actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th April 2013, 22:29
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Voorbeeldige chauffeurs krijgen ‘Win For Life'-biljet

Voorbeeldige chauffeurs krijgen ‘Win For Life'-biljet

Wie te snel rijdt in Brussel, riskeert een boete. Maar wie zich aan de toegelaten snelheid houdt, krijgt voortaan een beloning. ‘Dit is een actie, geen beleid’, zegt Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen).

De verkeerveiligheidscampagne ‘Respect 30 & 50' van het Brussels gewest beloont chauffeurs die de snelheidslimieten respecteren. Het gewest werkt daarvoor samen met de Brusselse politie en het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). De actie werd woensdag afgetrapt door De Lille.

Om de ‘winnaars' te belonen, krijgen chauffeurs die de snelheidsbeperking respecteren een ‘Win For Life'-biljet. Het BIVV deelt aan de automobilisten ook ‘fortune cookies' uit met een positieve boodschap en een brochure.

‘Door met z'n allen iets trager te rijden in Brussel kunnen we jaarlijks 50 à 60 doden en zwaargewonden vermijden', zegt De Lille. ‘Trager rijden kent alleen winnaars.'

'Dit is een sensibiliseringsactie. Natuurlijk is het niet de bedoeling om weldra in Brussel iedereen die geen winkeldiefstal pleegt te belonen, of iedereen die de handtassen gerust laat en zijn belastingbrief correct invult. Dit idee is een campagne, het is geen beleid.'

Symbolisch

‘Het loterijbiljet is symbolisch natuurlijk', aldus De Lille. 'Als we de gemiddelde snelheid in Brussel 5 km/u lager krijgen, kunnen we het aantal doden en zwaargewonden met vijftig tot zestig laten dalen. Trager rijden kent alleen winnaars. Maar ook de chauffeur die een dodelijk ongeval veroorzaakt, verliest zijn leven eigenlijk. Zoiets vergeet je immers nooit meer. Vandaar het ‘Win For Life'-biljet. Wie zich houdt aan de toegelaten snelheid wint een leven, wint zelfs twee levens. We maken dat tastbaar in het loterijbiljet.’

Het aantal zones 30 in het Brussels gewest is gestegen van 7 procent in 2003 tot bijna 40 procent in 2012. ‘Een zone 30 is het instrument bij uitstek om onze straten en wijken aangenaam, veilig en leefbaar te maken', aldus De Lille.

De campagne duurt nog tot 15 mei. Op verschillende plaatsten in het Brussels gewest zullen de acties onaangekondigd plaatsvinden. Meer info is te vinden op www.respect30.be of www.respect50.be.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...130417_00544175

Mijn mening:
Ik vind het eigenlijk een zeer vreemde campagne. Het geeft mij wat de indruk dat te snel rijden tegenwoordig een 'normale' zaak is en 'je aan de snelheid houden' als uitzonderlijk wordt beschouwd. Ik vind niet dat mensen die zich aan de snelheid houden iets speciaal moeten krijgen aangezien dit nu eenmaal zo hoort en al helemaal in zone 30 en 50 aangezien daar al sneller iemand de straat gaat oversteken e.d. Het is wel zo dat er steeds meer en meer snelheidsduivels zijn, maar ik twijfel echter of deze campagne daar iets aan gaat veranderen. Als de mensen weten waar en wanneer de campagne loopt zullen ze volgens mij wel aan hun snelheid denken, maar hoe lang gaat dit duren?

Laatst aangepast door Caroline_Van_Tendeloo : 17th April 2013 om 22:37.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th April 2013, 08:46
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Ik betwijfel net zoals Caroline of deze campagne écht nuttig is. De meeste mensen zullen naar mijn mening eerder trager gaan rijden om een loterijbiljet in ontvangst te kunnen nemen i.p.v. telkens te denken aan het aantal zwaargewonden of doden ze d.m.v. hun snelheid aan te passen kunnen verminderen. En dat kan volgens mij niet de bedoeling zijn van deze campagne? Ik denk dat men in de eerste plaats de mensen die écht roekeloos rijgedrag vertonen maar eens zwaarder moet straffen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th April 2013, 13:36
S*effi.Goetschalckx S*effi.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
Het is inderdaad leuk dat de mensen die daar voorbij komen een win for life-lotje krijgen en daarom zullen ze trager rijden. Als deze campagne gedaan is zullen ze denk ik gewoon in hun oude gewoontes hervallen. Bovendien gaan de mensen waarschijnlijk op die ene plek voorlopig trager rijden vanwege de campagne en gaan ze op andere wegen niet trager rijden. Het zit ook in u of je je aan de snelheidsregels houdt of niet. Eens je altijd te snel rijdt en dus een zware voet hebt dan zul je dit blijven doen. Ik denk niet dat mensen plotseling gaan veranderen van rijstijl/rijgedrag dus ik denk dat de campagne niet zo zinvol is. Buiten mijn opmerking hierover vind ik het wel een zeer leuk initiatief. Welke campagne zou je anders doen om de verkeersregels toch wat in een positief daglicht te stellen? Het is een leuke manier om de aandacht te richten op het verkeer maar ik vermoed dat het maar om een tijdelijke euforie gaat om trager te rijden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.