actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Religie & kerk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th September 2013, 21:13
a*melie.van.den.broeck a*melie.van.den.broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 117
Paus Franciscus: ‘Niet alleen bezig zijn met abortus, homohuwelijk en contraceptie'

In zijn eerste groot interview heeft paus Franciscus de katholieke kerk uitdrukkelijk gevraagd zich niet meer enkel bezig te houden met kwesties als abortus, het homohuwelijk en contraceptie. 'Dit gaat niet', zei de Argentijnse kerkleider.

Het interview is een initiatief van zestien voornamelijk Europese cultureel-maatschappelijke tijdschriften van de jezuďeten en is ook verschenen op de website van het Vlaamse blad Streven.

In het 27 pagina’s lange gesprek legt de paus volgens Kerknet uit hoe hij de Kerk ziet en waar volgens hem de klemtonen moeten liggen. Voor de kerkleider staat de bevrijdende boodschap van het Evangelie boven alles. Dogmatische en morele definities zijn ondergeschikt aan de mystieke kern van het christendom: God kijkt met liefde naar elke mens en Hij openbaart zich door de geschiedenis, in historische processen. God spreekt ook nu tot de mens van vandaag. Daarom leeft het christendom niet van nostalgie, maar van hoop.

Goede wil

Franciscus zei dat de houding van de kerk inzake abortus, homohuwelijk en contraceptie bekend is en dat men er niet eindeloos moet over spreken. De kerkleider zei zelf al te zijn aangewreven dat hij er niet veel over zegt. Wanneer men erover spreekt, 'moet men met de context rekening houden'.

Franciscus herinnerde aan wat hij op terugweg van de Wereldjongerendagen in Rio de Janiero over homoseksualiteit heeft gezegd: 'Wanneer een homoseksueel iemand van goede wil is en op zoek is naar God, dan ben ik niet iemand die hem veroordeelt'.

Sociale verwondingen

De Argentijn vertelde tijdens zijn tijd in Buenos Aires brieven van homo’s te hebben gehad die 'sociale verwondingen' hadden opgelopen omdat zij zich steeds door de kerk veroordeeld voelden. 'Maar dat wil de kerk niet', zei Franciscus.

Opmerkelijk volgens KerkNet is een passage waarin de paus vertelt wat er in hem omging tijdens het conclaaf. Andere thema’s zijn de betekenis van het Tweede Vaticaanse Concilie, de collegialiteit van paus en bisschoppen, de noodzaak van overleg en de plaats van de vrouw in de kerk.

Bron: De Standaard
Datum: 19/09/2013

Eigen mening
De paus had al eerder mijn respect, maar nu nog meer. Ik vind dat deze paus aantoont dat ieder mens gelijk is. Zelfs hij en ik. Hij is veel meer 'down to earth' en laat dat ook aanvoelen door niet in de 'pausmobiel' plaats te nemen, maar in een gewone auto.

Nu laat hij weer maar eens blijken dat het geloof voor hem belangrijker is dan wie je bent of wat je doet. Zolang je maar in God gelooft. Hij laat duidelijk zien dat homo zijn geen zonde is en dat abortus niet de moord is en contraceptie is ook geen fout in de gemeenschap. Johannes Paulus II en Benedictus XVI zijn de twee pausen die ik bewust heb meegemaakt voor Franciscus en ik kan wel zeggen dat ik blij ben dat Joseph Ratzinger is afgetreden.
__________________
Some of the best lessons we ever learn we learn from our mistakes and failures. The error of the past is the wisdom of the future.

- Tryon Edwards
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.