actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Ouderavond op de hogeschool: zinvol of niet?
Inrichten 15 60.00%
Laat maar zitten 10 40.00%
Stemmers: 25. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2007, 00:06
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question Limburgse hogeschool houdt ouderavond

Limburgse hogeschool houdt ouderavond


BRUSSEL - De Provinciale Hogeschool Limburg nodigt vanavond de ouders van haar studenten uit.



Oudercontacten zijn blijkbaar niet alleen een zaak van lagere en middelbare scholen. Ze vinden ook hun ingang in het hoger onderwijs. De Provinciale Hogeschool Limburg (PHL) houdt vanavond haar eerste ouderavond.

Volgens de Hasseltse hogeschool is het initiatief een groot succes, al meer dan duizend ouders hebben zich ingeschreven.

Volgens de PHL bestaat er behoefte aan dergelijke initiatieven. 'Het is niet gemakkelijk om het veranderende onderwijslandschap te volgen, ook niet voor de ouders', laat de hogeschool weten. 'De hogescholen en universiteiten richten zich in de eerste plaats tot de studenten. Die zijn meerderjarig, en dus zelf verantwoordelijk voor hun studiecarrière. Maar ook hun ouders zijn daarin geïnteresseerd. Op de informatieavond wordt hen onder meer uitgelegd welke gegevens op het rapport van hun kinderen staan, en wat de betekenis daarvan is.'

Uiteraard zijn ook de studenten zelf welkom op deze informatieavond.


Blog DS, 28-11-2007 (pl)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th November 2007, 00:54
karenwolput karenwolput is offline
Nog 3 weken in Madrid :)
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 184
Dom idee!

Ik vond het vroeger al vervelend! Nu vind ik het zalig dat ik kan doen wat ik wil! En dat van dat rapport! Nu kan ik eindelijk zelf redenen verzinnen voor slechte punten .
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th November 2007, 20:15
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Ik vind het nog zo geen slecht idee. Dan moet ik al dat gedoe niet aan mijn ouders uitleggen. Het systeem is soms blijkbaar nogal ingewikkeld en moet je jezelf zoveel keer herhalen. En als je thuis komt met slechte punten geloven ze je excuses meestal toch niet, soms kan een docent er wel een uitleg voor geven die daarom niet slecht is. (bv. slechte taak voor PE etc)
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 29th November 2007, 21:23
Dieter1BASO
Gast
 
Posts: n/a
Doe mij maar zo een avondje info.

Het is namelijk zo dat vele jongeren op de hogeschool (omdat ze niet verplicht worden om naar de lessen te komen) een aantal lessen bewust overslaan.
Als meerderjarige doe je daarmee wat je wil natuurlijk...
Maar het skippen van lessen brengt dikwijls ook de nodige gevolgen met zich mee. Ik vind het daarom handig dat ouders tijdig ingelicht worden over het studiegedrag dat hun kind op school stelt.
Tenslotte zijn het dikwijls de ouders die de studies betalen.
Ook bij hen groeit het geld niet op hun rug.

Ik denk dat er eens een aantal studenten dit in het achterhoofd moeten houden, wanneer ze nog eens een lesje op café,... willen doorbrengen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 29th November 2007, 21:31
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Ik ben eigenlijk absoluut akkoord. Al was het maar om de ouders gewoon eens kennis te laten maken met hoe de school werkt, wie de docenten zijn, de accommodatie enz. Ik zit nu niet op kot en kom thuis dus wel geregeld of met 'ja en dieje heeft weer da gevraagd en bij die was het weer keisaai' enz. Het zou handig zijn mochten mijn ouders een hoofd kunnen plakken op al die mensen.
En zoals al aangehaald. Hoewel ik echt hoop dat alle studenten eerlijk zijn thuis en alles van punten grondig en correct uitleggen, denk ik dat het geen kwaad kan om als ouder eens van gedachten te wisselen met school/docent/directie ...

Dat hoeft mijnsinziens natuurlijk geen 3 keer per jaar zoals in het middelbaar. Eén keer volstaat. En op vraag van docenten/ouders kan een tweede keer misschien handig zijn.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 30th November 2007, 02:56
karenwolput karenwolput is offline
Nog 3 weken in Madrid :)
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 184
.

Ik vind dat echt niet nodig! Je kan je ouders toch zelf inlichten en wat Dieter aanhaalt: ik denk dat je als 18+ wel zelf kan uitmaken of je naar de les gaat of niet! In sommige lessen zitten we gewoon te zitten zonder een woord te zeggen. Ik kan goed begrijpen dat sommigen onder ons het dan opgeven. Als ze dan niet geslaagd zijn, is het natuurlijk hun eigen schuld, maar hier kunnen afspraken rond gemaakt worden. Bij ons geldt de regel: Niet geslaagd --> gaan werken of jaar zelf betalen! Dus ik weet wat de gevolgen zouden zijn wanneer ik enkele lessen skip.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 30th November 2007, 08:53
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Op het eerste zicht leek dit me wel een goed idee, vooral om dat 'spijbelen' tegen te gaan, maar bij nader inzien kom ik daarvan terug. Ik heb altijd gehoopt dat de spijbelaars in onze opleiding er niet door zouden zijn. Niet uit rancune - het kon me eerlijk gezegd geen barst schelen of zij met minder moeite even goede punten haalden-, maar omdat ik vind dat studenten met zo'n instelling niet in het onderwijs thuishoren. Je kan nooit een goede leerkracht zijn als je zelf het nut van les volgen niet inziet Ook al zijn sommige lessen dan nog zo saai. De docenten in KVR steken echt wel hun tijd in de lessen en cursussen en als je het respect niet kan opbrengen om daarvoor naar de les te gaan, hoor je in mijn ogen echt niet in het onderwijs thuis.
Ik vind wel dat de school ouderavonden mag voorzien als dienst naar de ouders toe en vooral zoals Bart zegt om een beetje een idee te krijgen waar je zoon/dochter een groot deel van zijn/haar studietijd doorbrengt (of net niet natuurlijk...).
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 22nd December 2008, 20:14
Anneleen Verboven Anneleen Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 86
goed idee

Ik vind dit een heel goed initiatief, zeker wanneer het zowel voor de ouders als voor de leerlingen toegankelijk is.
zoals men zegt is heel het schoolgebeuren vaak in handen van de student zelf, maar ook de ouders zijn hier vaak in geinteresseerd en krijgen maar weinig of zelfs geen uitleg.
Dus dit initiatief zou er voor kunnen zorgen dat de ouders het beter begrijpen en hun kinderen ook beter kunnen steunen en motiveren.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 22nd December 2008, 21:40
Jente.Roosenbroeck Jente.Roosenbroeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 77
Normaliteit

Ik vind dit een heel goed idee zelfs.
Zo raak je als ouder nog meer betrokken.
Zij zorgen inmiddels nog voor ons en maken groot deel uit van ons leven. Ook
niet onbelangrijk zijn hun financiële zorgen dat ze erin steken. Het is dus
absoluut niet abnormaal dat ze op de hoogte willen blijven van ons gedrag en
resultaten op school.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 23rd December 2008, 12:14
elienvanlimbergen elienvanlimbergen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: balen/vorselaar
Posts: 180
Als het is om ouders in te lichten over de werking van de school en het puntensysteem vind ik het een goed idee.
Ik moet, zoals Minke, mijn ouders ook vaak terug dezelfde dingen uitleggen en als mijn punten minder zijn nemen ze mijn uitleg niet zomaar aan.

Heeft uiteindelijk niet iedereen recht om te weten hoe de jeugd van tegenwoordig (die de toekomst van morgen vormen) hun onderwijs in elkaar zit?
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 23rd December 2008, 15:43
BjornBlommé BjornBlommé is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: balen
Posts: 55
Ik vind zo een dag overbodig. Mijn ouders moeten zich niet moeien met wat ik doe op school. Ik moei me ook niet met hun werk. Ik vond een ouderavond op het middelbaar ook niet op en top in orde. Kon de leerkracht je kop zien zat je goed en kreeg je ook positieve commentaar. Kon hij/zij je kop niet zien dan had je problemen.

Mijn grootste argument is het feit dat veel leraren hun leerlingen niet kennen. Wij in Vorselaar staan erom bekend een grote familie te zijn zowel in het café als in de les. Als we even naar de Hogescholen in Antwerpen kijken dan zien we dat deze scholen nog steeds met het nummertjessysteem werken. Ik ben nummer s5050447. Ik denk dat het voor zulke leraren niet evident is om een ouderavond te organiseren.

Ik denk ook dat de leerlingen het ook niet graag gaan hebben. Ik denk dat de Hogeschoool een stap is naar volwassenheid. We worden stilletjes aan verantwoordelijk voor onze eigen keuzes. Met een ouderavond krijgen wij (of ik toch) het gevoel dat de school een dag organiseert waarbij de ouders terug onze handjes kunnen vastnemen.

Als ze dit organiseren op de Hogeschool dan mogen ze het gerust ook organiseren op grote bedrijven (dat komt toch op hetzelfde neer). Ik wil zelf keuzes kunnen maken. Als ik een keer geen zin heb om les te volgen dan is dat maar zo. Dan zal ik daar de gevolgen wel van dragen. Mijn ouders moeten mij hiervoor niet terechtwijzen.

Ouderavonden.... Nee dank je wel
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 23rd December 2008, 15:46
thomasopdebeeck thomasopdebeeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 147
Dit moet kunnen vind ik.
Ok in vorselaar zal dit veel gemakkelijker gaan dat geef ik toe (als toekomstige leerkrachten moet je sociaal zijn, dat zit in je toekomstig beroep!!)
Maar ik vind dat door dit initiatief de leerkrachten de leerlingen misschien wat beter leren kennen.
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 23rd December 2008, 18:19
dominiquevandevliet dominiquevandevliet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Kasterlee
Posts: 80
Dit is afhankelijk van de hogeschool/universiteit.
Vorig jaar in Geel was ik een nummer. Enkel wanneer we opgedeeld werden in kleinere groepen deden de docenten moeite om je naam te onthouden. En dit begrijp ik ook wel! Dus het lijkt me geen goed idee om dit bij zo'n school toe te passen.
Oudercontacten in Vorselaar laten doorgaan vind ik dit geen slecht idee. Vooral in het eerste jaar kan dit wel handig zijn. Als de stageperiode achter de rug is kan een oordeel geveld worden over of je nu wel of niet geschikt bent als leerkracht. Hier mogen je ouders wel bij zijn...
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 29th December 2008, 13:17
Eveline.Vanderheijden Eveline.Vanderheijden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Kasterlee
Posts: 88
Nee bedankt.

Ik vind een infoavond in orde: uitleg over het puntensysteem en de opleiding.
Maar verder vind ik een oudercontact geen goed idee.

We zijn toch volwassenen?
We moeten zelf verantwoordelijk zijn! Het zijn nu onze keuzes die we maken.
Gaan onze ouders en de leerkrachten altijd ons handje blijven vasthouden?
Ik denk het niet he.

Als er zich dan toch problemen voordoen kunnen de ouders of de leekracht overwegen tot een afspraak.
Maar een ouderavond inrichten om te komen praten over dochter of zoonlief kan niet meer vind ik.
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 29th December 2008, 13:36
Nelleke Van Beylen's Avatar
Nelleke Van Beylen Nelleke Van Beylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 72
Eigenlijk vind ik dit een goed initiatief. Zeker in het eerste jaar zoals hier al eens werd gezegd. Na je eerste stage kunnen de meeste leerkrachten toch al zeggen of ze capaciteit in jou zien als leerkracht, ik vind dat dit moet besproken worden met de ouders en ook hun mening vragen, want zij kennen hun kind toch het beste?

Op een oudercontact in het secundair onderwijs wordt besproken hoe jij als leerling functioneert in de groep, hoe je meewerkt, of je graag naar de les komt, enz. Dit gesprek tussen leerkracht-ouders kan een aanzet zijn voor de ouders om te gaan praten met hun zoon/dochter en te vertellen wat de leerkrachten van je vinden.
De leerkrachten kunnen aan de ouders vertellen hoe de school in zijn werk gaat, hoe een normale dag verloopt, … Dit kan interessant zijn voor de ouders om dat te weten en met hun eigen ogen de klaslokalen eens bekijken waar hun zoon/dochter het merendeel van zijn/haar tijd doorbrengt.
Met citaat antwoorden
  #16  
Oud 29th December 2008, 15:32
Jeroen Sueten Jeroen Sueten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 67
Het idee van een ouderavond op een hogeschool vind ik afschuwelijk. Bij mij zelf is het aantal keer dat mijn ouders naar een ouderavond zijn geweest in het middelbaar op 1 hand te tellen. En dit vind ik een goede gang van zaken. Je hebt als student verantwoordelijkheden. En je moet net zoals in het zakelijke leven afgerekend worden op resultaten. Enkel het eindresultaat telt. Als je ouders je studies betalen hebben ze zeker recht op inspraak. Maar dat moeten ze rechtstreeks met hun kind bespreken. Naar mijn mening moet je enkel op de cijfers oordelen want het is ook dat wat zal tellen. Met deze houding creëer je ook ineens een goede voorbereiding op het beroepsleven. Die bemoedering kan niet blijven duren. Ik vind dat er in het secundair al meer verantwoordelijkheid naar de leerling toe geschoven moet worden. Dus in een hogeschool zulke ouderavonden organiseren lijkt me helemaal geen goed idee.
Met citaat antwoorden
  #17  
Oud 29th December 2008, 16:01
Eveline.Vanderheijden Eveline.Vanderheijden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Kasterlee
Posts: 88
Citaat:
Orgineel gepost door Jeroen Sueten
Enkel het eindresultaat telt. - Naar mijn mening moet je enkel op de cijfers oordelen want het is ook dat wat zal tellen.


Dit absoluut niet !

Je rapport en beoordeeling zijn toch meer dan punten! Het gaat over veel meer; je inzet en vooral... je motivatie!

Ik pleit ook niet voor een oudercontact. Maar je ouders mogen/moeten op de hoogte zijn van je studies. Maar eens een minder cijfer, betekent niet dat je het niet waardig bent om leerkracht te worden!
Ook het omgekeerde telt! Goede resultaten zeggen niet dat je een goede leekracht bent. Je kan uitstekende punten halen, maar toch een supersaaie leerkracht zijn...
Het is maar hoe je je er zelf bij voelt, niet hoe je punten zijn.
Met citaat antwoorden
  #18  
Oud 30th December 2008, 18:06
Jeroen Sueten Jeroen Sueten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 67
Citaat:
Orgineel gepost door Eveline.Vanderheijden
Dit absoluut niet !

Je rapport en beoordeeling zijn toch meer dan punten! Het gaat over veel meer; je inzet en vooral... je motivatie!

Ik pleit ook niet voor een oudercontact. Maar je ouders mogen/moeten op de hoogte zijn van je studies. Maar eens een minder cijfer, betekent niet dat je het niet waardig bent om leerkracht te worden!
Ook het omgekeerde telt! Goede resultaten zeggen niet dat je een goede leekracht bent. Je kan uitstekende punten halen, maar toch een supersaaie leerkracht zijn...
Het is maar hoe je je er zelf bij voelt, niet hoe je punten zijn.


Nochtans word je wel letterlijk afgerekend op je resultaten. Een supersaaie leerkracht krijgt ook slechte resultaten op zijn stages. En als de stages slecht zijn kan je nooit overgaan... Hoe je het ook draait of keert je zal altijd worden afgerekend op resultaten. Al doe je je best zo hard je kunt als je te dom bent zal je er niet geraken. Dat is zéér spijtig maar dat is nu eenmaal het leven. En omdat dit nu net de realiteit kan je beter studenten voorbereiden op dit fenomeen.
Met citaat antwoorden
  #19  
Oud 30th December 2008, 19:32
Joost Heylen Joost Heylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Hulshout
Posts: 70
Ik heb bij dit item en gemengd gevoel. Aan de ene kant is het niet slecht dat er een controle is voor sommige van de ouders uit. Maar voor andere is het dan weer volkomen nutteloos. Ik denk dat je op 18-jarige leeftijd wel zelf verantwoordlijkheid kan nemen.
Met citaat antwoorden
  #20  
Oud 31st December 2008, 12:59
Eveline.Vanderheijden Eveline.Vanderheijden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Kasterlee
Posts: 88
Het eindresultaat telt misschien voor je school en voor je ouders, maar ook voor jezelf?
Hecht je zelf niet meer belang aan de feedback die je krijgt?

Ookal studeer ik met goede punten af, maar voel ik me toch niet meer gelukkig bij het lesgeven?
Ga ik dan nog wel lesgeven?

We moeten verder kijken dan punten vind ik.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.