actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th December 2013, 12:07
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Elektroshocks als middel tegen depressie

Elektroshocks als middel tegen depressie

Depressieve patiënten kunnen verlost worden van traumatische herinneringen door elektroshocks strategisch getimed toe te dienen. Dat heeft de Nederlandse neuroloog Martijn Kroes ontdekt. Het is nog niet bekend hoelang het effect standhoudt.

Uit proeven blijkt dat er niet zozeer geheugenverlies optreedt, maar dat elektroshocks herinneringen ontoegankelijk maken.

Elektroconvulsietherapie (ECT) gaat al mee sinds de jaren dertig van de vorige eeuw, maar de brutale stroomstoten van weleer zijn ondertussen vervangen door een meer verfijnde aanpak, bij voorkeur toegediend onder verdoving. Elektroshocks hebben een kwalijke reputatie, maar blijken effectief te zijn tegen erge vormen van depressie.

Het onderzoek van neuroloog Martijn Kroes, van de Radboud Universiteit Nijmegen, gaat nog een stapje verder. Kroes en zijn collega's tonen in hun studie, verschenen in Nature Neuroscience, aan dat ze herinneringen aan traumatische ervaringen kunnen verstoren door op specifieke momenten een stroomstoot toe te dienen.

Het uitgangspunt van Kroes is dat herinneringen kwetsbaar zijn wanneer je ze oproept vanuit je langetermijngeheugen. Wanneer je je een gebeurtenis voor de geest haalt, kan de herinnering daaraan veranderd of zelfs gewist worden vóór ze terug wordt opgeslagen op onze mentale harde schijf. Of simpel gezegd: vraag iemand zich iets te herinneren, jaag een stroomstoot door zijn hersenen en de kans is groot dat hij later niet meer aan die herinnering kan.

Het team van Kroes deed de test met 42 patiënten die rondliepen met een zware klinische depressie en sowieso al elektroconvulsie voorgeschreven hadden gekregen. De onderzoekers toonden twee verontrustende diavoorstellingen: één van een auto-ongeval en van een fysieke aanval.

Verslavingen
Later toonden de neurologen de patiënten enkele beelden uit een van de fotoreeksen, om zo de herinnering weer op te roepen. Op dat moment kregen ze een stroomstoot. Een dag later bleken de patiënten nauwelijks nog te kunnen teruggrijpen naar die herinnering. Uit proeven bleek dat er niet zozeer geheugenverlies optreedt, maar dat de elektroshocks herinneringen ontoegankelijk maken.

Het is nog niet bekend hoelang dat effect standhoudt, maar het geeft wel hoop om ook posttraumatische stressaandoeningen, verslavingen en obsessief-compulsieve stoornissen aan te pakken. "Dit kan leiden tot nieuwe, betere behandelingen", zegt Kroes.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/992/We...depressie.dhtml

Mijn mening:
Ik schrik nog altijd van de nieuwe uitvindingen en de evolutie in de geneeskunde, maar de titel van dit krantenartikel sprong mij toch meteen in het oog. Ik kan niet begrijpen dat trauma's door middel van elektroshocks vergeten kunnen worden. Je moet aan een trauma denken en terwijl je dit doet zou een elektroshock dit uit je geheugen kunnen wissen, zeer bizar dus. Elektroshocks doen mij aan geheel andere dingen denken en bezorgen mij zelfs rillingen, maar als het ook effectief kan helpen is dit natuurlijk wel een grote ontdekking. Ik weet immers maar al te goed wat een trauma met zich teweeg kan brengen. Ik ben benieuwd of dit nu ook effectief voorgeschreven en toegepast zal worden.

Laatst aangepast door Caroline_Van_Tendeloo : 26th December 2013 om 12:23.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th December 2013, 13:29
marloe.vanherck marloe.vanherck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Retie
Posts: 88
De hersenen zijn een bizar orgaan. Elektroshocks die je over een trauma zouden kunnen helpen, dat is zeer opmerkelijk. Als het werkt, zou het mooi zijn. Maar op het eerste zicht lijkt me dit toch te mooi om waar te zijn. Een trauma lijkt me iets waar over gepraat moet worden om het te kunnen verwerken. Dat lijkt me op lange termijn beter. Men weet immers nog niet hoe lang de effecten van de elektroshocks zullen aanhouden.
__________________
There are no foolish questions, and no man becomes a fool until he has stopped asking questions.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.