actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st July 2017, 22:09
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
Hoe 'Snap Map' van Snapchat werkt en waarom het een mogelijke bedreiging is

Hoe 'Snap Map' van Snapchat werkt en waarom het een mogelijke bedreiging is voor je privacy

Snap Inc heeft een update van de populaire app Snapchat gelanceerd. Belangrijkste vernieuwing is de introductie van de 'Snap Map', een kaart waarop je ziet waar vrienden zich bevinden. Ook zie je op de kaart populaire plaatsen van waar veel snaps geplaatst worden. Snap Inc, het bedrijf achter Snapchat, stelt 'Snap Map' als een leuke, nieuwe feature voor, maar voor je het gaat gebruiken, kan je toch maar beter je instellingen even nakijken.

De nieuwe functie 'Snap Map' bereik je na de update door het camerascherm in de app met twee vingers samen te 'pinchen'. Via de map zie je drie verschillende soorten inhoud. Enerzijds zie je waar je vrienden zich bevinden en kan je de verhalen die ze gedeeld hebben zien. Nog via de 'Snap Map' toont Snapchats zogenaamde 'hotspots', dat zijn willekeurige Snapchatverhalen die je mogelijk leuk vindt.

Een derde soort inhoud wordt je aangeboden via ronde previews op de kaart. Wanneer je de preview opent krijg je verzamelde snaps over een evenement of locatie. Zo kon je de beste snaps over het concert van Coldplay in het Koning Boudewijn op de 'Snap Map' terugvinden.

Wie gebruik wil maken van 'Snap Map', moet Snapchat toestemming tot zijn locatiegegevens geven. Anders is het gebruik van de 'Snap Map' onmogelijk.

Belangrijk om weten is dat je bij de instellingen kan aangeven met wie je jouw locatie wil delen: met al je vrienden, met een selectie vrienden of met niemand door de 'onzichtbare modus' aan te vinken. Wil je dat jouw snaps zichtbaar zijn op de 'Snap Map'? Dan moet je die toevoegen aan 'Ons Verhaal'.

Snap Inc, het bedrijf achter Snapchat, stelt 'Snap Map' als een leuke, nieuwe feature voor, maar er komt ook meteen kritiek op de gevolgen voor de privacy van gebruikers. Zo blijkt uit onderzoek van The Verge, dat de locatie van een gebruiker niet alleen gedeeld wordt wanneer een snap wordt geplaatst - zoals je logischerwijs zou denken - maar telkens wanneer je Snapchat opent. Dus ook wanneer je niet specifiek 'Snap Map' gebruikt, maar bijvoorbeeld ook wanneer je Snapchat alleen gebruikt om snaps te versturen of te bekijken.

Wetende dat heel wat gebruikers van Snapchat ook 'vrienden' volgen in de app die ze in werkelijkheid amper of zelfs helemaal niet kennen, is het belangrijk te beseffen dat (en met wie) je jouw locatie deelt via 'Snap Map'.

Dat heel wat gebruikers niet stilstaan bij de gevolgen van het gebruik van 'Snap Map', wou ook de Vlaamse vlogger Nicolas Baeke aantonen. Hij ging via 'Snap Map' op zoek naar de woonplaats van Snapchatvrienden en verraste ze bij hen thuis:

Bron: De Morgen, 27.06.2017
https://www.demorgen.be/technologie...ivacy-b8e8963c/

Eigen mening:

Hier hebben we op gewacht! Zat je privacy nog niet onder het vriespunt door alle rommel die Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, Tumblr, Facetime en (destijds op) Netlog en msn met zich mee dragen? Wees niet getreurd! Enkele jaren geleden kon je voor het eerst iemand zien wanneer deze zijn telefoon op het toilet opnam, nu hoef je niet meer te bellen om te weten waar die persoon zit! Een serieuze bevrediging voor onze innerlijke stalker.


Om even ter zake te komen, bovenstaande tekst is ironisch bedoeld. Zelf ben ik gewoon geen voorstander van al die technologie die we dag in dag uit meesleuren.
Waar is onze privacy naartoe? Moet iedereen weten waar ik ben en wat ik doe (en welke cocktail ik drink in welke zomerse outfit)? Wil ik dat mijn moeder me 15x belt met de vraag om de vuilzakken buiten te zetten als ik eig-en-lijk ergens ben dat ze niet mag weten? Moeten mijn vrienden me kunnen "tracken" als ik zeg dat ik niet mee uitga (om te zien of ik inderdaad iets anders te doen heb zoals ik gezegd had)?

Neen. Uit eerlijke schaamte moet ik toegeven dat ik mijn telefoon ook ooit uit deze frustratie/colère tegen de muur gegooid heb en een week zonder gedaan heb (waarna ik weer smachtte om het ding in mijn handen te krijgen). Alles ging prima, tot… ik een foto wou nemen of muziek wilde horen. Opstaan met één (echte) wekker i.p.v. zeven deed wat zeer.

Mijn allergrootste ergernis waren de busritten. Zonder muziek die volledig op mijn gsm staat) overleef ik dat niet? De "De Lijn- app" is trouwens ook verdomd handig (als hij werkt, maar dat is een overkoepelend criteria bij De Lijn).

Long story short: men weet te veel van ons via onze telefoon en we weten het; maar toch kunnen we niet zonder. Dit is, alleszins in mijn geval, een heuse haat-liefde verhouding. Ik ben dan, uiteraard, geen voorstander van elke app die er voor zorgt dat mijn privacy nog meer beperkt wordt, zoals deze update van Snapchat.

Laatst aangepast door Indy.Geeraerts : 1st July 2017 om 23:28.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.