actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th October 2017, 16:05
Cendrine.T*uwen Cendrine.T*uwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: 2275
Posts: 40
Revolutie in de maak? Tieners beginnen zich af te keren van sociale media

Dat tieners niet wild zijn van Facebook is geweten, maar nu blijkt dat ze zich algemeen ook beginnen afkeren van àlle sociale media. Een enquête bij 5.000 Britse scholieren (de meeste tussen 14 en 16 jaar) kwam tot de conclusie dat bijna twee derde het niet zo erg zou vinden als sociale media nooit waren uitgevonden.

De studie van de Headmasters' and Headmistresses' Conference (HMC) en Digital Awareness UK vermeldt verder dat 57% van de ondervraagden al het slachtoffer werd van online pesterijen. 52% zegt dat ze door sociale media minder zelfvertrouwen krijgen, omdat iedereen er zich zo perfect voordoet. 60% vindt dan ook dat hun eigen vrienden vaak een 'fake' versie van zichzelf etaleren online. 56% vindt het eigen sociale mediagebruik op het randje van een verslaving balanceren.

71% van de leerlingen beweert intussen af en toe een digitale detox in te lassen om er eventjes aan te ontsnappen.

De voorzitter van HMC, Chris King, vindt dat er op basis van dergelijke cijfers kan gesproken worden van "een eerste indicatie van rebellie tegen sociale media", en dat onderwijspersoneel eraan herinnerd moet worden dat tieners af en toe een break nodig hebben van de druk die sociale media op hun schouders legt.

Gevonden op 14 oktober 2017 https://www.demorgen.be/nieuws/revo...media-b4ee74b7/

Eigen mening: Dit artikel beschrijft de toestand in Groot-Brittannië, maar ik denk dat we dit kunnen doortrekken naar België en alle Westerse landen. Sociale media zoals Facebook zijn veranderd doorheen de jaren. Deze veranderingen hebben ervoor gezorgd dat de eigenlijke bedoeling, mensen dichter bij elkaar brengen, naar achter is geschoven. Facebook wordt nu vooral gebruikt voor advertenties en reclame. Twee dingen waar jongeren niet op zitten te wachten. Verder hebben al veel jongeren een negatieve ervaring met sociale media. Pesten, valse profielen, zich onveilig voelen,... Deze ervaringen zorgen ervoor dat jongeren niet meer zo veel op sociale media zitten in vergelijking met enkele jaren geleden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th October 2017, 16:19
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
“en dat onderwijspersoneel eraan herinnerd moet worden dat tieners af en toe een break nodig hebben van de druk die sociale media op hun schouders legt.”

Deze zin is zo enorm waar. Door sociale media heb je soms het gevoel dat alles en iedereen steeds bij je is. Dit kan een positief gevoel zijn, maar soms is het niet leuk om altijd te weten waar oorlog is of wie ergens iets aan het drinken is (tenzij je zelf wordt uitgenodigd). Ik denk dat de “break from social media” meer genormaliseerd moet worden. Momenteel krijg je nog steeds enkele vreemde blikken wanneer je vertelt dat je geen facebook/twitter/… meer wil.

Naar mijn mening maken sociale media ons eerder asociaal. De voorbije twee weken viel het me op hoe snel je de tijd zou doden op het internet. Wachten op de bus? No problemo. Alleen in de cafetaria? Facebook is je redding. Gelukkig ontdekte ik ook hoe leuk het is om “in het echt” tegen (nieuwe) mensen te spreken in plaats van bij elk dood moment terug te vallen op een toestel of site.

Doch moet ik vermelden dat sociale media ook leuk zijn. Hoewel ik voorbije vrijdag geen smartphone bij me had op café, zijn er (door anderen) toch foto’s van me verschenen op facebook. Ergens blijft het wel leuk dat je vrienden zien dat je een leuke tijd hebt... Een vreemde hersenkronkel?

Ik kan er wel inkomen dat sociale media soms een te grote informatiebron is die te veel aandacht opvraagt. Zelf zou ik van mijn facebookprofiel niet snel afstand nemen; de gratis berichten die je kan sturen zijn vrij handig bij bijvoorbeeld groepswerken.

Laatst aangepast door Indy.Geeraerts : 14th October 2017 om 16:41.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th October 2017, 10:49
Ellen.B*smans Ellen.B*smans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ranst
Posts: 85
Ik vind het heel fijn om te lezen dat jongeren vandaag toch blijkbaar een afkeer hebben van sociale media. Ik denk alleen, in tegenstelling tot wat Indy zegt, dat we hen moeilijk kunnen overtuigen dat we ook zonder kunnen en mogen. Facebook lijkt tegenwoordig wel een synoniem te zijn voor 'sociaal drukmiddel'. Zonder 700 vrienden, meer dan honderd likes op je foto's en de talloze reacties, hoor je er gewoon niet bij. Ik kan begrijpen dat niet alleen de constante berichtgeving, maar ook dit aspect voor enorm veel druk zorgt.
Ik begrijp dat wij als leerkrachten hier rekening mee kunnen of moeten houden, maar denk ook dat we nu al verkeerde signalen geven als we GSM's toelaten op de speelplaats. Ik moet toegeven dat er ook wel 'voordelen' zijn, omdat je de leerlingen meer vrijheid geeft en het toch onvermijdelijk is dat ze stiekem met hun smartphone bezig zijn, maar het moedigt hen ook niet bepaald aan om sociaal te zijn. Als je verder redeneert, zou je zelfs kunnen zeggen dat we zo nog meer voor druk zorgen, want als iedereen met zijn GSM bezig is, kan je toch niet zonder smartphone in de hand blijven staan?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.