actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th February 2014, 14:58
M*xime Laurent M*xime Laurent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Itegem
Posts: 104
‘Griepsymptomen? Blijf vijf dagen thuis’

‘Griepsymptomen? Blijf vijf dagen thuis’

Vandaag om 11:25 door mtm | Bron: BELGA

De verspreiding van het griepvirus kan tot 75 procent worden ingeperkt als mensen met symptomen van de griep enkele dagen zouden thuisblijven. Dat berekenden twee doctoraatsstudenten die verbonden zijn aan CenStat, het Centrum voor Statistiek van de UHasselt.

De doctoraatsstudenten Kim Van Kerckhove en Amin Azmon berekenden dat 66 procent van de mensen met griepsymptomen verantwoordelijk is voor de besmetting van anderen. Veel van die mensen gaan echter gewoon werken of naar school, of nemen deel aan vrijetijdsactiviteiten.

‘Indien die mensen drie tot vijf dagen thuis zouden blijven om uit te zieken, dan zouden er 75 procent minder griepgevallen zijn in de algemene bevolking en dat over het hele griepseizoen’, aldus prof. dr. Niel Hens (UHasselt en Universiteit Antwerpen). Als 20 of 50 procent van die mensen zou thuisblijven, daalt het aantal griepgevallen met respectievelijk 31 en 49 procent, berekenden de statistici.

Zij raden mensen met symptomen daarom aan om thuis te blijven. ‘Wie plots koorts voelt opkomen in combinatie met één of meerdere andere symptomen zoals keelpijn, hoesten, spierpijn, vermoeidheid, uitputting en rillingen, zal waarschijnlijk het griepvirus te pakken hebben’, klinkt het. ‘De kans dat mensen in hun omgeving ook snel besmet zullen raken, is bijzonder groot.’ Doorgaans duurt het besmettingsgevaar twee tot drie dagen.

Voor de studie werd het ‘contactgedrag’ van 140 zieke mensen geregistreerd. Die gegevens werden gecombineerd met cijfers over het aantal zieken in het Verenigd Koninkrijk tijdens een pandemie in 2009.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140209_00970701

Commentaar: Ik denk dat dit een goed initiatief zou kunnen zijn. Ik geloof de resultaten van het onderzoek ook omdat het griepvirus een heel besmettelijk virus schijnt te zijn. Wel moeten de symptomen duidelijk omschreven worden. Je moet natuurlijk ook niet thuis gaan blijven voor de kleinste snotvalling. Dan zouden er teveel mensen profiteren van deze feiten. Duidelijke symptomen moeten dus zeker omschreven worden. In het artikel staat dat het dan zou moeten gaan om koorts in combinatie met andere symptomen (keelpijn, hoesten, spierpijn, vermoeidheid, uitputting en rillingen). Dit vind ik al een goede omschrijving. Ik vind dan ook dat ze een doktersbriefje moeten hebben om te bewijzen dat ze werkelijk symptomen hadden van het griepvirus. Dit om profiteurs een hak te zetten. De dokter zou dan ook moeten voorschrijven hoeveel dagen de patiënt moet thuisblijven (want ik denk niet dat iedereen vijf dagen nodig heeft om te herstellen).
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th February 2014, 14:39
T*hnee.Vekemans T*hnee.Vekemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 103
Persoonlijk denk ik dat nog te veel mensen gaan werken wanneer ze toch al een aantal symptomen van griep hebben. Je moet natuurlijk niet om het minste naar de dokter gaan, maar je kan best oppassen. Dit is niet enkel goed voor jezelf, want hoe sneller je medicatie neemt, hoe sneller je van dit virus verlost bent. Het is ook goed voor je omgeving, deze hebben dan minder kan om ook besmet te raken. Zoals hieronder al vermeld hoeven de meesten mensen waarschijnlijk geen vijf dagen thuis te blijven om te herstellen. Ik denk dat ze dit geven als richtlijn zodat de personen die het griepvirus bezitten, zeker niet te vroeg terug aan het werk gaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.