actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th December 2016, 10:14
Toon.H*yselbergs Toon.H*yselbergs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Morkhoven
Posts: 77
“We hebben zes aanslagen in België verijdeld”

De voorbije twee jaar zijn in ons land minstens zes aanslagen verijdeld. Voor het eerst mag de baas van de Brusselse recherche, Eric Jacobs, dat onthullen, schrijft De Tijd dinsdag.

“Na overleg met het OCAD (het orgaan dat de terreurdreiging analyseert, red.) en het federaal parket kan ik nu stellen dat we de voorbije twee jaar, sinds november 2014, minstens zes aanslagen hebben verijdeld”, aldus Jacobs.

Gevraagd naar de details van de verijdelde aanslagen zegt Jacobs dat het niet enkel om ‘lone wolves’ of ‘home grown terrorists’ gaat. “Er kunnen zich ook nog altijd netwerken vormen. We zijn op alles voorbereid. We zien wel een duidelijk profiel bij de daders. Het zijn vaak kleine criminelen die onvoldoende waren geďntegreerd in onze maatschappij.”

Volgens Jacobs zijn de informanten in de plaatselijke gemeenschappen steeds belangrijker geworden. “Veel mensen uit de moslimgemeenschap zijn het niet eens met de terroristen en ze helpen de politie. (...) Het is dus een verkeerd debat om over ‘de islam’ te spreken. Het gaat over een minderheid.”

Bron: De Standaard (27/12/2016)
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161227_02646305

Eigen mening: Het weekend na de aanslagen in Parijs werd Brussel geëvacueerd uit vrees voor een aanslag in ons land. Het was op dat ogenblik de eerste keer dat we in België te maken kregen met strengere veiligheidsmaatregelen. Woorden als OCAD, lockdown en terreurniveaus drie en vier klonken toen nog vrij onbekend in onze oren. In het begin was er enorm veel kritiek op de veiligheidsmaatregelen, op het militairen op straat, op minister Jambon... Ondertussen is dit beeld in ons land wel veranderd. De kritiek is gelukkig gaan liggen. Helaas hebben we moeten ondervinden dat we ook in België steeds moeten leven met een terreurdreiging en dat die dreiging ook effectief bestaat. Berichten zoals in dit artikel doen mij dan ook enorm plezier. Het is het bewijs dat er enorm hard gewerkt wordt in de strijd tegen terreur. Ik heb veel vertrouwen in de mensen die hier dagdagelijks mee bezig zijn. Het is waarschijnlijk een utopie dat zij alle aanslagen kunnen tegenhouden, maar elke verijdelde aanslag redt wel de levens van onschuldige burgers in dit land. Deze mensen verdienen dan ook een enorme pluim voor het mentaal zware werk dat ze verrichten.

Laatst aangepast door Toon.H*yselbergs : 27th December 2016 om 10:20.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th December 2016, 01:28
Dries.B*lckens Dries.B*lckens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 47
Uit het onderstaande artikel blijkt hoeveel er achter de schermen gewerkt wordt en misschien moeten we dat zo maar houden ook. Moest de bevolking werkelijk weten aan wat we misschien allemaal op het nippertje ontsnapt zijn, dan denk ik dat er heel wat mensen minder gerust over straat zouden lopen. Wel moet er nog enige vorm van transparantie blijven bestaan. Dergelijke massale afluisterpraktijken zoals in de VS aan de gang zijn, scheppen dan weer een wantrouwen in de ordediensten.
Het doet me ook deugd om te horen dat de belangrijkste informatiebronnen, die naar de terroristen leiden, wel degelijk uit de moslimgemeenschap komen. Dit is een duidelijk teken naar de buitenwereld dat islam zich niet wil associëren met IS of andere terroristische organisaties. Naar mijn mening hebben recente gebeurtenissen heel wat vooroordelen ten opzichte van moslims gecreëerd, die vaak onterecht zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.