actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th April 2012, 12:32
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
Jos Ghysen beschuldigd van seksuele agressie

Jos Ghysen beschuldigd van seksuele agressie

Radio- en tv-coryfee Jos Ghysen (85) wordt door een voormalige medewerkster van de openbare omroep beschuldigd van seksuele intimidatie en agressie. De Limburger ontkent formeel dat er sprake was van misbruik en doet de beschuldigingen af als "flauwekul".

Het gaat om omroepster Ireen Houben (66), die een eigen programma had bij Radio 2 Omroep Limburg en later Ghysen assisteerde bij zijn eigen programma's. Houben presenteerde samen met Ghysen het populaire radioprogramma 'Te bed of niet te bed'. De beschuldigingen werden naar buiten gebracht in het tv-programma 'Reyers Laat' door Kris Smet (70), nog een icoon van de openbare omroep.

Veel vrouwen
De bal ging aan het rollen na de getuigenissen over politicus Pol Van Den Driessche, waarna Smet in een artikel in De Standaard schreef hoe ook zij vaak te maken heeft gekregen met ongewenste intimiteiten en opmerkingen. "Misschien zijn de feiten verjaard, maar moreel zijn ze nooit verjaard", aldus Smet. Er kwamen veel reacties van andere vrouwen, onder wie voormalige omroepster en actrice Paula Sémer, schrijfster Ingrid Vander Veken en voormalig Weekend Knack-hoofdredactrice Tessa Vermeiren. En dus ook Ireen Houben.

Verkrachting
De feiten waarover Houben spreekt, dateren uit de periode 1968 tot 1987, en gingen volgens de vrouw veel verder dan intimidatie. Er zou zelfs sprake zijn van gedwongen seksuele handelingen en verkrachting, feiten die Houben erg hebben aangegrepen en waarvoor ze volgens Smet nog steeds in therapie is. Kris Smet zegt dat ze de aanklacht heeft onderzocht en waar heeft bevonden.

Afgewimpeld
Houben stapte uiteindelijk naar grote baas Cas Goossens, die haar zou afgewimpeld hebben met de woorden: "Ach meiske, wat kan ik doen, hij is het vlaggenschip! Ik kan niks doen. Heb nog een paar jaar geduld, dan gaat hij met pensioen." Uiteindelijk werd de presentatrice overgeplaatst naar Brussel op voorwaarde dat ze nooit met de pers zou praten over de zaak. Vandaag zei Goossens op de VRT-radio geen commentaar te willen geven over de zaak, omdat niemand beter zou worden van het uitspitten ervan.

Geen geheim
Volgens andere bronnen hadden Houben en Ghysen korte tijd een relatie, tijdens hun samenwerking bij Omroep Limburg. Ze zouden daar geen geheim van gemaakt hebben: Ghysen zou zelfs even zijn echtgenote verlaten hebben voor Houben. "Een relatie onder dwang", aldus Houben in de krant Het Laatste Nieuws.

Ghysen ontkent
Jos Ghysen ontkent de feiten formeel. "Het is flauwekul wat er verkondigd wordt", zegt de voormalige radio- en tv-presentator. "We hebben jarenlang heel nauw samengewerkt en er is een zekere vriendschap geweest. Die dateert van zeker veertig jaar geleden en het is erg moeilijk om me details te herinneren. Iedereen had toen een assistente. Van misbruik is helemaal geen sprake. Ik moet dat ontkennen", verklaarde hij. "Die dame heeft veel losgemaakt, maar het is allemaal flauwekul."

Van Roe: "Stukgelopen relatie"
Piet Van Roe, voormalig directeur-generaal van de toenmalige BRT, wou vandaag in 'De Ochtend' op Radio 1 niet veel commentaar kwijt op de beschuldigingen aan het adres van Jos Ghysen. Hij zei zich wel de overplaatsing van Ireen Houben van Limburg naar Brussel te herinneren, maar volgens hem was dat het gevolg van een "stukgelopen relatie" tussen Ghysen en Houben.

"Ik ging en ga er nog altijd van uit dat beide betrokkenen een relatie hadden. Een relatie die stukgelopen is", zei Van Roe. Omdat zoiets leidt tot een "onhoudbare situatie" op de werkvloer, was Houben naar Brussel overgeplaatst. Dat Houben verplicht haar mond zou hebben moeten houden, gelooft Van Roe niet. Dat lijkt hem zeer onwaarschijnlijk.

Bron: De Morgen, 25/04/12, 00u28, http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...-agressie.dhtml

Mening: De beschuldigingen in Humo tegen Pol Van Den Driessche hebben heel wat losgemaakt. Door de talloze getuigen openbare getuigenissen zijn er steeds meer vrouwen die verkondigen ooit last te hebben gehad van ‘ongewenste intimiteiten’. Wat iedereen daaronder verstaat is natuurlijk heel verschillend.
Enerzijds vind ik het goed dat zulke feiten eindelijk aan het licht komen. Als de beweringen van deze vrouwen waar zijn, moeten we hier tegen opgetreden, of de feiten nu officieel verjaard zijn of niet.
Anderzijds is de manier waarop de beschuldigingen gebeuren niet correct te noemen. Via de media liggen roepen naar elkaar, gaat niets opleveren, tenzij het besmeuren van de naam (en in het geval van PVDD ook de partij) van de beschuldigde. Humo lijkt in zijn artikel zelfs de kant van sensatiejournalistiek op te gaan met een vrij suggestief artikel.
Als deze vrouwen recht in hun schoenen staan, zou ik een officiële aanklacht indienen. Ze hebben de kracht gevonden om erover te praten, dus kunnen ze ook de kracht vinden om hier niet meer machteloos te laten begaan. Zoals Smet het zelf terecht formuleert: “zulke feiten kunnen moreel nooit verjaren.”
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th April 2012, 12:34
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
"Ongewenste intimiteiten waren 'normaal' bij de BRT"

Volgens Paula Sémer (87) kreeg "iedere jonge vrouw" bij de oude NIR en BRT met ongewenste seksuele intimiteiten te maken. Zo verklaarde ze vanmorgen op de VRT-radio naar aanleiding van de beschuldiging dat Jos Ghysen ex-omroepster Ireen Houben jarenlang misbruikt zou hebben. Ghysen doet de aantijging intussen af als "flauwekul".

Sémer was in de jaren '50 en '60 de leading lady van de openbare omroep. Ze ging vanmorgen uitgebreid in op het thema, maar wilde niemand bij naam noemen.

"Seksuele intimidatie en ongewenste intimiteiten kwamen voor op de toenmalige BRT. Ik denk dat iedere jonge vrouw die er begon te werken, ermee geconfronteerd is geweest, wat er nu ook allemaal gezegd wordt", getuigde Sémer. "Je leerde daarmee leven. En dat vond ik zo erg."

Normaal
Volgens de voormalige actrice, omroepster en tv-producer werden die toestanden als normaal beschouwd. "Er was een mentaliteit van: 'Je moet je daar maar tegen kunnen verweren'." De cultuur van ongewenste seksuele intimiteiten was er een van machtsmisbruik, zei Sémer. Gevraagd of de toenmalige directie op de hoogte was, antwoordde ze: "Ik denk het wel".

Ze waarschuwde er nog voor dat er een onderscheid gemaakt moet worden tussen grensoverschrijdend seksueel gedrag en heuse seksuele relaties die mensen met elkaar hadden. "Ik vind het ongepast dat we die zaken door elkaar mengen."

"Allemaal flauwekul"
Jos Ghysen ontkent de beschuldiging intussen formeel. "Het is flauwekul wat er verkondigd wordt", zegt de voormalige radio- en tv-presentator. "Er is een zekere vriendschap geweest. Die dateert van zeker veertig jaar geleden en het is erg moeilijk om me details te herinneren. Die dame heeft veel losgemaakt, maar het is allemaal flauwekul."

Bron: De Morgen, 25/04/12, 11u02

In dit artikel reageert Paula Sémer nog op de onthullingen...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.