actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2017, 18:38
ARNE.W*LLEMS ARNE.W*LLEMS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Grobbendonk
Posts: 73
Slachtoffer Brugse meisjesbende: “Ik kreeg slagen omdat ze mijn haar niet mooi vonden

Slachtoffer Brugse meisjesbende: “Ik kreeg slagen omdat ze mijn haar niet mooi vonden”

Een 15-jarig slachtoffer van de ‘Zehbi’s’ – de meisjesbende uit Brugge die andere meisjes opzettelijk slaat – stapte vorige week als eerste naar de politie in de hoop dat de bal verder aan het rollen ging. “Ik kreeg zelf harde slagen aan het station. Gewoon omdat ze mijn haar niet mooi vinden. Verschrikkelijk”, zucht het meisje. Opvallend: het slachtoffer hoopt dat de 15-jarige dader goed terecht komt. “Voor excuses is er teveel gebeurd. Maar toch: hopelijk wordt ze ooit terug het lieve meisje van weleer.”

“Wat ik nu zou doen als ik ze opnieuw tegenkwam? Ik weet het niet … Weglopen en hopen dat ze me niet zien. Ik heb er echt schrik van.” Een 15-jarig meisje uit het KTA Brugge is nog steeds danig onder de indruk van de feiten die zich vorige woensdag afspeelden aan het station in Brugge. “Het was even voor 17 uur”, herinnert de tiener zich. “Ik liep aan het station en werd plots nageroepen: ‘je haar is lelijk met die krullen. Je bent Belg, dan moet je toch geen Afrikaanse krullen hebben’, riepen ze me na. Ik negeerde alles en liep gewoon verder in de hoop dat het vanzelf zou stoppen.”

Dat bleek al snel ijdele hoop. Het groepje van zes stormde op het machteloos meisje af en duwde haar hard tegen de grond. “De leider van de groep begon me te schoppen en slaan. Het was verschrikkelijk. Op mijn benen, rug, in het gezicht … Ik kon niks doen. Enkel hopen dat het zo snel mogelijk stopte”, getuigt de tiener. “Talloze mensen zagen hoe ik in elkaar werd geslagen. En toch greep niemand in… Pas toen een jongen uit het KTA tussenbeide kwam, stopten ze met slaan.”

Politie
Het meisje belde meteen haar moeder en bleef angstig wachten aan het station. “Toen mama aankwam, was de bende nog steeds in de buurt. Toen ze haar aansprak, lachten ze mama gewoon uit in haar gezicht. Daarna zijn we naar de politie gestapt”, gaat de tiener verder. “Sindsdien durf ik niet meer alleen buitenkomen. Mijn mama voert me overal. In het weekend bleef ik de hele tijd thuis. De schrik om opnieuw slaag te krijgen, zit er nog diep in.” De arrestatie van de bendeleidster is alvast een opluchting. Eerder deze week nam de moeder van de 15-jarige daderes contact op met het slachtoffer. “Ze vertelde hoe haar dochter de laatste jaren is veranderd. Vroeger werd ze zelf gepest. Ze zou dus moeten weten hoe het voelt. Dat ze dan andere meisjes exact hetzelfde aandoet: dat gaat er bij mij niet in. Hopelijk valt de groep nu volledig uit elkaar. Voor excuses is het veel te laat. Maar toch: ik hoop uit de grond van mijn hart dat ze terug het lieve meisje van weleer wordt.”

Filmpje
Enkele dagen na het incident kreeg de tiener een nieuwe dreun te verwerken. “Een vriendin toonde me dat alles online stond. Op dat moment bleef de bende me ook bedreigen: ‘we zijn nog niet klaar met je’, klonk het duidelijk. Ze bleven me via allerlei kanalen bestoken en bang maken”, zegt het 15-jarige meisje. Extra pijnlijk: heel wat vriendinnen lieten het slachtoffer vallen. Waarschijnlijk uit schrik om de volgende te worden in de rij.

Bron: HLN + , 26 oktober 2017
https://www.hln.be/nieuws/binnenlan...onden~a2d4291c/

Eigen mening:
Het is hard om dit te moeten zeggen, maar ik ben helemaal niet verrast door deze berichtgeving. Bendevorming is vooral in onze steden een steeds groter wordend probleem. Ik vind agressie en pesten in elke mogelijke vorm absoluut verkeerd, maar wat mij opvalt is dat de Zehbi's hun slachtoffers at random op straat uitkiezen. Vaak beperken pesters zich tot vertrouwde omgevingen, zoals hun school of via sociale media. Het feit dat dit meisje 'Afrikaanse krullen' heeft is blijkbaar reden genoeg om haar in elkaar te slagen. De bende pest dus niet enkel leerlingen waar ze persoonlijk problemen mee hebben, ze zijn momenteel al zo brutaal dat ze op straat mensen aanvallen. Dit is voor mij een teken dat hun pestgedrag al een hele tijd bezig is en dat er tot nu toe onvoldoende maatregelen zijn genomen om dit gedrag in de kiem te smoren. Het feit dat de leidster van de groep vroeger zelf gepest is geweest speelt ook mee in het hele verhaal. De school moet hier hard tegen optreden en de huidige pestcultuur die nu in de buurt van het KTA in Brugge heerst, in de kiem smoren. De oorzaak van de problemen dient daarom aangepakt te worden, het is niet voldoende enkel hard op te treden tegen de pesters.

Ik ben wel erg geschrokken van de leeftijden van de groepsleden: de meisjes zijn tussen de 13 en 15 jaar oud. Dit is heel jong om zo'n agressief gedrag te vertonen. De meisjes sloegen al enkele mensen in elkaar en probeerden zelfs iemand op de treinsporen te gooien. Dit is de doelgroep waar wij, toekomstig leerkrachten Secundair Onderwijs in de eerste en tweede graad, in de toekomst aan zullen lesgeven. We moeten dus zelf preventief beginnen nadenken hoe we zulk gedrag in de toekomst kunnen lokaliseren en aanpakken.

Wat mij ook tegen de borst stuit is dat talloze mensen toekeken hoe een 15-jarig meisje volledig in elkaar werd geslagen. Het kan er bij mij niet in dat je hier niet zou ingrijpen. Dit duidt dat er iets grondig mis is binnen onze maatschappij. Het is dan ook bijzonder confronterend dat het net één enkele tiener is die het meisje te hulp schiet, terwijl er meerdere (ook volwassen) personen ter plaatse waren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.