actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th October 2012, 13:18
Laure.Mylemans Laure.Mylemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 60
"Politieke overtuiging zit in de genen"

BRUSSEL - Steeds meer wetenschappers zijn ervan overtuigd dat politieke overtuigingen meer van genetische factoren afhankelijk zijn dan de omgeving. Dat schrijft The Sunday Times. Alleen wanneer het specifiek over partijvoorkeuren gaat, blijkt de invloed van familie belangrijker.

Daarmee zeggen de onderzoekers niet dat partijtrouw genetisch wordt bepaald, maar welhoe mensen naar de wereld kijken en daarbij eerder tot een recht- of linkerkamp behoren.

“Je wordt dus niet als liberaal of conservatief geboren”, aldus Peter Hatemi, onderzoeker aan de Pennsylvania State University en co-auteur van een studie. “Je komt op de wereld met een bepaalde set aan genetische informatie waardoor je zaken ervaart en de wereld door een bepaalde bril bekijkt. Mensen zijn biologisch verschillend en interpreteren dezelfde prikkels verschillend.”

Hatemi en professor Rose McDermott bestudeerden de resultaten van 89 studies die de relatie onderzochten tussen genen, omgeving en politieke overtuiging.

Niet alleen politieke overtuiging, maar ook de kennis van politiek en allicht ook betrokkenheid zijn eerder genetisch bepaald. Alleen wanneer het specifiek gaat over partijvoorkeuren, blijkt de invloed van familie belangrijker.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...21007_00325229; 07/10/12; 14.03 uur

Mening:
Dit is weer een voorbeeld van de klassieke discussie over nature en nurture. Ik geloof langs een kant wel dat de manier waarop je bent opgegroeid een invloed heeft op de manier waarop je over bepaalde politieke partijen denkt, en ik vind het ergens ook wel een logisch argument dat je specifieke genen hebt die ervoor zouden kunnen zorgen dat je dingen anders ziet dan mensen die geen familie zijn. Maar toch denk ik dat iedereen verschillend is en ook op een eigen manier kan denken over dingen. Ikzelf heb bijvoorbeeld een heel andere kijk op politiek dan mijn ouders. Ik vind het ontmoedigend dat mensen er van uit gaan dat alles genetisch bepaald is. Het lijkt dan wel alsof je gedoemd bent om hetzelfde te zijn als je ouders.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.