actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th May 2009, 11:05
Marianne Geerinckx Marianne Geerinckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2007
Locatie: Mol
Posts: 17
15 % meer studenten verpleegkunde

BRUSSEL - Het is al meer dan twintig jaar geleden dat er zich nog zoveel aspirant-verplegers inschreven in het eerste jaar.

Vorig jaar schreven zich meer dan 3.000 eerstejaarsstudenten in voor de A1-verpleegkunde en meer dan 2.000 eerstejaars in de A2. Dat betekent 16,5 procent meer inschrijvingen op A1-niveau, en 13,9 procent meer op A2-niveau. Het is al van in de vroege jaren 80 geleden dat er nog zoveel kandidaat-verpleegkundigen waren.

De cijfers komen van de socioloog Jan Hertogen. 'Voor de A1 zijn de cijfers een absoluut record', zegt Hertogen. 'Ook voor de A2 ligt het aantal op het hoge niveau van 22 jaar geleden.' Het totaal aantal afgestudeerden steeg vorig jaar met 11 procent.

Dat het beroep van verpleegkundige serieus aan populariteit heeft gewonnen, is ook Heidi Vanheusden niet ontgaan. Zij is coördinatrice van de koepel 'Vlaamse Verpleegkunde'.

'Het beroep van verpleegkundige krijgt inderdaad een beter imago', zegt ze. 'Maar tegenover de grotere instroom in het eerste jaar van de opleiding staat de snelle uitstroom na enkele jaren. Veel gediplomeerde verplegers keren de zorgsector snel de rug toe. We blijven in de zorg daardoor kampen met enorme tekorten. Het blijft een zwaar beroep. En we mogen niet toegeven aan de drang om A2'ers te bannen en alleen nog maar te kiezen voor A1'ers. In een goed uitgebalanceerde zorg hebben we nood aan beiden.' (fds)

www.destandaard.be

Ik ben heel erg blij met deze trend, want verpleegkundigen zijn mensen die we echt niet kunnen missen. Net als zoveel beroepen, maar in deze sector is het toch eens zo belangrijk dat er voldoende handen zijn om het werk te verrichten. Als ze in de supermarkt onderbevolkt zijn, dan zal je iets langer moeten wachten aan de kassa. Maar in een ziekenhuis is dit toch wel een heel andere zaak.
Bovendien zullen de verpleegkundigen daar zelf ook blij mee zijn, want hun werkdruk is volgens mij niet te onderschatten. Als ik hen zo door de gangen zie razen denk ik vaak: chapeau!

Daarom laten we deze mensen maar eens goed in de watten leggen, want ze zijn letterlijk levensnoodzakelijk!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th May 2009, 14:57
marliessomers marliessomers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: essen
Posts: 146
Ik vind het ook een zeer goede zaak dat er meer mensen voor de opleiding verzorging kiezen. We zullen ze in de toekomst nog zeker nodig hebben.
In mijn vriendenkring zijn er ook een aantal mensen die verzorging hebben gestudeerd en ik heb altijd veel respect voor hen gehad. Ik zou het niet kunnen wat zij allemaal moeten doen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th May 2009, 17:38
Evy Witters Evy Witters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Itegem
Posts: 94
Dit vind ik een zeer goede zaak, want ik hoorde onlangs dat er in de verzorgingssector te weinig personeel was.. Extra werkkrachten kan men in deze sector immers wel gebruiken: de bevolking wordt ouder en heeft meer zorg nodig.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th May 2009, 18:07
Jonathan Smets's Avatar
Jonathan Smets Jonathan Smets is offline
Jonathan Smets
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 139
Stuur een bericht via MSN naar Jonathan Smets
Waarschijnlijk zijn er nu meer inschrijvingen door al promotie die er is gemaakt om verpleegkunde te gaan studeren. Het zal nodig zijn, veel verpleegkundigen in de toekomst.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.