actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th December 2016, 18:37
Melissa.V*emincx Melissa.V*emincx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 84
Digitaal solliciteren is niet voor iedereen evident

Digitaal solliciteren is vandaag de dag de norm. Maar voor een groep werkzoekenden is dat niet voor de hand liggend, onder wie mensen met een migratieachtergrond. “Als ik alleen zoek, zit ik dikwijls vast”, zegt Elyas Mohammed die uit Afghanistan afkomstig is. Gelukkig is er voor hem Jobatelier Plus van VDAB in Antwerpen.

Een of twee keer per week brengt hij een bezoek aan het jobatelier om hem in zijn online zoektocht naar werk te laten begeleiden. “Dat is een grote hulp, want alleen zoeken is niet evident. Ook omdat ik niet altijd alles goed begrijp wat in de vacatures vermeld staat”, getuigt hij.

Jobatelier Plus is ontstaan vanuit de ervaringen van de Dienst Samenlevingsopbouw van de stad Antwerpen en VDAB dat heel wat kortgeschoolde, taalzwakke werkzoekenden met een migratieachtergrond worstelen met online vacatures te zoeken en te solliciteren. Velen van hen weten gewoonweg niet hoe eraan te beginnen. Jobatelier Plus helpt hen meer zelfredzaam te worden. Na een jaar warm lopen samen met Samenlevingsopbouw neemt VDAB vanaf 1 januari de dienstverlening volledig op zich.

Bemoedigende resultaten
“De resultaten zijn bemoedigend en motiveren om ermee door te gaan. Van de start midden november 2015 tot eind september dit jaar telden we 74 unieke deelnemers, van wie er intussen 32 voor langere of kortere periode werk vonden. Het merendeel (47) volgde alleen lager onderwijs of heeft geen kwalificatie. Het gaat vooral ook om oudere werkzoekenden. Van de 74 deelnemers waren er 34 tussen 41 en 50 jaar en 16 in de leeftijdscategorie 31-40 jaar”, vertelt Koen Rutten, teamleider van Werkwinkel Copernicus bij VDAB Antwerpen.

“Aan de andere kant is het zo dat 62 van hen uitkeringsgerechtigd zijn, wat betekent dat ze hier al wel eerder hebben gewerkt. Maar als ze dan zonder werk komen te zitten, komt de problematiek door het toenemende belang van het online-gebeuren vaak aan de oppervlakte.”

Bron: De Standaard - 24/12/2016, http://www.standaard.be/cnt/dmf20161222_02640537

Motivering: Tegenwoordig moet iedereen alles online kunnen doen: online bankieren, online inschrijven, online solliciteren, enzovoort! Ik vind het niet kunnen dat je vaker en vaker dingen online moet doen... Men moet ten eerste rekening houden met oudere mensen, voor wie het niet evident is om nog met een computer te leren werken. Ten tweede moet men rekening houden met de mensen die geen computer hebben, niet iedereen kan zich dit namelijk permitteren. Toch leven we in een tijd waarin het verwacht wordt om een computer te hebben en hiermee te kunnen werken. Dit vind ik jammer...

Laatst aangepast door Melissa.V*emincx : 24th December 2016 om 18:45.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.