actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th December 2016, 08:48
valerie.w*ls valerie.w*ls is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olmen
Posts: 86
Belg bespaart op winkelen

De Belgische consument bespaart al meer dan een jaar op zijn aankopen in winkels en supermarkten. Elders in de eurozone is er nochtans sprake van stijgende uitgaven.

In ons land daalde de kleinhandelsverkoop (inclusief e-commerce) tijdens de eerste tien maanden van het jaar met 2,8 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. In de 19 landen van de eurozone was er een stijging van 1,9 procent. Dat blijkt uit cijfers van Eurostat.

De Belg bespaarde onder meer op kleding, daarvan vielen de bestedingen met 4,4 procent terug. We gaven ook minder geld uit aan voeding (-0,7 procent), terwijl er in de eurozone een stijging was (+1,2 procent). De cijfers van Eurostat zijn gebaseerd op enquêtes en hebben het voordeel dat ze sneller een indicatie geven, maar ze geven geen volledig beeld.

De detailhandels*verkopen in België dalen intussen al dertien maanden op een rij, terwijl er in de eurozone sprake is van groei. Bij de handelsfederatie Comeos wijst men op een typisch Belgisch fenomeen. ‘Dit is het gevolg van de stabilisatoren die eigen zijn aan de Belgische economie, zoals de mogelijkheid op tijdelijke en economische werkloosheid. In tijden van crisis dalen we minder maar als het beter gaat, stijgen we ook minder’, zegt Hans Cardyn, hoofd communicatie. Hij ziet ook een klein effect van de aanslagen van maart dit jaar.

Bart Van Craeynest, econoom van Econopolis, is evenmin verrast door de zwakke prestatie. *‘Deze regering heeft in het begin van haar legislatuur enkele besparingen doorgevoerd, zoals een verhoging van de btw op elektriciteit en een indexsprong.’

Van Craeynest verwacht dat de Belgische cijfers zich de komende maanden wat zullen herstellen ‘omdat het effect van een aantal maatregelen ondertussen in de cijfers zit’. In oktober bijvoorbeeld stegen de kleinhandelsverkopen in België met 0,8 procent tegenover september en deden we het beter dan pakweg Frankrijk, dat een groei van 0,1 procent liet optekenen. In de eurozone was er een toename van 1,1 procent.

Van Craeynest merkt op dat in België de besparingen later begonnen dan in andere landen. Maar de hervormingsdynamiek lijkt alweer verleden tijd.

Datum: 6/12/2016
Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20161205_02610298
Mening:
Ik vind het vrij logisch dat mensen het eerst gaan besparen op kleding. De aankopen van kleding kunnen we immers meestal wel een tijdje uitstellen en zijn geen prioriteit. Daarom vind ik deze daling van 4,4 procent best wel logisch. Van Craeynest vermeldt ook dat de aanslagen hier eventueel voor iets kunnen tussen zitten. Ik denk dat dit vooral in Brussel voelbaar zal geweest zijn.

Vervolgens bespaarden we ook een kleine 0,7 procent op voeding. Ik denk dat mensen in tijden van crisis gewoon iets bewuster gaan winkelen. Als ze vaker naar de huismerken grijpen, kan dit ook al een heel verschil in de portefeuille betekenen. We denken langer na voor we iets in de winkelkar gooien en laten extraatjes sneller liggen. Nu de feestdagen eraan komen, verwacht ik dat het koopgedrag van de Vlaming ook wel weer zal veranderen.
We geven meer uit en kijken niet op een euro meer of minder voor het perfecte kerstdiner. Momenteel moet ik dit nog niet zelf financieren, maar ik denk dat ik tijdens de kerstperiode hier zelf ook minder rekening mee zou houden.

Laatst aangepast door valerie.w*ls : 6th December 2016 om 11:50.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.