actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd May 2014, 08:37
S*lvia.Verelst S*lvia.Verelst is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herselt
Posts: 86
Zelfmoordneigingen op te sporen in hersenen

Zelfmoordneigingen op te sporen in hersenen

Er is almaar meer bewijs dat de hersenen van mensen met zelfmoordneigingen anders zijn. Ze reageren bijvoorbeeld veel heviger op een negatieve afbeelding dan de hersenen van mensen die geen suďcidale neigingen hebben. Wetenschappers dromen al van een scan die het risico op suďcide voorspelt, schrijft de ochtendkrant van De Standaard.
Een lachend gezicht, een neutraal gezicht, een kwaad gezicht. Wat er tussen onze oren gebeurt als we zulke gezichten zien, blijkt sterk te verschillen naargelang we zelfmoordneigingen hebben of niet. Ook de structuur, de grijze en de witte hersenmassa, is anders bij suďcidale personen.

'Een hersenscan zal ons in de toekomst helpen om het risico op zelfdoding te voorspellen', zegt professor Kees van Heeringen (UGent).

'Zelfdoding wordt vaak gezien als een normale reactie op een abnormale situatie: financiële problemen, problemen in de relatie. Maar dat is niet juist. Die problemen zijn eigenlijk wel normaal, er zijn veel mensen in moeilijke situaties', aldus van Heeringen.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140502_01089115 2/5/2014

Mening: Dat je via de hersenen kan zien of iemand zelfmoordneigingen kan hebben, vind ik een vooruitgang in onze samenleving. Er zijn als maar meer mensen die zelfmoord willen plegen, maar ik denk niet dat het haalbaar is om bij al deze mensen een hersenscan te laten uitvoeren. Ten eerste weet je bij veel mensen niet op voorhand of ze deze gedachten al dan niet hebben. Ten tweede denk ik ook niet dat je zo zelfmoordpogingen kunt vermijden. De mensen die echt niet meer willen leven, gaan toch hun zin doordrijven. Je kan ze ook moeilijk gaan opsluiten of verplichten om medicijnen in te nemen. Het is met dit onderzoek ook duidelijk gebleken dat zelfdoding toch een reactie is op een normale situatie, maar dat deze personen er heel anders op reageren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd May 2014, 10:13
F*nne.Baeken F*nne.Baeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 103
Ik ben het wel eens met S*lvia. Het is inderdaad een goede ontdekking dat we kunnen onderzoeken wie zelfmoordneigingen heeft en wie niet. Maar ik weet niet of dit praktisch haalbaar is. Je kan toch moeilijk alle mensen testen, want iemand die deze neigingen heeft, gaat zich niet vrijwillig opgeven om getest te worden. En wat gaat er dan gebeuren wanneer er uit de test komt dat deze mensen effectief zelfmoordneigingen hebben? Ik denk dat er goed over nagedacht moet worden vooraleer ze zomaar een echte hersenscan uitvoeren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd May 2014, 11:10
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Het is misschien leuk en tof dat je kan afleiden aan de hersenen wie zelfmoordneigingen zal hebben, maar daar heb je vrij weinig aan denk ik. Wat kunnen we er dan aan doen? Deze mensen allemaal op een speciale manier opleiden en dag en nacht in het oog houden? Ik denk niet dat zulke onderzoeken echt nuttig zijn. Daarnaast lijkt het mij ook niet direct mogelijk om mensen met zelfmoordneigingen op deze manier op te sporen. Zelfmoordneigingen zijn afhankelijk van of een kind gepest wordt en dergelijke zaken die hij of zij allemaal meemaakt in zijn of haar leven. Ook zijn het soms plotse ingevingen en ik denk dus niet dat iedereen met zelfmoordneigingen valt op te sporen door naar hun hersenen te kijken en hun manier van reageren bij verscheidene situaties.
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd May 2014, 12:57
A*nelien.Vermijlen A*nelien.Vermijlen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 91
Ik sluit me volledig aan bij de voorgaande meningen. Tegenwoordig kunnen ze veel te weten komen door onderzoek in onze hersenen. Het onderzoek naar zelfmoordneigingen vind ik ergens een stap vooruit maar praktisch is dit onderzoek niet haalbaar op grote schaal. Je kan niet iedereen gaan testen.
Ik vind het onderzoek wel nuttig voor mensen die problemen hebben. Als er dan symptomen zijn van zelfmoordneigingen kan de persoon begeleid worden of in therapie gaan. Zo zie ik het nut van het onderzoek wel in.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.