actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th June 2017, 23:08
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
Paus: "Laat ouderen eerder met pensioen gaan en geef hun jobs aan jongeren"

Oudere mensen moeten minder werken of vroeger met pensioen gaan. De vrijgekomen jobs zouden dan naar jongeren kunnen gaan. Dat is de mening van paus Franciscus, die daarmee opnieuw een oproep doet tot sociale gerechtigheid.

"Een samenleving die oudere mensen dwingt te lang te werken en een hele generatie zonder werk zet, is dom en kortzichtig", zo liet de paus zich vandaag ontvallen tijdens een audiëntie met de christelijke Italiaanse vakbond CISL.

De 80-jarige Franciscus bekritiseerde voorts de zogenaamde "gouden pensioenen", die hoge bedragen uitkeren aan een beperkt aantal categorieën werknemers. Hij zei ook dat arbeid altijd gepaard moet gaan met "een gezonde cultuur van ontspanning en dat is niet luiheid maar een menselijke noodzaak".

Jongerenwerkloosheid
De paus, die altijd zware kritiek heeft geuit op de excessen van het kapitalisme, kaart de jongerenwerkloosheid in Europa al lang aan. Volgens paus Franciscus houdt de werkloosheid jongeren tegen om een gezin te stichten.

Veel economen zijn het oneens met de stelling van de paus dat ouderen op rust zetten jobs zal creëren voor jongeren.

Bron:
28.06.2017, De Morgen
https://www.demorgen.be/buitenland/...geren-b7741e24/

Eigen mening:

Zelf ben ik geen geleerd econoom of nog maar iets dat daar zelfs in de buurt komt. Ik veronderstel dat Paus Franciscus dat ook niet is; correct me if I’m wrong.

Het idee zelf klinkt, op het eerste zicht, doenbaar. Maar toch… Neemt de “oudere garde” écht de jobs voor de jongere garde in beslag? Ik denk dat we, naar de toekomst toe, vooral oog moet hebben voor nieuwe jobs. Jobs die nu nog onbestaande zijn.

Als alle ouderen – mijn excuses voor de verwoording – op pensioen zouden gaan, zouden de jongeren voor hun werken, terwijl ze dat zelf nog prima kunnen en misschien ook willen.

“Volgens paus Franciscus houdt de werkloosheid jongeren tegen om een gezin te stichten.”
Ja, want een carrière maken zit er dezer dagen ook niet in hé. Alles draait om financieel stabiel zijn en dan kinders krijgen, niet dus. Ik denk de rolpatronen de laatste decennia serieus verschoven zijn.
Om een voorbeeld te geven: ik ken mensen met een goedbetaalde job die kiezen om alleen te blijven enerzijds, en leerlingen die net uit het middelbaar komen die zo snel mogelijk willen samenwonen met hun vriend (zonder verder te studeren) en kinderen krijgen, anderzijds. Twee werelden van verschil.

Het is misschien heel cru om te zeggen, maar in dit geval denk ik dat het best is om als leek of een persoon zonder de nodige kennis, achtergrond, cijfers,… niet zulke uitspraken te doen. Schoenmaker blijf bij je leest, denk ik dan. Maar nogmaals: correct me if I’m wrong.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.