actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2017, 23:10
brendon c*semans brendon c*semans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: grobbendonk
Posts: 24
Van mondain naar Molenbeek: Marlène de Wouters wil kansarme kinderen

Van mondain naar Molenbeek: Marlène de Wouters wil kansarme kinderen doen sporten
Marlène de Wouters heeft een vzw opgericht waarmee ze kansarme kinderen aan het sporten wil krijgen. Recent trok ze onder meer naar Molenbeek. In "Van Gils & Gasten" legt de jonkvrouw en tv-persoonlijkheid uit wat haar drijft.
MW Fund: zo heet de vzw die Marlène de Wouters vorig jaar heeft opgericht en die intussen op volle toeren draait. Haar doel? Zoveel mogelijk kansarme kinderen met sport laten kennismaken en doen bewegen.
"Sport is enorm belangrijk", zegt de Wouters vanavond in "Van Gils & Gasten". "Het draagt niet alleen bij tot een goede fysieke en mentale gezondheid, maar ook tot sociale integratie. Het eerste jaar hebben we evenementen georganiseerd om geld in te zamelen. Daarmee hebben we voetbalprojecten, rugbyprojecten, gevechtssport en dans gesteund."
Hockey neemt de vzw zelf voor haar rekening. "Samen met de Red Panters gaan we naar kansarme wijken. Enkele weken geleden zijn we naar Molenbeek gegaan. Daar hebben we een mobiel hockeyveld opgezet waar kinderen uit de buurt de sport konden proberen."
Infrastructuur
"Sport is een middel om evenwicht te creëren, om kinderen weerbaarder te maken en meer zelfvertrouwen te geven, maar ook om hen waarden bij te brengen al discipline en respect voor de tegenstander, de scheidsrechter en het materiaal. Op termijn willen we infrastructuur uitbouwen waar kinderen elke week heen kunnen. Via sport willen we kinderen helpen bij hun studies of hij het zoeken naar een job."
"Het klopt dat ik na de activiteiten naar mijn huis terugkeer, maar is dat een reden om niks te doen?", pareert de Wouters mogelijke kritiek. "Dit is geen carrière voor mij en ik word niet betaald. Het is makkelijk om kritiek te leveren, maar verandering begint bij jezelf. Als ik het niet doe, wie doet het dan wel?"
Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/1...-kansarme-kind/
Mening:
Ik vindt het een goed initiatief om kans armen kinderen kennis te laten maken met sporten. Want kansarmen kinderen zijn jammer genoeg het slachtoffer van ouders die niet genoeg verdienen en daardoor niet kunnen sporten of andere ontspanningsmiddelen hebben. Vandaar is het wel positief dat Marlène de Wouters een vzw opricht om kansarme kinderen toch de mogelijk geeft om te sporten. Want met sport kun je meer bereiken dan alleen een gezonde weging te hebben, sport kan je er ook bij helpen om bijvoorbeeld leren om te gaan met voorspoed of tegenslagen. Door met tegen slagen te leren omgaan bij een sport gaan de kinderen dat ook toepassen in het dagelijks leven. En dat is niet het enigste dat ze er uit kunnen leren, ze kunnen ook leren omgaan met het materiaal, leren met regels omgaan die ze werden opgelegd maar ook leren samenwerken is belangrijk. Door samen te leren spelen gaan ze later ook beter kunnen samen werken met collega’s wat zo de sfeer en productiviteit kan bevorderen. Maar sport heeft niet enkel het voordeel voor in de toekomst met je werk maar ook om hun gedachten op dat moment even te verzetten of zich af te reageren en om trauma’s te verwerken. Sport kan veel doen aan je zelfvertrouwen en dat is iets wat kinderen nodig hebben om optimaal te kunnen leren en functioneren in onze samenleving. Daarom is het belangrijk om die kansarme kinderen die kans te geven om te sporten zodat ze blijven leren over samenwerken, omgaan met tegenslagen maar ook om even de gedachten op een vrije loop te zetten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.