actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th March 2014, 18:31
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Zelf groenten kweken niet overal even gezond

Zelf groenten kweken niet overal even gezond

Zelf je groenten kweken, het is in tijden niet zo hip geweest. Maar niet overal blijken de groenten uit volkstuintjes even gezond. Het wetenschapstijdschift Eos liet een bodemanalyse uitvoeren: de grond op het platteland in Gistel bleek gezond, maar nabij Antwerpen was dat heel wat minder het geval.

Voor je een moestuintje begint, laat je best eerst een bodemanalyse uitvoeren. Dat deed Eos in Gistel, maar ook in Deurne en Hoboken nabij Antwerpen. In de moestuin in Gistel werd geen enkele richtwaarde voor zware materialen overschreden. In Deurne werden de richtwaarden voor koper en kwik benaderd, in Hoboken lag de hoeveelheid cadmium te hoog door historische, industriële vervuiling, waardoor groenteteelt er wordt afgeraden.

Hoewel dit maar een testproef is - de resultaten van een grootschalig onderzoek in Vlaanderen door de universiteiten van Gent en Antwerpen worden in het najaar verwacht - blijkt toch dat groenten kweken niet overal even gezond is.

Zo raden experts aan om tien meter van een spoorweg te blijven en vijftig meter van een drukke weg. Metalen uit het slijpsel van remschijven en autobanden en uit de wrijving tussen trein, sporen en bovenleiding komen via opwaaiend stof in de bodem terecht en via de bodem in de groenten.
Uit een grootschalig onderzoek in Berlijn bleek dat de groenten die geteeld werden in de Duitse hoofdstad gemiddeld een grotere concentratie metalen bevatten dan groenten uit de supermarkt.

Toch zegt chemicus Paul Römkens van Wageningen University dat we niet te verontrust moeten zijn door deze Duitse studie. ‘De bodemtoestand is bijvoorbeeld niet in rekening gebracht. Ook een historisch vervuilde grond - wat gezien de turbulente geschiedenis van Berlijn zeer waarschijnlijk is - zou de hoge waarden kunnen verklaren.'

'Uit eigen onderzoek weten we dat het risico op vervuiling heel sterk afneemt naarmate de tuin zich verder van een drukke straat bevindt. Vooral de eerste tien tot vijftig meter is kritiek', aldus Römkens.

Het volledige artikel over stadsgroenten verschijnt in het nieuwe nummer van Eos op 21 maart.

Bron:
EOS. (2014, 03 19). Zelf groeten kweken niet overal even gezond. De Standaard.

Eigen mening:
Ik vind het zeer jammer dat we niet overal een mooi en gezond groenten tuintje kunnen aanleggen waar we willen. Maar anderzijds verbaasd het mij niets dat het afgeraden wordt om in de regio van Antwerpen een moestuintje aan te leggen. In deze tijden van sluikstorten, SMOG - alarmen enz. is hetniet abnormaal dat het in plekken zoals Gistel beter is om een moestuin aan te leggen. De stad Antwerpen wordt constant vervuild door de auto's, industrie, afval,... Het is spijtig genoeg al normaal geworden dat daar de groenten die je zelf kweekt ongezonder zijn dan gewoon pakweg in de supermarkten. En dat vind ik een heel spijtige zaak. Het zou leuk zijn om meer groen te kunnen integreren in de stad en dit kan door groenten tuintjes. Maar we komen spijtig genoeg altijd op het probleem van milieu. Daarom moet er dringend iets aan gedaan worden.

Ik vind het belangrijk om mensen te steunen naar een gezonder leven door hun groenten zelf te laten kweken. Maar het nadeel is dat ze steeds worden tegengehouden door het probleem milieu. Ik denk dat het leuk zou zijn om een plek te zoeken, desnoods buiten de kern van de stad, waar mensen in groep een moestuin kunnen aanleggen. Ik weet dat dit idee al bestaat maar ik denk als er mensen zijn die uit dit project meer willen halen en het willen ondersteunen dat er wel een plek en een oplossing gezocht kan worden voor het probleem. Ik hoop dat er in de toekomst een oplossing komt voor mensen die in de stad wonen en heel graag een groenten tuintje willen, deze plannen ook daadwerkelijk kunnen uitvoeren.

Laatst aangepast door L*en van Overveld : 19th March 2014 om 18:46.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.