actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd September 2016, 12:42
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
DSDISCUSSIE Moeten cijfers vervangen worden door smileys?

Schoolrapporten zonder punten. Enkele jaren geleden leek het ondenkbaar, nu zijn ze aan een opmars bezig. Niet enkel in het basisonderwijs wordt gebruikgemaakt van kleurcodes, smiley’s of feedback, ook het secundair onderwijs springt op de kar. Een positieve evolutie?


‘Wat zeggen cijfers eigenlijk? Of je tweede van de klas bent of aan de staart bengelt is toch niet belangrijk. Wel welke vooruitgang je maakt tijdens het schooljaar’, vertelt Ellen De Dapper, leerkracht in basisschool de Sterrebloem in Meigem aan Klasse. ‘Dat kinderen vooruitgaan tegenover zichzelf in tijd is cruciaal.’

‘We kiezen daarom niet voor rapporten met cijfers, maar werken we met kleurencodes voor de jongste kinderen en woordelijke beoordelingen voor de oudere. Kinderen schalen ook zichzelf. Zonder die punten en meridianen kunnen ouders en kinderen niet vergelijken met klasgenoten.’


Atheneum

Cijfers verdwijnen niet enkel in basisscholen, ook in het secundair onderwijs zijn schoolrapporten zonder punten aan een opmars bezig. De alternatieve methode wordt vooral door het GO!-onderwijs gepromoot.

Zo koos Christel Moors, directrice van het Atheneum in Bree, voor een radicaal nieuwe manier van evalueren. ‘De leerlingen van de eerste graad krijgen geen examens meer. En voor sommige vakken, zoals Muzikale Opvoeding en Techniek, krijgen ze zelfs geen punten’, zegt ze aan Het Nieuwsblad.

‘Welke vaardigheden beheerst de leerling en waar is nog werk aan? Dát is de vraag die we moeten beantwoorden op het rapport’, aldus Moors. ‘Dat kan je nooit vatten met een cijfer.’

Pro en contra

Experts zijn fan van die ingeslagen weg. ‘Cijfers houden de motivatie van kinderen tegen’, bevestigt Ludo Heylen (KU Leuven) aan Het Nieuwsblad. ‘Punten lijken objectief, maar ze zijn het niet. Leraren kunnen bijvoorbeeld andere normen hanteren.’

Maar er zijn ook stemmen die geen fan zijn van de evolutie. ‘Er komt een meedogenloze periode aan na school’, stelt Rik Torfs (KU Leuven). ‘We mogen onze kinderen niet te veel illusies voorhouden en moeten hen voorbereiden op de realiteit.’

Vindt u het een goede zaak dat cijfers vervangen worden door een alternatief? Laat iets weten via de reageerknop rechtsboven of op Twitter met hashtag #dsdiscussie

Bron: De Standaard, 23.09.2016

http://www.standaard.be/cnt/dmf2016...ampaign=seeding

Eigen mening:
Het feit dat men kinderen door middel van smileys en kleurencodes niet of minder wil demotiveren, vind ik een goed gegeven. Wel heb ik mijn bedenkingen over de manier waarop. Enkel smileys kunnen een cijfer niet vervangen. “Wat betekent een vrolijk gezichtje?” vraag ik me dan af. Is dit over het hele onderwijssysteem hetzelfde of een variabele bepaald door de leerkracht zelf?
Bijkomende feedback van een leerkracht kan helpen, maar ik denk dat op sommige vlakken (bijvoorbeeld een studierichting kiezen in de middelbare school) cijfers meer spreken dan een voor interpretatie vatbare smiley.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.