actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th April 2012, 10:07
Glenn.Urkens Glenn.Urkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: turnhout
Posts: 30
Scholen moeten opnieuw schrapen

Scholen moeten opnieuw schrapen
Bewerkt door: Stijn Vossen
25/04/12 - 04u08 Bron: belga.be © Photonews.

Er komt geen volledige indexering van de werkingsmiddelen van de scholen. De indexering wordt maar voor 60 procent doorgevoerd. Dat is goed voor 9,5 miljoen euro minder.

De secundaire scholen kunnen de verlaging nog opvangen door wat meer aan de ouders te vragen. Voor de basisscholen ligt dat anders. Die zijn gebonden aan de maximumfactuur. "Daar krijgen we onvermijdelijk een aantasting van de koopkracht", zegt Marc Van den Brande, secretaris-generaal van de koepel van het katholiek basisonderwijs in de krant De Standaard.

Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) zegt "gevochten te hebben" voor de indexering. Maar hij doet er niet flauw over: dit is niet goed voor de schoolse koopkracht.

Met hun werkingstoelage moeten de scholen uiteenlopende zaken bekostigen: onderhoud, verwarming, elektriciteit, schriften, boeken, knutselgerief... Katholieke scholen betalen voor (ver)nieuwbouw ook nog eens ongeveer een derde uit eigen zak. Sommige scholen betalen er ook personeel mee, bijvoorbeeld hulp voor in de refter.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onder...-schrapen.dhtml

Mening: Ik vind dat 60% te weinig is. Mensen zeggen altijd dat een goede opleiding zeer belangrijk is voor de rest van het leven, maar toch moeten de ouders meer en meer betalen voor hun kinderen naar school te laten gaan.
Daarom denk ik dat de werkingsmiddelen helemaal terug betaald moeten worden. Anders zouden er veel basisscholen kunnen zijn die niet mee kunnen met de tijd en niet de werkingsmiddelen kunnen aanschaffen die ze nodig hebben. In het middelbaar zijn de ouders hier weer het slachtoffer van. Het bedrag dat ze moeten betalen aan de scholen zal wederom eens stijgen en ik vind dat die stijgingen wel eens mogen ophouden. Toch snap ik de scholen ook wel want, zoals in het artikel vermeld, hebben zij zeer veel kosten die betaald moeten worden en het geld moet ergens van komen. Daarom vind ik dat de overheid nog is een tandje moet bijsteken zodat kinderen een optimale opleiding krijgen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th April 2012, 17:57
anne.plessers anne.plessers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Neerpelt
Posts: 96
Overal moet er gesnoeid worden in het budget en spijtig maar helaas is dit ook zo in het onderwijs. Om kwalitatief onderwijs te kunnen bieden aan hun leerlingen hebben de scholen geld nodig. Dat valt niet te ontkennen. Toch vraag ik mij af of sommige scholen niet op bepaalde dingen kunnen besparen zoals de vele uitstappen die ze doen. Deze uitstappen zijn heel interessant, anders organiseerden de scholen deze ook niet, maar toch denk ik dat scholen zich wat vaker de vraag mogen stellen: is deze uitstap echt noodzakelijk voor ons onderwijs of is het gewoon interessant? Veel ouders hebben nu al moeite om de vele schoolrekeningen te kunnen betalen, onder meer door deze uitstapjes. Wanneer scholen de rekening dan nog verhogen om andere kosten te kunnen betalen, wordt het voor sommige ouders wel heel moeilijk.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th April 2012, 16:02
stef.colebunders stef.colebunders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 89
Het is logisch dat iedereen moet bijdrage door te besparen. Ik stel me echter wel de vraag waarop onze ministers besparen. Vanochtend las ik de mening van Paul Geudens in de Gazet van Antwerpen over de indexering van werkingsmiddelen van scholen. Hij is ook van mening dat er bespaard moet worden in bepaalde takken maar hij begrijpt niet steeds de keuze van die takken. Waarom besparen op onderwijs en toch een derde VRT-net opstarten? We moeten ons de vraag stellen waarmee de jongeren het beste af zijn. Digitale schoolborden en tabletcomputers in de klas, of veertien uur televisie per dag. Ik denk dat zijn mening hier wel degelijk gegrond is. Degelijk onderwijs is volgens mij toch wel een stuk belangrijker dan dat derde VRT-net.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.