actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2016, 06:13
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Jobbarometer 2017 staat op zomerweer

Jobbarometer 2017 staat op zomerweer

De jobvooruitzichten in de energiesector zijn goed. Foto: Photo News

De Belgische werkgevers kijken met vertrouwen naar 2017 en schatten de kansen op extra aanwervingen hoog in. De driemaandelijkse jobbarometer van Manpower staat op het hoogste peil in vijf jaar.

Elk trimester bevraagt de uitzendgroep Manpower 751 Belgische werkgevers naar hun personeelsprognoses voor de komende maanden. Als die enquête een positieve index oplevert, betekent dat dat er meer bedrijven zijn die zullen aanwerven dan dat er bedrijven zijn die het met minder personeel denken te gaan doen.

Voor het eerste trimester van 2017 geeft de Manpower-barometer een tewerkstellingsprognose aan van +6. Dat is een veel hogere score dan in de voorgaande trimesters. In de loop van 2016 kwam de barometer niet hoger dan +1 of +2. Met een index van +6 haalt de barometer de hoogste score sinds het derde kwartaal van 2011.

Kmo’s vol vertrouwen

Voor begin 2017 laten veel werkgevers hun voorzichtige houding dus varen en tonen ze zich optimistisch over extra aanwervingen. Vooral de kmo’s tonen veel vertrouwen.

Die trend zat er aan te komen, vindt Philippe Lacroix, managing director van Manpower. ‘In de afgelopen maanden kleurden verschillende economische indicatoren groen. Het gebruik van uitzendarbeid lag in oktober 7 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar en evenaart bijna het peil van vóór het uitbreken van de crisis in 2008. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de bedrijven klaar zijn om de komende maanden meer aan te werven.’

De positieve trend geldt voor zowel Vlaanderen als Brussel. In Wallonië tonen de werkgevers zich nog wat aarzelend (+3).

Digitale diensten

Vooral bij de digitale dienstverleners aan bedrijven (+12), de energiesector (+9) en de nonprofit (+8) staat de index hoog.

De zwakste jobtoename is voor rekening van de sector van transport en logistiek (+1). In de horeca is de trend zelfs negatief (-2). Voor de horeca is dat het zwakste resultaat sinds 2014.

Bron:
De Standaard, 13/12/2016

Mening
Goede voornemens voor het nieuwe jaar. Ik hoor ze graag, maar ik betwijfel of deze effectief klopt. Als het klopt, dan zou het wel goed zijn voor de werklozen. Hopelijk krijgen we geen last van een 'blue monday' waarbij deze voornemens dan niet waargemaakt zullen worden.
Zijn we over de financiële crisis en kunnen we ons terug meer veroorloven, zoals nieuwe werknemers voor een werkgever? Ik denk het wel, ik vind het zelfs goed dat er meer jobaanbiedingen zullen komen. Ik hoop natuurlijk ook op meer kans op werk in het onderwijs. Aangezien de peiling van nonprofit redelijk hoog staat, denk ik dat dit wel eens goed zou zijn voor ons afstuderende leerkrachten in juni. Hopelijk keldert de indicator niet.

Laatst aangepast door L*ura.present : 13th December 2016 om 06:21.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.