actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd January 2014, 11:10
M*xime Laurent M*xime Laurent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Itegem
Posts: 104
UZ Leuven start met bloedtesten voor downsyndroom

UZ Leuven start met bloedtesten voor downsyndroom
Vandaag om 08:19 door jns | Bron: BELGA

Het UZ Leuven is als enige ziekenhuis in België begonnen met het opsporen van het downsyndroom bij foetussen. ‘We onderzoeken 30 tot 40 stalen per week’, zegt Erik Legius, diensthoofd van het Centrum Menselijke Erfelijkheid. Het UZ Leuven heeft daarvoor een accreditatie gekregen van de Belgische overheid, meldt De Morgen.
De test kan de risicovolle vruchtwaterpunctie of vlokkentest vervangen. Via het bloed van de moeder kunnen de artsen genetisch materiaal van de baby onderzoeken. Op die manier kunnen ze met grote zekerheid zeggen of de foetus een afwijking in de chromosomen heeft.

De bloedtest is dan wel een pak veiliger, het kostenplaatje blijft hoog. De niet-invasieve test voor Down (NIPT-test) kost 460 euro, terwijl het Riziv het onderzoek nog steeds niet terugbetaalt.

‘Er loopt op dit moment een studie bij het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg en bij de Hoge Gezondheidsraad’, zegt Legius. ‘Op basis van hun verslag zal de terugbetaling herwerkt worden.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140103_00911093

Commentaar: Ik ben een voorstander van zulke testen bij zwangerschappen. Een gezond kind is, volgens mij, immers de grootste wens van iedere ouder. Ik kan me perfect voorstellen dat een kind krijgen met een afwijking, één van de grootste nachtmerries is voor ouders. Al dan niet zwaar gehandicapte kinderen vragen enorm veel tijd, geduld en tolerantie. Vele ouders zouden dan ook voordat het 'te laat' is, iets willen ondernemen voor hun kind met een afwijking wordt geboren. Ik vind het dan ook acceptabel dat testen kunnen worden uitgevoerd die de gezondheid van de foetus weergeven. Zo kunnen toekomstige ouders van kinderen met een afwijking op tijd beslissen of ze wel of niet ouder willen zijn van een kind met een afwijking. Wanneer dit soort zaken verder evolueren, zullen er vele ethische debatten de kop op steken. Ik sta alvast aan de kant van de testen bij foetussen en het op voorhand beslissen van het al dan niet nemen van een kind met een afwijking. Ouders moeten naar mijn mening het recht hebben om (op tijd) te kunnen kiezen voor een gezond kind.

Laatst aangepast door M*xime Laurent : 3rd January 2014 om 11:20.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.