actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th April 2011, 21:31
jana dua jana dua is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herselt
Posts: 56
Kamer keurt Boerkaverbod goed

Kamer keurt boerkaverbod goed

De plenaire Kamer heeft donderdagavond het zogenaamde boerkaverbod goedgekeurd. Dat gebeurde bijna unaniem.
Alleen Eva Brems (Groen!) stemde tegen, terwijl Meyrem Almaci (Groen!) en Zoé Genot (Ecolo) zich onthielden.

Het verbod werd al tijdens de vorige legislatuur goedgekeurd, maar raakte door de val van de regering niet meer door de Senaat. Officieel gaat het om de invoering van 'een verbod op het dragen van kleding die het gezicht volledig dan wel grotendeels verbergt'.

Concreet wordt het dragen van een boerka of een nikab strafbaar gemaakt. Een boerka bedekt het lichaam volledig, de nikab laat enkel de ogen vrij. Wie erop wordt betrapt, riskeert een boete en/of een celstraf tot zeven dagen.

Argumenten

Alle sprekers haalden in de plenaire Kamer dezelfde argumenten aan als in de bevoegde commissie enkele weken terug. Toen kreeg het voorstel unaniem groen licht, al viel er heel wat kritiek te noteren op de groene banken. Zo vond Ecolo/Groen! het niet kunnen dat de andere partijen niet wilden weten van hoorzittingen en van een advies van de Raad van State. De fractie beschikt echter maar over één stem in commissie en stemde dus voor.

Ook nu stelde Meyrem Almaci dat alles verhullende kledij de interactie een stuk moeilijker maakt en dat het opduiken van een boerka of nikab in ons straatbeeld dus niet zomaar onschuldig is. Principieel is ze het dus eens met de bestraffing van het fenomeen, al had ze toch een pak reserves bij het initiatief. Zo benadrukte Almaci dat deze wet de draagster bestraft, dus in geval van dwang diegene die wordt gedwongen een boerka te dragen. De wet kan volgens haar dan ook slechts een eerste signaal zijn.

Tegen de stroom

Haar partijgenote Eva Brems herhaalde dat het parlement regelrecht ingaat tegen nationale en internationale mensenrechtenwatchers. "De gedachte dat een vrouw kan worden bevrijd door dingen te verbieden, is al decennia verworpen", stelde ze. Brems was vroeger nog voorzitster van Amnesty International België.

Ze merkte ook op dat uit empirisch onderzoek blijkt dat het dragen van een boerka vaak uit eigen wil gebeurt en dat de echtgenoot vaak niet achter die keuze staat. Maar de situatie van vrouwen die wel worden gedwongen dergelijke kledij te dragen, toont volgens Brems duidelijk aan hoe 'problematisch' deze wet is.

'We gaan vrouwen die het slachtoffer zijn in de feiten, juridisch dader maken.' Brems merkte nog op dat het Franse boerkaverbod tenminste nog straffen voorziet voor diegenen die de vrouwen verplichten een boerka te dragen.


Eigen mening:
Wel ik ben ook voor het Boerkaverbod. Al vind ik wel dat als iedereen herkenbaar moet zijn in de straat hoofddoeken, petten en kappen van jassen en truien ook niet mogen. Dit verbod zal wel op heel wat weerwerk stuiten, maar voor ieders veiligheid, vind ik dat het er zeker mag zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th April 2011, 21:39
Niels Olieslagers Niels Olieslagers is offline
Niels Olieslagers
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: België
Posts: 117
Kamer keurt boerkaverbod goed

De Kamer heeft bijna unaniem het boerkaverbod goedgekeurd. Alleen Eva Brems (Groen!) stemde tegen. Zij volgde Amnesty International, de mensenrechtenorganisatie waarvan ze vroeger voorzitter is geweest. Twee andere groenen, de Antwerpse Meyrem Almaci en de Brusselse Zoë Genot, onthielden zich.

België wordt hiermee na Frankrijk het tweede land dat de dracht van de boerka en de nikab verbiedt. De wet zelf verbiedt iedere gezichtsversluierende kledij op openbare plaatsen. Wie dat toch doet kan tot 7 dagen cel en 137,5 euro boete krijgen. Als het parket niet wil vervolgen, kunnen de gemeenten een reglement uitvaardigen om de boerka te verbieden en daarop een boete van 250 euro zetten. Het verbod geldt niet voor allerlei festiviteiten (carnaval, Sinterklaas), en evenmin als de versluierende kleding door andere wetgeving wordt opgelegd (bv. motorhelmen door het verkeersreglement) of als ze wordt opgelegd door een arbeidsreglement (lashelmen bv.).

De voorstanders van het verbod vinden de boerka "een gevangenis voor de vrouw." Ze willen dat iedereen op straat herkenbaar is om veiligheidsredenen. België telt naar schatting 250 boerkadraagsters. Buitenlands onderzoek over wie in West-Europa de boerka draagt toont aan dat dit voornamelijk bekeerlingen (26%) en salafisten (41%,een fundamentalistische strekking in de islam, nvdr) zijn. Minstens 25% zou tot de boerkadracht gedwongen zijn.

De wet kan nog geëvoceerd worden door de Senaat, maar dat wordt niet waarschijnlijk geacht. De Franstalige Ligue des Droits de l'Homme kondigde al aan dat hij naar het Grondwettelijk Hof zal stappen. Volgens de mensenrechtenorganisatie schendt het verbod de vrijheid van godsdienstbeleving en de rechten de vrouw. Het verbod staat ook buiten verhouding tot wat men eigenlijk wil bestrijden, zo luidt het.

Bron:
Gazet Van Antwerpen
Link naar artikel

Mening:
Hoewel ik ook een voorstander ben van deze wet, vind ik niet dat men deze nog verder moet uitbreiden. Daarom vind ik de reactie van Janu Dua dan ook lichtelijk overdreven. Met normale petten en kappen kan je in principe je gezicht niet helemaal versluieren zoals bij een boerka. Natuurlijk heb je altijd uitzonderingen ... Ik ben ook verrast door het aantal boerkadraagsters in België. Ik dacht dat dit cijfer hoger zou liggen.

Laatst aangepast door Niels Olieslagers : 28th April 2011 om 21:44.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th April 2011, 00:06
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Ik ben ook voorstander van deze wet. Het is zo dat je op straat herkenbaar moet zijn voor iedereen. Anderzijds hoort een boerka ook niet in onze cultuur thuis, dus vind ik het een beetje logisch dat deze hier niet gedragen mag worden. Wat ik ook even wil opmerken is dat je door deze wet merkt, hoe de politieke crisis gevolgen kan hebben. Toen vorig jaar op 22 april de regering-Leterme II viel, was dat op een donderdag. Dan is er plenaire vergadering in de Kamer. Toen stond dit punt óók op de agenda. Doordat de regering viel, kon deze wet niet goedgekeurd worden. Nu, één jaar later, gebeurt dat pas. Hieraan kan je zien dat we een jaar verloren hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.