actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2014, 14:51
charlotte.v*ngestel1 charlotte.v*ngestel1 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herenthout
Posts: 30
Bob-campagne waarschuwt dat "vrienden voor het leven zijn, niet voor altijd"

Bob-campagne waarschuwt dat "vrienden voor het leven zijn, niet voor altijd"


Vrienden zijn voor het leven, niet voor de eeuwigheid. Met die niet mis te verstane boodschap heeft het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) de aftrap gegeven voor de twintigste editie van de winter-Bob-campagne. Die is nog steeds meer dan nodig, "want één op de acht ongevallen in België is te wijten aan alcohol", aldus minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR). Er komen onder andere campagneborden langs de snelwegen, filmpjes, radiospots en folders.

Net als vorig jaar willen de autoriteiten in acht weken tijd meer dan een kwart miljoen controles uitvoeren. "En die zullen nog beter worden gespreid", waarschuwt minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon. "Niet alleen geografisch, maar ook in de tijd."

Bij de controles van vorige editie blies 3,2 procent van de bestuurders positief, met bij gerichte controles pieken tot 30 procent. "Dit zijn cijfers voor de statistieken, maar 200 doden zijn dat niet", zegt Karin Genoe, gedelegeerd bestuurder van het BIVV. "We moeten nu eens eindelijk beseffen dat er geen excuus is voor rijden en drinken, dat doe je met voorbedachten rade."

Volgens het BIVV zijn we te tolerant tegenover rijden en drinken. "We laten het gebeuren", klinkt het. "Hoe vaak kijken onze vrienden niet toe, verdragen ze dit gedrag of stappen ze onbezonnen mee in de wagen?", luidt het.

De nieuwe campagne wil daarom wijzen op de gedeelde verantwoordelijkheid wanneer we iemand dronken achter het stuur laten vertrekken.


Bron: Deredactie.be (1-12-2014°
Eigen Mening: Ik vind de BOB-campagnes een heel goed idee, ik denk dat het ook nodig is dat het BOB-zijn vooral gepromoot wordt rond de feestdagen. Ik ben wel niet akkoord met wat BIVV zegt. Volgens mij wordt dronken rijden helemaal niet getolereerd. Het is onze generatie van kleins af aan bijgebracht dat drinken en rijden niet samen gaan en dat meerijden met een dronken bestuurder levensgevaarlijk is en dat je niet mag instappen. Ik denk wel dat het nog te vaak gebeurt, want enkel als het niét meer gebeurt, is het goed. Maar dit wil niet zeggen dat het aanvaard wordt, zeker niet bij de jeugd.
Zoals ik al vermeldde vind ik het heel positief dat er veel actie gevoerd wordt rond het BOB-zijn in de maand december, maar de BOB's zouden gedurende het hele jaar beloond moeten worden vind ik. Een BOB-sleutel krijgen enkel rond de feestdagen vind ik niet voldoende. Het wordt zwaar bestraft als men dronken rijdt, wat een goede zaak is, maar iemand die niet dronken rijdt, mag volgens mij ook beloond worden.

Laatst aangepast door charlotte.v*ngestel1 : 1st December 2014 om 15:01.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd December 2014, 14:38
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Ik denk als mensen deze zin lezen dat ze zich toch even gaan afvragen wat hiermee bedoeld wordt. En dat is waarschijnlijk ook juist hetgene dat men er met wil bereiken.
Ik vind het persoonlijk heel goed dat men zo campagne blijft voeren, want het is echt wel nodig en het heeft wel een effect. Wat ik ook heel correct vind, is dat men spreekt over gedeelde verantwoordelijk. Want het is inderdaad zo dat er mensen zijn die bij een dronken persoon of een persoon die gedronken heeft in de auto stappen. Als zij dit ook al eens niet moesten doen, zou het misschien nog harder doordringen dat dronken achter het stuur kruipen absoluut geen goede zaak is. Je speelt ten slotte niet alleen met je eigen leven, maar ook met dat van je vrienden die met je meerijden en van andere mensen die je misschien mee in het ongeval betrekt.
Ook weet ik heel goed, net zoals iedereen dat we het aantal verkeersongevallen nooit op nul zullen krijgen. Maar het kan wel dalen en zeker als we de ongevallen met als oorzaak dronken rijden en stoned rijden kunnen uitsluiten. Dit zijn ten slotte ongevallen die eigenlijk niet hoeven te gebeuren als men niet dronken achter het stuur kruipt.
Wat ook zeer positief is, is dat er veel verspreidde controles gaan zijn. Want ook overdag rijden er dronken mensen rond en die kunnen even goed een ongeval veroorzaken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.