actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2015, 21:49
Ann.Cornelis Ann.Cornelis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wuustwezel
Posts: 127
Doe dit jaar zelf mee aan het Groot Dictee

Op 19 december is het weer zover, Het Groot Dictee der Nederlandse taal. Nieuw dit jaar: kijkers kunnen voor het eerst online meedoen.

Op zaterdag 19 december dicteren Freek Braeckman en Philip Freriks in de prestigieuze vergaderzaal van de Eerste Kamer der Staten-Generaal in Den Haag de 26e editie van het Groot Dictee der Nederlandse Taal. En die zal er behoorlijk anders uitzien dan de vorige 25 edities.

Het Groot Dictee wordt namelijk een echte derby der lage landen: een spellingstrijd tussen Nederland en Vlaanderen, met voor het eerst ook een finale of play-off waarin een duo van de beste Vlaamse spellers het opneemt tegen een duo van de sterkste Nederlandse deelnemers.

Het Groot Dictee wordt dit jaar geschreven door de Vlaamse auteur Lieve Joris. En ook de Canvas-reporter van dienst is nieuw: Klara-presentatrice Greet Samyn neemt voor en na het dictee de temperatuur op, voelt de klamme handjes en polst naar reacties. Nog nieuw: Kijkers kunnen zelf meedoen via www.canvas.be

Groot Dictee 2.0
Het vernieuwde Groot Dictee verloopt als volgt: aan de ene kant van de Eerste Kamer nemen de Nederlanders plaats: 15 prominenten en 15 lezers van de Volkskrant; aan de andere zijde de Vlamingen: 15 prominenten (5 meer dan vroeger) en 15 lezers van De Morgen (eveneens 5 meer). Gezamenlijk schrijven zij het dictee. Na het dictee volgt de finale. De beste speller van de Volkskrant vormt een duo met de beste prominente Nederlander en neemt het op tegen de beste speller van De Morgen en de beste Vlaamse prominent. In de finale moeten de duo’s 10 moeilijke woorden spellen. Het team dat uiteindelijk het minste fouten maakt is de winnaar van Het Groot Dictee der Nederlandse Taal 2015: Nederland of Vlaanderen.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151205_02006296
---------------------------------------------------------------------------------------

Het Groot Dictee is één van de vaste culturele waarden en tradities binnen onze Nederlandse taal en ik ben dan ook zeer blij dat de traditie meegaat met de tijd. Nu het Groot Dictee ook opengesteld wordt via het internet, denk ik dat het zich ook openstelt voor een nieuw publiek. Zo kan ik me voorstellen dat mensen die eerst niet durfden meedoen (in de zaal zelf) nu wel interesse tonen in het evenement door de anonimiteit die meedoen via het internet met zich meebrengt. Daarvoor kon je wel meeschrijven, maar dan moest je nog altijd zelf daarna je spelling gaan nakijken, nu - denk ik - zal dat automatisch gebeuren.

Om eerlijk te zijn denk ik ook dat deze manier van werken (via het internet) nieuwe mogelijkheden biedt om rond onze taal te werken binnen het onderwijs. Zo lijkt het mij wel eens leuk om samen met mijn leerlingen mee te doen aan het dictee in het kader van Nederlands.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.