actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2009, 21:29
Sander.Bogaerts Sander.Bogaerts is offline
Don't jugde me.
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Balen
Posts: 66
Homoseksuelen mogen bloed geven in Zweden

Zweden gaat het verbod op bloedgiften van homoseksuelen op 1 maart 2010 opheffen. Voorwaarde is wel dat de bloeddonor het voorafgaande jaar geen seksueel contact had met een andere man. Dat laten de gezondheidsdiensten weten.

Alle potentiële donoren moeten een gedetailleerde vragenlijst invullen over hun gezondheidstoestand en hun seksuele contacten vooraleer ze goedgekeurd kunnen worden. Alle stalen worden vervolgens getest.
Verscheidene andere Europese landen hadden het verbod al eerder opgeheven. (belga/adb)

Ik zou dit normaal niet als nieuws beschouwen maar ik heb het gevoel dat Zweden volgt om druk te vermijden van andere Europese landen. Hoe dan ook het is een stap vooruit voor de mensenrechten.

http://www.hln.be/hln/nl/962/Gezond...in-Zweden.dhtml
__________________
"These are my principles. If you don't like them, I have others." - G. Marx.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st December 2009, 22:12
Jennifer . Verhaegen Jennifer . Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 69
homoseksuelen mogen bloed geven.

Het is te hopen dat de mannen dan niet onbeschermde seks gaan hebben. Want ze kunnen wel een papier tekenen maar dit betekent nog niet dat ze zich hier aan gaan houden. Stel de man wordt in januari getest en in februari heeft hij onbeschermde seks. In Maart gaat hij bloed geven, dat kan hij nog besmet bloed doorgeven.

Ik zou zeker voor bloedtransfusies heel strenge controles doen en dit telt niet alleen voor homo's maar voor iedereen. Natuurlijk bij homo's gaat aids misschien sneller verspreiden dan bij hetero mensen maar toch. Het is de bedoeling dat we met dit bloed mensen gaan redden en ze niet gaan doden.
__________________
Life is too precious & short to worry about the stupid crap. Have fun, party, dance all night, fall in love. Say anything you want to say, do what you want to do & regret nothing.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st December 2009, 23:11
Britt Janssens Britt Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 67
Ik geef zelf bloed bij het Rode Kruis, en heb mij al vaker afgevraagd hoe het zit met de aids problematiek bij homo's.
Zij mogen in sommige landen geen bloed geven, maar worden in andere landen als grote risicogroep gezien (zoals hier in België). Voor je bloed geeft, moet je namelijk een papier ondertekenen met verschillende stellingen waar je aan moet voldoen om niet tot de risicogroep te behoren. 1 van deze stellingen houdt in dat je nog geen seks hebt gehad met een man, of dat je partner nog geen seks heeft gehad met een man.
Ok, aids circuleert misschien meer bij homo's, maar ik heb mij altijd vragen gesteld bij deze stelling. Het is belangrijk dat donorbloed in orde is en zeer sterk getest wordt, maar er zijn toch ook heel veel homo's die wel veilige seks hebben? Waarom behoren zijn dan toch tot de risicogroep?
Desalniettemin pleit ik dus ook voor zeer strenge controles van donorbloed. Het is al erg dat je donorbloed nodig hebt na een ongeval of ziekte, het zou nog erger zijn als je hierdoor besmet wordt met een ander (levensbedreigend) virus.

Hierbij wil ik ook iedereen aanzetten om bloed te geven. Het duurt maar enkele minuutjes, doet absoluut geen pijn en je helpt er iemand mee.
Ik sta ook geregistreerd voor stamceltransplantatie. Hiervoor moet je 1 maal enkele staaltjes bloed geven. Deze worden getest en de informatie wordt in de database geplaatst. Er is een heel kleine kans dat je stamcellen overeenkomen met die van iemand anders. Daarom heeft men een heel grote database nodig, en ik wil dus ook iedereen aanzetten om zich hiervoor te registreren!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd December 2009, 18:35
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
Oké, het is op het eerste zich discriminerend, maar als je de cijfers ziet, snap ik wel waarom homoseksuelen geen bloed mogen geven. In een recent artikel uit de Humo (Seks als Russische Roulette: HIV anno 2009, 17 november)(zie ook: http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=27137)
stond immers dat 70 % van de HIV-bestmettingen onder autochtone Belgen, homoseksueel is.

Wat niet wegneemt dat ik het wel jammer vind voor mensen die willen bloedgeven, met bloed dat perfect in orde is, zonder besmetting, alles wat je maar wil. Gewoon omdat ze 'toevalllig' homoseksueel zijn, mogen ze niet.
Tja, de cijfers liegen niet natuurlijk...
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 3rd December 2009, 12:44
ToonThys ToonThys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 103
Waarom zouden homoseksuelen geen bloed mogen geven?
Elke keer dat ik ga bloed geven worden er verschillende staaltjes afgenomen om alles te checken.
Als er iets mis is, dan weet ik dat 2 weken later en wordt mijn bloed logischerwijs niet gebruikt. Je kan dan toch homoseksuelen laten bloed geven en als er dan eens iets mis is, dan gebruik je dat bloed gewoon niet en verwittig je de persoon in kwestie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.