actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th May 2017, 13:23
Amber.V*erhoeven Amber.V*erhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 75
België is Europees recyclagekampioen

Met een recyclagecijfer van 87,4 procent in 2016 bevestigt België meer dan ooit inzake verpakkingenrecyclage het best presterende land van Europa te zijn. Dat blijkt uit het jaarverslag 2016 van Fost Plus vzw. Maar intussen wil Fost Plus nog een stap verder zetten. Bij de verkoop van ingezamelde materialen valt de daling op van de opbrengsten van PET-verpakkingen.

Met voor huishoudelijke verpakkingen een recyclagecijfer van 87,4 procent scheert het Belgische systeem ongeziene toppen, meldt het jaarrapport. Voorts is Fost Plus ook blij met het percentage nuttige toepassing, dat voor het jaar 2016 uitkomt op 90 procent. Deze cijfers bevestigen dat België meer dan ooit de Europese koploper is in deze sector.

De operationele kosten voor selectieve inzameling en recyclage zijn volgens Fost Plus in 2016 gestegen, onder meer omdat bijkomende middelen vrijgemaakt werden in de strijd tegen zwerfvuil.

Er is een lichte daling (-1,3 pct) voor de inkomsten uit de verkoop van materialen: die dalen van 60,4 miljoen euro naar 59,6 miljoen euro. De terugval is volgens Fost Plus vooral te wijten aan de dalende opbrengsten van PET-verpakkingen. De prijzen voor gerecycleerde PET-verpakkingen hebben namelijk een dieptepunt bereikt door de aanhoudend lage olieprijzen.

'Wij zijn blij met de prima resultaten in 2016, maar wij willen niet op onze lauweren rusten', zegt William Vermeir, managing director van Fost Plus. 'Daarom starten we een strategische studie op over het systeem voor de inzameling, sortering en recyclage van huishoudelijk verpakkingsafval. Dat moet uitmonden in een realistisch actieplan, waarmee wij ons systeem verder kunnen verbeteren.'


Mening:
Ik vind dat we hier als Belgen zeker trots op mogen zijn, het zijn mooie cijfers en ik vind het ook heel fijn dat we samen werken aan een betere wereld. Als België dit kan, kunnen alle andere landen dit ook.
Recycleren is heel belangrijk om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Hoe meer we recycleren, des te meer materiaal kan er opnieuw gebruikt worden en des te minder nieuwe grondstoffen moeten we ontginnen.
Dit zijn natuurlijk al mooie cijfers en we moeten optimistisch zijn, maar zoals in het artikel al vermeld wordt mogen we zeker niet op onze lauweren rusten en moeten we hieraan blijven werken.

Bron: www.destandaard.be, geraadpleegd op 9 mei 2017

Laatst aangepast door Amber.V*erhoeven : 9th May 2017 om 13:27.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th May 2017, 14:22
Aurélie.J*cobs Aurélie.J*cobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wechelderzande
Posts: 70
Ik ben het grotendeels eens met Amber haar mening. België mag inderdaad trots zijn op deze cijfers. We staan eerst in Europa en de cijfers liggen aanzienlijk hoog. Langs de andere kant denk ik dat deze cijfers zeker en vast nog hoger moeten kunnen liggen. Het concept van de paarse zakken mag van mij zeker ook uitgetest worden. Wie weet kunnen we het cijfer op deze manier nog extra opkrikken. Ik vind ook dat we onze recyclagecijfers niet steeds mogen vergelijken met andere Europese landen. Onze collega's kunnen er zeker nog iets van leren. De vergelijking kan negatief uitdraaien voor België als we denken dat we eerst staan en dat dit voldoende is. We moeten blijven streven naar verbetering, zeker als het gaat over deze thema's. De verzorging van het milieu en het tegengaan van de opwarming van de aarde is noodzakelijk. Ik denk ook dat dit artikel een positieve bekrachtiging kan zijn. Ik zie bijvoorbeeld op de Vlaamse wegen nog heel wat zwerfvuil terugkomen. Dit kan de overheid ook in de aandacht brengen waardoor ook dit (naar mijn mening) slecht cijfer ook kan stijgen. Zwerfvuil moet wegblijven. Dit afval kunnen we ook verzamelen om dit te kunnen recycleren. Ik denk ook dat vele mensen hun afval dumpen omdat ze niet willen betalen voor de vuilniskar/containerpark. Ik vind dit een zeer jammere zaak. De mensen moeten inzien dat het we de natuur moeten verzorgen, zodat we de opwarming en de vervuiling van de aarde kunnen terugdringen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th May 2017, 11:32
Melissa.V*emincx Melissa.V*emincx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 84
Zoals Amber en Aurélie reeds zeiden, mag België fier zijn op deze cijfers al is er altijd ruimte voor verbetering. Zo is België dan wel recyclagekampioen wat verpakkingsmaterialen betreft, maar hoe zit het met andere materialen? Zoals Amber zei is recycleren heel belangrijk. Door in de eerste plaats het afval in de juiste vuilnisbak te plaatsen (sorteren), vermijden we het probleem van zwerfafval (wat Aurélie reeds aanbracht). Door materialen opnieuw te gebruiken, moeten we minder grondstoffen ontginnen. Dit is een goede zaak omdat zo de volgende generaties ook nog voldoende grondstoffen in hun bezit hebben. Ik vind het wel jammer dat er in het artikel niet wordt vermeld hoe de verpakkingsmaterialen gerecycleerd worden. Want in het artikel staat wel vermeld dat verpakkingsmateriaal gerecycleerd wordt in nuttige toepassingen maar wat zijn deze toepassingen dan? Ik had graag wat voorbeelden gezien.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.