actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th April 2013, 17:46
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
Hasselt schaft gratis bussen af

HASSELT - Hasselt stapt af van het gratis busvervoer. Enkel jongeren tot 19 jaar en mensen ouder dan 65 jaar kunnen nog profiteren van gratis ritten. De andere inwoners van Hasselt betalen voortaan 0,60 euro per rit.

Het stadsbestuur van Hasselt gaat duidelijk snijden in het budget en vraagt iets meer inspanning van de inwoners en bezoekers. Zo moet het symbool bij uitstek, de gratis bussen die dateren uit de tijd dat Steve Stevaert burgemeester was, eraan geloven.

Buiten de aanpassingen bij het personenvervoer van De Lijn, heeft Hasselt ook besloten de belastingen vanaf 2014 te verhogen. De opcentiemen stijgen van 1,350 naar 1,495. De personenbelasting blijft wel op 7,5 procent.

Verder wordt een huisvuiltaks ingevoerd: 55 euro per gezin, plus 12,5 euro per gezinslid tot maximaal 5 personen. Er komt eveneens een toeristenbelasting van 2,5 euro per persoon.

Bron: www.standaard.be
Datum: 15/04/2013

Eigen mening:

De bussen zijn nu wel niet meer gratis, maar 60 per rit is nog altijd peanuts vergeleken met wat wij hier in de provincie Antwerpen betalen. Voor zover ik weet is het goedkoopste ticket hier het smsticket, maar dat kost al gauw 1,30 euro. Daar kan je al gauw twee ritten mee maken en hier blijft dit slechts een uur geldig. Hoewel ik persoonlijk steeds minder en minder met de bus rijd, vind ik dat er een soort van tegemoetkoming moet komen van De Lijn zelf. Het smsticket hier 30 cent goedkoper maken zou al een mooi begin zijn. Dan betalen wij minder, maar hebben ze nog steeds 30 cent extra winst. Natuurlijk is er nog het feit dat de provincie Antwerpen meer inwoners telt dan de provincie Limburg, maar daar moeten zij hun hoofd maar over breken.

Laatst aangepast door M*thi De Pauw : 15th April 2013 om 17:51. Reden: Nog niet klaar
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th April 2013, 18:54
veerle.grauwmans@khk.be veerle.grauwmans@khk.be is offline
Veerle Grauwmans
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 70
Eerlijk gezegd wist ik niet dat de bus in Hasselt gratis was. Ik vind het wel knap dat de stad dit deed aangezien alle landen, mensen, bedrijven, etc in problemen komen door de crisis. En hoewel de stad het nu niet meer gratis aanbiedt, vind ik 60 cent nog steeds zeer goedkoop. In andere steden of dorpen betaal je zeker meer dan het dubbele, als het al niet het drie dubbele is. Ik vind het zeer knap dat openbaar vervoer in Hasselt zo goedkoop kan zijn, andere steden zouden er een voorbeeld aan moeten nemen Hoewel ik dat nog lang niet zie gebeuren.....
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th April 2013, 13:54
S*effi.Goetschalckx S*effi.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
Persoonlijk wist ik ook niets af van deze gratis busritten en ik vind het een zeer goed idee dat het busvervoer gratis was in Hasselt. Het is zeer spijtig dat dit afgeschaft wordt aangezien dit ten eerste goedkoop is en de mensen aanspoort om het openbaar vervoer te nemen in plaats van hun auto bijvoorbeeld. Ten tweede is het ook veel beter voor het milieu wanneer meer mensen de bus zouden nemen dan dat ze allemaal individueel met de auto zouden rijden. Ik vind het jammer dat dit niet wordt ingevoerd in de andere steden/gemeenten maar dit gaan helaas nooit gebeuren nu ook dit initiatief in Hasselt wordt afgeschaft vanwege de crisis. Voor niets gaat namelijk de zon op. Het is jammer maar 60 cent is nog altijd héél weinig als je kijkt naar de andere bedragen binnen bijvoorbeeld Antwerpen. Met de bus rijden in Hasselt is dus nog altijd voordeliger dan in Antwerpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.