actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th April 2011, 16:30
Annelies.Stokbroekx Annelies.Stokbroekx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 95
Allochtone ouders spreken best eigen taal met kinderen

Kind en Gezin: "Allochtone ouders spreken best eigen taal met kinderen"

0 reacties
E-mail bericht
Bookmarken/Delen
14:24 Update Kinderen met een andere thuistaal leren het makkelijkst Nederlands als ze een stevige basis hebben in die thuistaal. Ze leren de taal ook het snelst met dagelijkse bezigheden.


Dat zijn de twee kernadviezen uit een visietekst inzake taalstimulering en meertaligheid bij 0- tot 6-jarigen die Kind en Gezin woensdag in Leuven voorstelde. De tekst is gebaseerd op een onderzoeksrapport van het Centrum voor Taal en Onderwijs (KUL).

Vlaams minister van welzijn Jo Vandeurzen benadrukte het belang van de kennis van de Nederlandse taal voor de toekomst van kinderen en wees erop dat ook in Vlaanderen meertaligheid toeneemt. In 2009 werd 21,2 procent van de kinderen geboren in een gezin dat een andere thuistaal heeft dan het Nederlands. Hij toonde zich verheugd over het feit dat Kind en Gezin een door de sector gedragen eenduidige visie ontwikkelde.

Welbevinden
CTO-onderzoekster Machteld Verhelst wees erop dat ouders thuis met hun kind best de taal spreken waarin ze zich het best kunnen uitdrukken, hetgeen ook het standpunt is van Kind en Gezin. Heel wat anderstalige ouders voelen zich schuldig als ze thuis geen Nederlands spreken met kinderen, maar de thuistaal spreken komt ten goede van het welbevinden van het kind en bevordert het aanleren van een tweede taal.

Kinderopvanginitiatieven moeten volgens Kind en Gezin aan taalstimulering doen, niet door middel van schoolse woordenschatlessen, "maar op natuurlijke wijze, met een positieve houding tegenover elke poging tot taalproductie van het kind".

De adviezen in de visietekst voor het creëren van een taalrijke omgeving zijn bruikbaar voor alle kinderen, niet enkel voor anderstalige.

Bekijk ook deze vtm-reportage:

Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...t-kinderen.aspx
Eigen mening:
Ik ben het eens met mevrouw Verhelst. Ik ben er ook van overtuigd dat kinderen in deze situatie beter tweetalig worden opgevoed. Wanneer de ouders het Nederlands zelf niet volledig beheersen, bestaat de kans dat ze hun kinderen taalfouten aanleren zoals bijvoorbeeld het gebruik van een verkeerde zinsconstructie.
Wanneer deze ouders toch proberen enkel in het Nederlands te spreken tegen hun kinderen, zullen ze ook vaak hun gevoelens niet goed kunnen uitdrukken wat de band tussen ouder en kind minder sterk kan maken dan wanneer ze in hun moedertaal spreken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th April 2011, 10:21
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Ik vind het belangrijk dat kinderen op een goede manier Nederlands leren daarom kan ik inderdaad begrijpen dat de ouders best hun eigen taal spreken maar dat laat niet weg dat ze zelf ook moeite moeten doen om onze taal onder de knie te krijgen. Ik denk dan bv aan samen naar Nederlandstalige (kinder)programma's te kijken op tv. Want als zij dit niet gaan doen gaan zij hun kinderen ook niet kunnen bijstaan als ze naar het lager onderwijs moeten en huiswerk meekrijgen. Ik denk dat het vooral aan de ouders is om mee te geven dat het belangrijk is dat ze goed Nederlands kennen en dat ze daarom zelf het goede voorbeeld moeten geven.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th April 2011, 10:42
Emmely Emmely is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 118
Allochtone ouders spreken best eigen taal met kinderen

Ik vind het zeer belangrijk dat de kinderen de taal onder de knie moeten krijgen van het land zelf. In deze situatie gaat het dus over de Nederlands. Maar zoals mijn voorgangers al hebben vermeld is hun eigen taal ook van belang. Voornamelijk om hun gevoelens te kunnen uiten. Een voorstel is bijvoorbeeld, om toch Nederlands thuis ook te spreken, als je je niet kan uitdrukken in het Nederlands, je over mag schakelen naar je eigen taal. Toch zou ik proberen om Nederlands als hoofdtaal te zien. Tenslotte moeten ze met deze taal in de maatschappij leren omgaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.