actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th April 2013, 11:03
g*rd.janssens's Avatar
g*rd.janssens g*rd.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 97
Leuven schrapt gratis bussen voor studenten

Studenten in Leuven moeten binnenkort betalen voor de bus. Voortaan zullen ze zich een jaarpas van 20 euro moeten aanschaffen om het openbaar vervoersmiddel te mogen gebruiken. Daarmee komt een einde aan gratis bussen voor studenten. Studentenkoepel LOKO heeft bedenkingen bij de maatregel.
Lange tijd konden studenten in Leuven gratis de bus nemen. Aan die gunstmaatregel komt binnenkort een einde. Voortaan zullen ze een jaarpas van 20 euro moeten betalen om de bus te mogen nemen. Bedoeling is studenten op een doordachte manier van het openbaar vervoer gebruik te laten maken.


Ruben Bruynooghe van studentenkoepel LOKO heeft bedenkingen bij het plan: "We zijn er vrij zeker van dat een heel aantal studenten die buspas niet zal kopen. Ze zullen de fiets nemen of misschien zelfs de auto. Dat zal gevolgen hebben in het straatbeeld. Ik hoop dat de stad daarop is voorbereid. Nu al kunnen de fietsparkings de toevloed niet slikken".

Niet alleen studenten van de universiteit zullen de pas moeten kopen. Ook studenten van Groep T, de Katholieke Hogeschool Leuven en het Lemmensinstituut zullen moeten betalen.


Bron: deredactie.be
Woensdag, 24 april

Bespreking: Natuurlijk is het 'vervelend' dat de studenten in Leuven voortaan moeten betalen voor het openbaar vervoer, maar de prijs blijft laag en de stimulans om alternatieven te gebruiken verhoogt.
Mij lijkt het een win-win situatie; meer fietsers binnen de stad (zeker bij warmer weer) én voor degenen die de bus willen gebruiken is het nog altijd spotgoedkoop in vergelijking met de normale tarieven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th April 2013, 19:31
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
RE: 'Leuven schrapt gratis bussen voor studenten'

Ik heb zelf ook twee jaar in Leuven op kot gezeten. Ik gebruikte de bus voornamelijk om van het station naar mijn kot te gaan of als het slecht weer was voor verdere afstanden. Anders nam ik telkens de fiets. Het was zeker gemakkelijk om een gratis buspas te hebben, maar moest ik nu 20 euro betalen, zou ik dit wel gedaan hebben. Uiteindelijk is 20 euro nog steeds een spotprijs om voor een heel met de bus te kunnen rijden. Ik betwijfel wel of vele studenten hierdoor eerder de fiets of de auto zullen nemen. Ik denk juist dat wanneer je een buspas aankoopt (al is het enkel om van het station naar je kot te gaan op zondagavond en op vrijdagavond van je kot naar het station), er ook studenten geneigd zullen zijn om meer de bus te gebruiken. Ze hebben immers voor de buspas betaald, dus kunnen ze hem ook beter gebruiken. Uit ervaring weet ik ook dat de bus een veel eenvoudigere optie is dan met de auto door Leuven te rijden: er is immers weinig parking (laat staan gratis parking) en in het centrum is het vaak druk en overal zone 30. Bovendien ben je met de fiets of met de bus vaak sneller dan met de auto.
Moest het toch zo zijn dat er minder studenten de bus zullen nemen volgend academiejaar, dan denk ik dat dit de bussen alleen maar ten goede komt, gezien deze meestal overvol zitten.
Het is natuurlijk jammer dat de buspas nu betalend wordt, maar ik niet dat vele studenten hiervan wakker zullen liggen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th April 2013, 16:48
lorenz.teunen@stu.khk.be lorenz.teunen@stu.khk.be is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Kessel
Posts: 81
Reactie op 'Leuven schrapt gratis bussen voor studenten'

20 euro is nog altijd weinig geld voor een heel jaar met de bus te rijden, toch zeker als je de bus regelmatig gebruikt. De gevolgen van deze maatregel zullen dus volgens mij nog wel meevallen. Zeker auto's zullen volgens mij niet meer gebruikt worden, aangezien het voor meeste studenten te duur is om een heel week een auto in de stad te hebben staan. Fietsen zal dan voornamelijk het alternatief worden. De fietsenstallingen kunnen het nu al niet meer aan dus dat zal dan wel even moeilijk worden, maar anderzijds is dit toch ook weer beter voor het milieu dus vind ik het toch niet zo een heel slecht idee. Leuven zal dan misschien nog meer fietsenstallingen voorzien en dan is de stad weer een beetje groener als voordien.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th April 2013, 21:32
T*ssa.Mertens T*ssa.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 141
Ik vind een bedrag van 20 euro niet schandalig duur. Er zijn veel studenten van het secundair onderwijs die dagelijks het openbaar vervoer moeten nemen en deze moeten nu immers meer dan 20 euro betalen. Voor die ouders is dit ook geen gemakkelijke betaling. Het is daarom echt goedkoop dat studenten met 20 euro nog overal geraken. Dit moet dan ook de hoofdzaak blijven: overal geraken voor weinig geld. De studenten die dit te duur gaan vinden, zullen volgens mij ook de fiets sneller nemen dan de auto. Betalend parkeren kan dan ook soms hoog oplopen en met fiets ben je sneller. Hoe minder mensen de bus nemen, hoe minder bussen er misschien ook gaan moeten rijden. Voor het milieu is dit zeker en vast een mooie bijdrage. Dan nog blijft 20 euro een goedkope prijs omdat bussen ook niet op water rijden. Deze moeten ook hun benzine kunnen betalen en het onderhoud van bussen en omdat dit niet goedkoop is, kan de student een kleine cent bijdragen. De keuze is er dus om droog en voor een prijsje te reizen of met de fiets en aan het milieu werken. Het zal voor geen problemen zorgen denk ik.
__________________
Life is Just a Game
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.