actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th July 2017, 00:45
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
'Dossier tampontaks is klaar'

'Dossier tampontaks is klaar'

Test-Aankoop vindt het hoog tijd dat minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) komaf maakt met de tampontaks. Volgens de consumentenorganisatie is die taks een frappant voorbeeld van discriminatie. Minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) is ervan overtuigd dat het dossier snel rond zal zijn.

De regering Michel beloofde eind vorig jaar om de btw op producten voor intieme verzorging, zoals tampons, te verlagen van 21 naar 6 procent. In ons land geldt immers het principe dat op basisproducten 6 procent in plaats van 21 procent btw wordt aangerekend. Het geduld van de consumentenorganisatie Test-aankoop raakt op omdat er tot nog toe niets in huis is gekomen van de belofte van de regering-Michel.

'Het dossier is reeds geruime tijd klaar en wacht op bespreking in ministerraad. Als iedereen de daad bij het woord voegt, kan dit spoedig gebeuren', reageert de woordvoerder van Van Overtveldt op de campagne.
Test-Aankoop begrijpt niet waarom tampons, inlegkruisjes en maandverbanden niet beschouwd worden als basisproducten. ‘Het is niet correct dat op deze producten, die verband houden met het natuurlijk functionele van het vrouwelijk lichaam, 21 procent btw betaald moet worden, zoals voor luxeproducten’, stelt woordvoerder Simon November.

Test-Aankoop pleit al sinds begin 2016 om een eind te maken aan deze ‘tampontaks’. De consumentenorganisatie heeft nu besloten de druk op de bevoegde minister van Financiën Johan Van Overtveldt verder op te voeren, omdat ze de indruk krijgt van het kastje naar de muur te worden gestuurd over wie al dan niet binnen de regering de btw-verlaging tegenhoudt. Daarom pakt ze uit met de briefwisseling over de tampontaks met enkele kopstukken uit de andere regeringspartijen.

Regeringskopstukken
Zowel minister van Begroting Sophie Wilmès (MR) als minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) liet de consumentenorganisatie weten voorstander zijn van de btw-verlaging. Wilmès voegde er zelfs aan toe dat ze al in november vorig jaar als begrotingsminister groen licht heeft gegeven.

Open VLD liet dan weer aan Test-Aankoop weten dat ze al sinds 2006 vragende partij is voor zo’n btw-verlaging. Toen werd een wetsvoorstel om de btw op dergelijke producten te verlagen, weggestemd.
Peeters en Wilmès laten weten uit te kijken naar een voorstel van minister Van Overtveldt. Maar ze wijzen wel op de afspraak binnen de regering dat om het even welke belastingmaatregel budgetneutraal moet zijn.
Volgens Test-Aankoop is de impact van de btw-verlaging op producten voor intieme verzorging bijzonder klein. Het zou 0,002 procent minder btw opleveren voor de Belgische schatkist. Dat lijkt verwaarloosbaar klein. In euro’s gerekend komt het toch nog altijd neer op ruim 600.000 euro. Want de totale btw-ontvangsten voor 2017 worden geschat op ruim 30 miljard euro.

Huishoudbudget
Blijft de vraag hoeveel de btw-verlaging betekent voor het huishoudbudget. Minister van Consumentenzaken Kris Peeters vindt die alvast gerechtvaardigd, omdat het kan bijdragen tot meer koopkracht, zeker voor alleenstaanden.

Volgens Simon November van Test-Aankoop is het moeilijk te berekenen hoe groot de besparing kan zijn. Zo is het gebruik van producten voor intieme verzorging heel verschillend van persoon tot persoon. Bovendien lopen de prijzen van dergelijke producten serieus uiteen. Van 0,05 tot 0,7 euro per stuk voor maandverbanden en 0,05 en 0,3 euro per stuk voor tampons. Voor elke 100 euro die een vrouw daar nu aan besteedt, komt het neer op een besparing met 16 euro, meldt hij.

Tenslotte wijst Test-Aankoop erop dat in enkele buurlanden het lage btw-tarief al een feit is. In Frankrijk kwam de verlaging van 20 naar 5,5 procent er na een protestcampagne. In Groot-Brittannië wordt al een tijd een tarief van 5 procent toegepast.

Bron: 17.07.2017
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170716_02974723

Eigen mening:
Maandverband, inlegkruisjes en tampons van degelijke kwaliteit zijn noodzakelijk en duur. Voor een pak Always maandverband (normaal) met vleugeltjes betaal je bij Carrefour 2euro 99*. Voor de mannen onder ons: dat is een klein pakje (16 stuks) waarmee je “met-met-wat-geluk” een maand overleefd. Stel dat we aan het winkelen zijn; we hebben het overdagmaandverband al. Dan nemen we een pak om te slapen (groter en dikker) mee voor 2euro 90**; dit zijn 9 stuks. We zijn fervente zwemmers of sporters of …. dus zoeken we wat tampons uit zodat we toch kunnen trainen in deze donkere tijden. Een normaal pakje Always van 18 stuks kost 4euro 59***. Stel dat je altijd tampons draagt, rekening houdende dat je ze zéker om de 4 uur (liefst vroeger) ververst omdat je anders dood kan gaan (Toxischeshocksyndroom) en je 5à7 dagen "lek" bent, loopt dat aardig op. Dan kom je op het einde van “die-tijd-van-de-maand” en gebruik je inlegkruisjes. Een normaal doosje Always, waar je toch een dikke anderhalve maand mee doet, kost 2 euro 93****.

Merk op: ik heb altijd het normale formaat genomen. Heb je de pech vaak en veel te menstrueren, loopt dat prijskaartje op. Momenteel staat onze winkelkar op 13euro 41 voor een hele maand. Da’s niet niks… (Je koopt al deze spullen bijna nooit tegelijk, maar het is hypothetisch)

Je kan toch ook het huismerk nemen?” Ja dat kan. Ik veronderstel dat iedereen dat af en toe weleens doet. Toch heb ik in mijn vriendenkring al gehoord dat deze niet altijd even goed zijn in absorptie, zachtheid, …

Wat dan met de menstruatiecup?” Ik vind de menstruatiecup op zich een goed gegeven omdat het ecologisch is. Praktisch gezien zie ik mezelf dat prul niet uitwassen om de 2/3uur op een openbaar toilet. Ieder zijn ding. De prijs van een menstruatiecup varieert rond de 20 euro*****.

Ik ben zeer blij dat men deze kost wat gaat verminderen aangezien het écht niet om luxeproducten gaat. Als vrouw is het normaal dat je deze producten koopt en gebruikt.
Ooit zag ik een reportage van een dakloze vrouw die allerhande watten kneedde tot een tampon of maandverband. Totaal onhygiënisch en zelfs ronduit gevaarlijk.
Ik hoop met mijn voorbeeld op een goede manier geïllustreerd te hebben dat deze kosten wel doorwegen als je alles bij elkaar optelt (én dat het geen luxe maar broodnodig is).
Mijn utopie? Zie foto.

* https://www.drive.be/nl/verzorging-...D1/690774/25877
** https://www.drive.be/nl/verzorging-...D1/840716/25877
*** https://www.drive.be/nl/verzorging-...1/1617710/25880
**** https://www.drive.be/nl/verzorging-...1/1747078/25878
***** https://www.drive.be/nl/verzorging-...up/PID0/2052057
Bijgesloten Plaatje(s)
 
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.