actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th April 2009, 16:28
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Robin Hood van bankwereld krijgt straf

Robin Hood van bankwereld krijgt straf


BRUGGE - Johan Verhaeghe (62) was in de jaren negentig zelfstandig filiaalhouder van het Centea-kantoor in Sint-Kruis, Brugge, toen hij de feiten pleegde. Hij nam geld van de rekening van rijke cliënten om dat te lenen aan arme mensen die nergens nog krediet konden krijgen. De procureur noemde hem in zijn aanklacht een moderne Robin Hood en vroeg een zware straf.



De correctionele rechter van Brugge veroordeelde de man gisteren voor valsheid in geschrifte en misbruik van vertrouwen. Hij kreeg drie jaar cel met uitstel en een boete van 1.500 euro, waarvan 500 euro effectief. Hij mag ook tien jaar lang zijn beroep niet meer uitoefenen.

De zaak kwam in 2001 aan het licht toen een cliënt van het Centea-kantoor in Brugge merkte dat er 247.893 euro (tien miljoen oude Belgische frank) van zijn rekening was gehaald. Het was de bank zelf die na een interne audit onregelmatigheden had vastgesteld en daarover een brief naar zijn cliënten had gestuurd. Op basis van die brief stapte de cliënt naar het gerecht.

Hij bleek niet het enige slachtoffer te zijn. In enkele jaren tijd ontvreemdde de bankdirecteur bij vijftien welgestelde klanten bijna 1 miljoen euro.


Naïef

Verhaeghe zegt dat hij nooit geld in zijn eigen zakken heeft gestoken. Hij stond in de streek bekend als een goedaardig man. Toen enkele mensen bij hem aanklopten voor financiële steun, kon hij dat naar eigen zeggen niet weigeren. Hij sprak eerst zijn eigen spaarcenten aan, maar toen die na een tijd op waren, begon hij geld van de rekeningen van zijn cliënten te halen.

'Ik ben naïef geweest', zegt Verhaeghe. 'Ik ging ervan uit dat de mensen aan wie ik het geld had geleend, mij dat zouden terugbetalen. Niet hun vertrouwen, maar het mijne is misbruikt. Ik wil geen held zijn. Ik ga niet in beroep. Het heeft lang genoeg geduurd. En ik heb het al moeilijk genoeg.' Dat laatste bevestigt zijn advocaat, meester Luk Arnou. 'De man zit op zwart zaad. Hij heeft niets meer.'

Door de affaire is Verhaeghe niet alleen zijn werk als bankdirecteur kwijtgeraakt. Hij moest ook zijn woning verkopen. De opbrengst ging naar de bank, waarmee de meeste slachtoffers al (gedeeltelijk) konden worden vergoed. Verhaeghe leeft nu van het OCMW. Ook zijn goede reputatie in Brugge - hij was 23 jaar voorzitter van de harmonie SFX Speelschaar - is hij kwijt.


Schade

Behalve de boete van 500 euro moet Verhaeghe ook nog een schadeloosstelling betalen. 'Maar omdat sommige individuele schuldeisers twee keer langs de kassa wilden passeren, eerst langs de bank en daarna langs mijn cliënt, heeft de correctionele rechter de burgerlijke afhandeling van de strafzaak uitgesteld', aldus Arnou.

In afwachting daarvan is de schadevergoeding vastgelegd op 250.000 euro voor Centea en 1 euro voor elke individuele schuldeiser. 'Maar dat ben ik niet van plan om te betalen', aldus Verhaeghe.


DS, 28-04-2009 (Yves Delepeleire)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st May 2009, 17:40
Hanne Wuyts Hanne Wuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Schilde
Posts: 107
Als ik het zo lees, dan kan je bijna zeggen die man is te goed voor deze wereld! Denken dat het geld teruggegeven zou worden!
Toch zou hij zoiets moeten beseffen. Je moet als bankdirecteur van de spaarrekeningen van anderen afblijven, dat moet hij toch geleerd hebben op één of andere manier. Waarom doet hij dit dan?
Die mensen waarvan hij het geld heeft afgenomen, die hebben uiteindelijk ook moeten werken voor dit geld.

Ik denk dat je in deze zaak nooit echt duidelijk gaat weten waarom de bankdirecteur op deze manier handelde!

Ik weet ook niet achter welk standpunt ik zou moeten staan. Ik kan in beide inkomen, maar ik zou het ook niet kunnen verdragen dat mijn bankdirecteur ineens mijn centjes zou weggeven aan de arme mensen, ik zal daar zelf wel over beslissen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.