actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Vlaanderen onafhankelijk?
Neen 15 62.50%
Yes, 'full-option' 9 37.50%
Yes, maar waarschijnlijk zonder Brussel e.d. 0 0%
Stemmers: 24. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #21  
Oud 29th December 2004, 01:03
Michai Geyzen's Avatar
Michai Geyzen Michai Geyzen is offline
Donkey!!
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Sint-Jozef Olen
Posts: 36
Vraag:

Vlaanderen onafhankelijk... En daarna? Welk bestuursorgaan in Vlaanderen, en welk in Wallonië (op deze laatste zullen jullie waarschijnlijk zeggen: F*uck Wallonië, dat ze hun plan trekken... ).

En zien jullie (cfr. Yannick, P-J, Kenny) het groots, en dan bedoel ik bijvoorbeeld andere nummerplaten, paspoorten, sociale voorzieningen,... en wat gedaan met Brussel?

Gewoon, een paar vragen, die ik stel zijnde objectief lezer zonder vooroordelen naar 1 van de 2 wegen hier in deze discussie behandeld.

Prettige feestdagen trouwens... En sterkte, op al die (voor mij althans) ongelooflijk leuke en interessante feestjes....
Met citaat antwoorden
  #22  
Oud 29th December 2004, 02:34
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question

Citaat:
Orgineel gepost door Michai Geyzen
Vraag:

Vlaanderen onafhankelijk... En daarna? Welk bestuursorgaan in Vlaanderen, en welk in Wallonië (op deze laatste zullen jullie waarschijnlijk zeggen: F*uck Wallonië, dat ze hun plan trekken... ).

En zien jullie (cfr. Yannick, P-J, Kenny) het groots, en dan bedoel ik bijvoorbeeld andere nummerplaten, paspoorten, sociale voorzieningen,... en wat gedaan met Brussel?


Maar voor het probleem 'Brussel' was hier op deze thread toch al een 'oplossing' gesuggereerd, en dan nog wel van 'slimme mensen' (zie post nr.10 in deze thread)?

Misschien inderdaad wel 'slimme mensen', maar 'oplossing'?? Ik ontwaar integendeel zelfs geen aanzet richting oplossing, alleen een wanhopige poging om Brussel 'aan onze kant(??)' te krijgen, zoals de man die met zijn chequeboekje zijn vrouw die al lang een ander heeft, probeert te overtuigen om toch maar bij hem te blijven...

Maar in tegenstelling tot dit laatste zal de 'oplossing Brussel' er nooit in kunnen bestaan om de definitieve scheiding aan te vragen en om, desgevallend, een vechtscheiding op te zetten rond het hoederecht over de kinderen. Met alle financiële chantage (sic!) vandien... Wat met Brussel nooit zal lukken, want de merknaam 'Brussels' ligt buiten België nu eenmaal te goed om er geen geld mee te genereren, en een beleg van Brussel à la 'Leuven Vlaams' is voor de Vlamingen een al van op voorhand verloren zaak: minder dan 10% van de 'Brusselaars' is inmiddels Nederlandskundig... Tegelijk: toch wel vreemd dat het kostenargument bij onze separatische medeforumleden zowat overal speelt, behalve dan bij de vermeende oplossing van het Brussels probleem...

Conclusie: tenzij het scenario van een heuse burgeroorlog een optie is, kunnen we niet anders dan met elkaar samenleven... De vergelijking met een schoonfamilie biedt misschien aanknopingspunten, in de zin van: je hebt ze nooit gekozen, maar je kan het je niet permitteren om er NIET mee samen te leven... Dat wil tegelijk helemaal niet zeggen dat je over je heen moet laten lopen en dat je wel degelijk de legitieme eis kan handhaven van goed en deugdelijk bestuur voor beide taalgroepen (wat bijvoorbeeld impliceert dat tweetaligheid in Brussel een blijvende meerwaarde moet betekenen: hebben we ooit al serieus nagedacht hoe we dat in Brussel kunnen bevorderen?).

Het 'Brussels probleem' laat overigens bij de internationale instellingen die ons zo genegen zijn alleen maar compleet onbegrip dan wel (hoogstens) een meewarig glimlachje achter... In plaats van de spotprent van gans Europa te worden, geef ik er de voorkeur aan om de ingeslagen paden verder te bewandelen, maar dan wel met meer aandacht voor die welhaast vergeten 'Vlaamse Brusselaar': hij is namelijk wel de laatste die baat heeft bij alle Vlaams-nationalistische prietpraat over Brussel, maar als hij zou 'voelen' dat Vlaanderen Brussel voor vol aanziet, dan hebben we ten minste een verhaal waar we mee verder kunnen...

Met vooral te verstaan onder 'voor vol aanzien': stoppen met de futiele en geheel overbodige pogingen om Brussel aan 'onze' kant te krijgen, maar integendeel proberen om het Nederlands in de onafwendbare 'multicultuur' Brussel een soliede verankeringsbasis te geven. Zij het dan vanuit een minderheidspositie (of hadden jullie gedacht dat al die Europese en NAVO-ambtenaren Nederlands gingen leren?), maar dan wél een gegarandeerde...

Ik vrees tegelijk dat de huidige discussie m.b.t. B-H-V deze problematiek veel te veel over het hoofd ziet. Het gevolg zou wel eens kunnen zijn dat de laatste Vlaamse Brusselaars verweesd achterblijven en met compleet uitsterven bedreigd worden...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 29th December 2004 om 02:56.
Met citaat antwoorden
  #23  
Oud 29th December 2004, 14:01
Davy V.H. Davy V.H. is offline
Oud-student
 
Geregistreerd op: Jul 2004
Locatie: Herentals
Posts: 559
Hop weer dat gigantische lettergrootte

Kijk eens kindertjes... leer met elkaar samen te leven. Als er in jullie klas later een zwakkere leerling zit, wat ga je dan met hem doen? Hij houdt waarschijnlijk de vooruitgang van heel de klas tegen maar ga je hem dan naar een andere school direct sturen? Of ga je eerst eens niet proberen hem te helpen? En dat is niet altijd een opdracht van een jaartje he. Dat kan jaren duren maar waarschijnlijk komt het nieveau dan wel terug op gelijke voet. Ga je als leerkracht de uitdaging niet aan dan vrees ik dat je beter kan stoppen met de richting. In ons land is ook elke regio niet gelijk. Limburg hangt ook wat aan het staartje te bengelen in Vlaanderen. Als de andere provincies exponentieel gaan groeien en die blijven achter gaan we hen dan ook buitengooien? Misschien dat deel terug aan Duitsland geven nu we toch met grond aan het smijten zijn.

Nu op zich misschien een moeilijke vergelijking maar voor sommigen moet je het eens vereenvoudigen voordat ze het doorhebben.
Met citaat antwoorden
  #24  
Oud 29th December 2004, 18:20
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
8< Brussel >8


Lange post en jammer genoeg hebt u nog gelijk ook.

Brussel is inderdaad een probleem dat we niet zomaar over het hoofd kunnen zien. Vlaanderen kan nooit als onafhankelijk land bestaan als er geen oplossing wordt voor gevonden, maar verlies ook niet uit het oog dat Brussel evenmin zonder Vlaanderen kan. Toch voel ik me vereerd als u stelt dat wij als 19-jarige snotneuzen zomaar even een oplossing voor desbetreffende problematiek uit onze mouw zouden kunnen schudden. ;-)

En de medeseperatistische forumleden zien wel in dat het inderdaad niet, of weinig, realistisch is om er zomaar de bijl in te zetten hoewel we het misschien liever anders gehad hebben. Maar hoeveel dingen die ooit totaal ongrijpbaar leken zijn nu wel verwezenlijkt door er simpelweg over te durven dromen? Desondanks neemt dat niet weg dat we nu al niet kunnen streven (!) naar meer Vlaamse onafhankelijkheid, een proces dat al jaren aan de gang is en nu jammer genoeg wat naar de achtergrond verdwijnt hoewel ik toch danig schrok van het aantal gelijkgezinde zielen over dit onderwerp.

Misschien wil dat wel zeggen dat 'Vlaamse onafhankelijkheid' toch geen "prietpraat" is? Hoewel velen het misschien toch wel zo willen voorstellen...
Ik hou echter wel van die "waar hou jij je mee bezig"-reacties want dan weet ik meteen hoeveel de tegenpartij kent van de Belgische politiek en zijn geschiedenis.

Citaat:
Orgineel gepost door Davy V.H.
Kijk eens kindertjes


Net zoals zovele andere vergelijkingen met "later in het klaslokaal" is deze volledig absurd. Eerst en vooral zijn de communautaire spanningen in België helemaal (en dat is nog een understatement) niet te vereenvoudigen tot 'de klas' en ten tweede zijn die conclusies in de trend van "stop maar met de richting" die altijd vasthangen met zulke vergelijkingen ronduit lachwekkend.

En trouwens, een opdracht van een jaartje? Denkt u misschien dat 'Vlaams nationalisme' een nieuw item is dat mij enkele maanden geleden zomaar in het hoofd gesprongen is? Beseft u wel hoe onbeschrijflijk bepalend dit onderwerp geweest is doorheen onze geschiedenis? Dit gegeven kent zijn oorsprong van uit de tijd dat zelfs uw grootouders nog niet geboren waren.

En nog eens trouwens, proberen te helpen? Wat verstaat u dan onder hulp? Denkt u dat ik die transfercijfers van 11 miljard EUR / jaar zomaar uit mijn duim zuig?

Maar goed, als u houdt van domme vergelijkingen, wat vindt u dan van deze? Stel dat jij later in het klaslokaal een minderheid leerlingen hebt die bewust de groei en de kansen van de meerderheid voor een groot stuk beperken. Zou jij dan:
1/ die minderheid terecht wijzen en zeggen dat het zo niet kan blijven duren, dat er moet gepraat worden om de situatie recht te zetten.
2/ die minderheid nog meer middelen geven ten nadele van de meerderheid, hoewel je goed genoeg beseft dat de deze klassieke middelen niet helpen, niet geholpen hebben en nooit zullen helpen?

Misschien nogal grof taalgebruik, maar soms moet je het ietwat ongenuanceerder aanpakken opdat ze het zouden doorkrijgen.


Toeval of niet, nu op Donna 2004: Het Goede Doel - België.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain

Laatst aangepast door Kenny : 29th December 2004 om 18:24.
Met citaat antwoorden
  #25  
Oud 29th December 2004, 18:54
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Kenny
Maar hoeveel dingen die ooit totaal ongrijpbaar leken zijn nu wel verwezenlijkt door er simpelweg over te durven dromen?

over dromen ?!
Met citaat antwoorden
  #26  
Oud 29th December 2004, 19:46
Michai Geyzen's Avatar
Michai Geyzen Michai Geyzen is offline
Donkey!!
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Sint-Jozef Olen
Posts: 36
Aangezien mijn vorige vraag overduidelijk bevredigend beantwoord is (waarvoor dank), stel ik hier mijn volgende. (eens te meer als geheel objectief lezer)

Vraag 2: Vinden jullie (de 'seperatistische forumleden') dat julie als leerkracht jullie eigen politieke mening en overtuigingen mogen laten doorwegen tijdens het lesgeven? zoja: Wat dan met de subjectieve beïnvloeding van jeugdige luisteraars (en zeg nu niet 'jamaar, de ouders mogen dat toch ook', want vanuit biologish, maatschappelijk en historisch-cultureel standpunt is het nogal wiedes dat de kinderen een gedeelte van de ouderlijke overtuigingen overnemen, althans, in hun jongere jaren.)

Voila, dat was ze, laat u volledig gaan zou ik zeggen, misschien zou ik voor deze vraag een nieuwe thread moeten beginne, maar het ik vind het toch wel een weinig relevant, zittende in een lerarenopleiding.

Groeten
Met citaat antwoorden
  #27  
Oud 29th December 2004, 20:02
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Orgineel gepost door Michai Geyzen
Vraag 2: Vinden jullie (de 'seperatistische forumleden') dat julie als leerkracht jullie eigen politieke mening en overtuigingen mogen laten doorwegen tijdens het lesgeven?


Over dat 'politieke': http://actualiteit.org/forums/showp...14&postcount=42 (eerste gedeelte)

Mag ik hierbij wel vermelden dat Vlaams nationalisme weinig met politiek te maken heeft. Het is een mening. Je bent ofwel van mening dat Vlaanderen onafhankelijk moet worden of je ben dat niet. Voor beide meningen zijn genoeg argumenten te verzamelen, het is maar welk argument jij als individu het belangrijkst vindt waar je je uiteindelijk naar gaat schikken.

Dit zal dus enkel in de lessen voorkomen als 'leerstof' in geschiedkundig of literair kader, cfr. WO I of 'De Leeuw Van Vlaanderen'. Met andere woorden, ik zie het nut niet in om leerlingen te vertellen dat je pro-Vlaanderen of pro-België bent dus ik zie ook niet in waarom ik het zou doen.

Mag ik echter toch een tegenvraag stellen. Waarom is iedereen zo bang dat wij later onze nationalistische mening kenbaar zouden maken? Is dit dan iets om bang voor te zijn? Zijn wij staatsgevaarlijk en brengen wij met deze mening, die overigens gedeeld wordt door intellectuelen (en dus ook leerkrachten ) uit het hele land, iemand schade toe?
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #28  
Oud 30th December 2004, 01:53
Davy V.H. Davy V.H. is offline
Oud-student
 
Geregistreerd op: Jul 2004
Locatie: Herentals
Posts: 559
Citaat:
Orgineel gepost door Kenny
Over dat 'politieke': [url]
Mag ik echter toch een tegenvraag stellen. Waarom is iedereen zo bang dat wij later onze nationalistische mening kenbaar zouden maken? Is dit dan iets om bang voor te zijn? Zijn wij staatsgevaarlijk en brengen wij met deze mening, die overigens gedeeld wordt door intellectuelen (en dus ook leerkrachten ) uit het hele land, iemand schade toe?



Hmm... vorige TD in Vorselaar was er even een meningverschil tussen Kenny, Pieter-Jan, Roel, ... en co met een andere groep. Alhoewel dit gebeuren totaal niks te maken had met de politieke voorkeur van jullie heb ik toch al enkele dingen opgevangen.

Zo is dit de directie van onze school te oren gekomen die al van jullie open-pro-Vlaanderen houding hadden gehoord. Zij dachten dat de 'ruzie' wel een hier mee te maken zou hebben gehad. Hiermee wil ik maar zeggen dat er blijkbaar wel vanuit de directie een bedenking is dat jullie 'mening' wel eens kon botsen met het 'leraar zijn'. Natuurlijk geen vuiltje aan de lucht als je hier tijdens je lesgeven niet de nadruk op legt.

Maar goed, je moet nu niet denken dat dit enkel met rechts-getinte mensen gebeurd. Zo heb ik van een vrij links persoon (qua uiterlijk zeker ) al vernomen dat hij tijdens zijn eerste maanden in onze opleiding door de voorganger van onze Rita De Walsche herhaaldelijk werd aangespoord om met de richting te stoppen. Gewoon door het feit dat zijn uiterlijk en kleding niet 'common' zijn. "Hij zou nooit geen werk vinden" werd hem vaak verteld.

Hierbij toch even de waarschuwing dat vrije meningsuiting toch altijd met een korreltje zout moet genomen worden bij onze school. Niet dat het niet getolereerd wordt maar de opleiding hangt dicht aaneen. En de roddel gaat snel rond. De stempel is snel gezet op iemand. Als je dan de verkeerde persoon tijdens een mondeling examen tegenkomt dan is dat enkel in je nadeel. Maar goed, dit zou en zal waarschijnlijk niet mogen maar ik weet al goed uit ervaring dat als een docent 'je kop niet kan zien' dat het zeker wel gevolgen heeft op je punten. Het omgekeerde natuurlijk ook. Als er dan nog andere kenmerken botsen met de voorkeur van de school dan... tja... wat dan?

Wij zitten in een richting die wel vrij verschillend is van anderen. Zo heb ik persoonlijk ook een tijdje in Geel een andere richting gedaan en die is niet te vergelijken met de onze. Daar kon je vrolijk brossen en niemand die er iets van zei. Doe je dat hier dan kan je het al schudden. Past niet bij het beeld ban leerkracht waarschijnlijk. EN ik denk dat bij de oude garde dit beeld vaak verder wordt doorgetrokken...

Ik twijfelde effe of ik dit wel zou posten maar goed... het zijn mijn ervaringen en verhalen die ik al heb opgevangen.
Met citaat antwoorden
  #29  
Oud 30th December 2004, 03:26
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Davy V.H.
Zo is dit de directie van onze school te oren gekomen die al van jullie open-pro-Vlaanderen houding hadden gehoord. Zij dachten dat de 'ruzie' wel een hier mee te maken zou hebben gehad. Hiermee wil ik maar zeggen dat er blijkbaar wel vanuit de directie een bedenking is dat jullie 'mening' wel eens kon botsen met het 'leraar zijn'. Natuurlijk geen vuiltje aan de lucht als je hier tijdens je lesgeven niet de nadruk op legt.


Wow, Davy, je gaat hard... Ik doe mijn best om deze 'onrustwekkende' mail toch een heel stuk te relativeren...
Eerst en vooral, trek jullie vooral niet te veel aan van heel dat directie-gedoe... Inmiddels is die zaak echt wel uitgeklaard, en is er blijkbaar veel meer geblaat dan wol uit voortgekomen... terecht overigens. Stel je eens voor: directie en docenten stellen vast dat er op een 'niet-officieel' forum vanwege studenten klaarblijkelijk zaken worden vermeld die niet meteen de standpunten vertolken die door de school als prijzenswaardig naar voren worden geschoven. Vervolgens zou het schoolbestuur de beslissing nemen om 'maatregelen' (welke dan ook) te nemen tegen de betrokkenen... Ik garandeer jullie: het kot zal te klein zijn, de school zal de volle laag krijgen omwille van 'vrijheid van meningsuiting' en andere democratische verworvenheden, termen als 'repressief en fascistisch' zullen niet uit de lucht zijn, en nadat een of andere reporter lucht van de zaak heeft gekregen, wordt ze vervolgens breed uitgesmeerd in de pers... waardoor men het volgend academiejaar verbouwereerd zou moeten constateren dat 'het met het aantal inschrijvingen duidelijk bergaf is gegaan'... Ik zeg het nogmaals: het kot zou echt te klein zijn...



Citaat:
Orgineel gepost door Davy V.H.
Maar goed, je moet nu niet denken dat dit enkel met rechts-getinte mensen gebeurd. Zo heb ik van een vrij links persoon (qua uiterlijk zeker ) al vernomen dat hij tijdens zijn eerste maanden in onze opleiding door de voorganger van onze Rita De Walsche herhaaldelijk werd aangespoord om met de richting te stoppen. Gewoon door het feit dat zijn uiterlijk en kleding niet 'common' zijn. "Hij zou nooit geen werk vinden" werd hem vaak verteld.


De rekening van individuele docenten kan ik uiteraard niet maken - ik zou het ook niet willen -, maar het probleem waarvan Davy gewag maakt in hoofde van bij voorbeeld het vinden van werk in het lager en middelbaar is inderdaad niet denkbeeldig...

Vergeet toch niet dat de term 'katholiek' in het onderwijs inderdaad niet meer is wat het geweest is, maar dat in sommige scholen precies dit label (juist daarom) wordt opgediept om een aantal christelijke waarden naar voren te schuiven, te weten: vergevingsgezindheid, liefde en respect tegenover de ander en aandacht voor de zwaksten in onze samenleving. En laat ons een kat een kat noemen: uitspraken als 'eigen volk eerst' en 'alle hoofddoeken terug naar afzender' botsen hier nog geen klein beetje mee, zodanig dat men het christelijk geïnspireerde schooldirecties die tegelijk worden verondersteld om diverse integratiemaatregelen in de praktijk om te zetten, nauwelijks kwalijk kan nemen dat ze de genoemde 'blokgedachten' minstens met achterdocht benaderen...

Maar zeker ook van belang is de perceptie: uiterlijkheden en kleding zijn normaliter niet het belangrijkst, maar de eerste indruk die je maakt op een (stage-)school zijn ook zeker niet onbelangrijk... Als (tijdelijk) lid van een school ben je namelijk ook altijd een stukje uithangbord van de school, en als dusdanig ook herkenbaar en nawijsbaar. Ik heb mij overigens dit jaar bij de eerste stages nog verbaasd over het weinig verzorgde uiterlijk waarmee een eerstejaars naar zijn eerste stagelessen trok (en ik heb hem dat dan ook voorzichtig aan het verstand proberen brengen). En als ik even naar mezelf mag verwijzen: ik denk dat ik de eerste twee jaren in Vorselaar niet of nauwelijks in jeans naar de school ben gekomen... Inmiddels is die jeansbroek wel standaard geworden, maar ik zal er me toch wel voor hoeden om een onfrisse indruk na te laten, al was het maar vanuit het besef dat 'SB als lid van het schoolteam' niet meteen samenvalt met bv... 'Barst' (niet dat ik hier thuis nu zit te stinken, ben nl. ook lid van het 'huisteam' )



Citaat:
Orgineel gepost door Davy V.H.
Hierbij toch even de waarschuwing dat vrije meningsuiting toch altijd met een korreltje zout moet genomen worden bij onze school. Niet dat het niet getolereerd wordt maar de opleiding hangt dicht aaneen. En de roddel gaat snel rond. De stempel is snel gezet op iemand. Als je dan de verkeerde persoon tijdens een mondeling examen tegenkomt dan is dat enkel in je nadeel. Maar goed, dit zou en zal waarschijnlijk niet mogen maar ik weet al goed uit ervaring dat als een docent 'je kop niet kan zien' dat het zeker wel gevolgen heeft op je punten. Het omgekeerde natuurlijk ook. Als er dan nog andere kenmerken botsen met de voorkeur van de school dan... tja... wat dan? (...) Ik twijfelde effe of ik dit wel zou posten maar goed... het zijn mijn ervaringen en verhalen die ik al heb opgevangen.


Niet twijfelen, Davy, gewoon doen... Daarmee geef je tegelijk ook aan dat die zogenaamde 'waarschuwing' ten aanzien van vrije meningsuiting, meer dan de vrije meningsuiting zelf, gerelativeerd moet/kan worden. Ik kan alleen spreken voor mezelf, en ik ben niet weinig blij dat ik dit forum heb leren ontdekken om op een 'andere' manier studenten en hun besognes te leren kennen... In die zin leer ook ik wel degelijk bij, en kan ik bv. terugkoppelen dat 'een docent die je kop niet kan zien' en die er vervolgens ook zijn/haar beoordeling door zou laten leiden, volgens mij gewoonweg geen goede docent is, net zomin als gelijk welke leraar L.O. of M.O. die van op voorhand al een leerling zou 'afschrijven' zich vervolgens ook nog maar enigszins zou mogen beroemen op het epitheton 'goede leraar'...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 30th December 2004 om 14:04.
Met citaat antwoorden
  #30  
Oud 30th December 2004, 22:13
Daddy's Hobby Daddy's Hobby is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Belgium
Posts: 4
Angry Amai, amai, amai

Als buitenstaander moet ik hier toch enige dingen, na het lezen van sommige replieken, kwijt.

1. Een zeker Davy die zich schuldig maakt aan "kwaadwillige ruchtbaarmaking" wat nog steeds in het Belgisch Wetboek staat omschreven als strafbaar, ook al heeft me recht op een vrijheid van meningsuiting.

2.Iemand een TD associeert met het schoolgebeuren?

3.Iemand spreekt over docenten die de kleding en de politieke overtuiging van een leerling beoordelen om een eindvisie te geven tijdens het examen?

Ik stel mij heel verwonderlijk, achterdochtig en verbaasd een aantal vragen die ik best voor mezelf ga houden.

Eén ding moet je echter weten, als je een zebrapad oversteekt kijkt men naar links én naar rechts !
Met citaat antwoorden
  #31  
Oud 31st December 2004, 01:48
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Hm... ja, titel is wel goed gekozen: een open Forum houdt waarschijnlijk tegelijk ook wel een stukje in van al wat er de laatste dagen te lezen viel alhier... Is inderdaad een stukje 'interne' keuken dat normaal buiten zicht blijft, maar middels het medium 'Forum' inderdaad kan komen bovendrijven...

Ik vraag me af: moeten dergelijke zaken, opgeworpen door studenten, hier een 'forum' kunnen krijgen, of doet dit alles meer kwaad dan goed (voor wie of wat dan ook, ik kan wel het een en het ander verzinnen)? Tot vormen van bezorgdheid leidt het zeer zeker, maar is 'wat niet weet niet deert' daarom per definitie beter?

Het zou misschien wel eens kunnen dat ik mijn 'geloof' in zoveel mogelijk open communicatie voor een stuk zou moeten herzien, maar dan niet alvorens een paar serieuze argumenten te hebben aanhoord... Het concept van een 'open forum' met studenten, docenten, ouders, directie, oud-studenten en eigenlijk iedereen (een echt 'toegangspassword' hebben we eigenlijk nooit overwogen) is alleszins 'brand new' hier bij ons, en het zou mij sowieso verwonderd hebben als er niet af en toe eens een stormpje te ontwaren viel...

Ik heb de laatste dagen ook al iets te veel 'amaai' moeten zeggen naar mijn goesting (en tijd moeten steken in het blussen van brandjes), maar als ik anderzijds kijk naar de meer positieve gevoelens die ik tot nog toe aan ons Forum heb overgehouden, dan blijf ik alvast zeggen: 'We zullen doorgaan'...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #32  
Oud 31st December 2004, 03:27
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Arrow Back to the essentials...

Kan ik volmondig onderschrijven...


Klare afspraken, goede vrienden


Met Kerstmis hield koning Albert ons voor dat ons Belgische federale model, dat straks 25 jaar bestaat, zo voorbeeldig is dat het voor export naar andere gebieden in aanmerking komt. Ter hoogte van Kiev, Jeruzalem en Kigali kunnen ze er lering uit trekken. De vorst kon daarbij op meer instemmend gemompel rekenen in het zuiden des lands dan in het noorden, waar men vindt dat de huidige staatsstructuren nog steeds onbillijk en benauwend zijn.


Een van de belangrijkste onderdelen van dat zo geprezen model is dat Vlamingen en Franstaligen elkaar niet te lijf gaan, maar bij nacht in kastelen naar ondoorgrondelijke compromissen zoeken om hun samenleven, of beter: hun naast-elkaar-bestaan, te regelen. Die compromissen zijn zo complex dat niemand ze begrijpt. Zelfs de medeondertekenaars geven er een verschillende uitleg aan. Bij tijd en wijle stapt deze of gene naar een hoge rechtsinstantie - de Raad van State of het Arbitragehof - en vraagt wat de draagwijdte van een betwist artikel of omstreden paragraaf toch mag zijn. De gedachte is dat eenieder zich vervolgens bij dat orakel neerlegt en er weer peis en vree heerst.

Zulk model sluit als een bus. Het haalt geen schoonheidsprijzen, maar het werkt en er valt mee te leven. Er zijn per slot van rekening oorden waar het qua solidariteit, rechten van minderheden en goed nabuurschap slechter gesteld is. De vraag is wat er gebeurt als de deelnemers aan dit spel de spelregels niet meer erkennen. De eerste Franstalige reacties op de bevestiging door de Raad van State van de rondzendbrieven-Peeters en -Martens, roepen dat probleem op. Politici misten flagrant de kans om hun mond te houden en lieten horen dat ze zich hier niet bij zouden neerleggen. Als er in dit land twee lezingen van het recht bestaan, dan behielden ze zich het recht voor diegene te kiezen die hen het best in de oren klinkt. Bovendien oordeelden ze dat het lot van de Franstalige burgers in de rand rond Brussel zo penibel is geworden, dat een wijziging van de grenzen zich opdringt.

Geen van hen begreep kennelijk dat ze hiermee de bijl bij de wortel leggen. Als ze zo verkleefd zijn aan het systeem dat de koning zopas nog met hun goedvinden bejubelde, waarom aanvaarden ze er de consequenties dan niet van? Of moeten we begrijpen dat ze alleen interesse hebben voor een structuur die zo vergeven is van blokkeringen dat het onmogelijk is een einde te stellen aan onverantwoorde privilegies? Wat een onzin ook, dat dreigement met wijdere grenzen voor Brussel. Alsof de villabewoners in de groene rand ernaar uitkijken om te mogen meebetalen voor een armlastig kluwen van baronieën dat zijn kinderen geen werk kan geven. Dat oord van verval dat ze met hun hebben en houden zijn ontvlucht.

Het ideaalbeeld dat de koning voor ogen staat is niet zo ver weg. Het volstaat dat iedereen de regels en de grenzen respecteert. Het is een illusie te menen dat gastvrijheid kan bestaan zonder huisreglement. Klare afspraken, goede vrienden. Als de Vlamingen niet telkens gedwongen werden hun grenzen te affirmeren, zouden ze misschien niet zo argwanend zijn tegenover wie op hen een beroep doet. Dat zou hun ziel deugd doen. Er moet een Vlaanderen denkbaar zijn dat een royale plaats vindt voor zijn Franstalige en andere minderheden. Een solidair en open Vlaanderen dat het respect van zijn buren heeft. Doe dat Vlaanderen geen eeuwig gevecht voor zijn grenzen leveren.


30/12/2004 Door Bart Sturtewagen

©Copyright De Standaard
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 31st December 2004 om 03:33.
Met citaat antwoorden
  #33  
Oud 31st December 2004, 03:48
Davy V.H. Davy V.H. is offline
Oud-student
 
Geregistreerd op: Jul 2004
Locatie: Herentals
Posts: 559
Citaat:
Orgineel gepost door Daddy's Hobby
Als buitenstaander moet ik hier toch enige dingen, na het lezen van sommige replieken, kwijt.

1. Een zeker Davy die zich schuldig maakt aan "kwaadwillige ruchtbaarmaking" wat nog steeds in het Belgisch Wetboek staat omschreven als strafbaar, ook al heeft me recht op een vrijheid van meningsuiting.


Gerucht uit de mond van de directie zelf dan? Ik stond er zelf bij. Meer getuigen die het kunnen bevestigen indien gewenst.

Citaat:
2.Iemand een TD associeert met het schoolgebeuren?


Nee, maar wel werd het algemene gedrag, visie,... in twijfel gesteld

Citaat:
3.Iemand spreekt over docenten die de kleding en de politieke overtuiging van een leerling beoordelen om een eindvisie te geven tijdens het examen??


Dit is gelukkig al hard geminderd. Veelal ook door het feit dat er vandaag de dag steeds meer mensen opduiken die hun overtuiging niet meer onder stoelen of (school)banken steken. Ze komen er openlijk voor uit. EN dat is nu net iets waar ze nog hard aan moeten wennen denk ik.

Citaat:
Ik stel mij heel verwonderlijk, achterdochtig en verbaasd een aantal vragen die ik best voor mezelf ga houden.


Jij niet alleen


Citaat:
Eén ding moet je echter weten, als je een zebrapad oversteekt kijkt men naar links én naar rechts !


Jaja... en men zoekt nu de gulden middenweg? Of is die er wel?
Met citaat antwoorden
  #34  
Oud 31st December 2004, 04:18
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question

Eén en twee zijn voor mij complete raadsels en ik kan in de verste verten zelfs niet bevroeden waar dit ook maar op slaat... Uitleg dringend gewenst...

Drie vind ik tegelijk met jou een positief gegeven, zij het dat inderdaad niet onvoorstelbaar is dat gans dit (nieuwe) gegeven gepaard gaat met zekere 'groeipijnen'... En al vind ik de 'cordon'-toestanden in ons huidige politieke landschap zeker niet bij voorbaat een slechte zaak, het is en blijft een ultiem noodmiddel dat ik op onze school eigenlijk vééél liever niet wil zien opduiken...

Dit laatste is - zonder argumenten, want die geef ik inderdaad niet - hier meer een gevoelsargument, en ik moet toegeven dat er momenten in mijn leven zijn geweest waarop ik veel radicaler zou gereageerd hebben... maar toen had ik ook nog niet het idee van een opzetten van een open forum...

Over het laatste: als 'gulden' staat voor: 'zonder scherpe kantjes', dan zal het wellicht een illusie zijn en blijven... Maar als je in het onderwijs staat, kan je dan NIET geloven in het feit dat communicatie kan leiden tot conflictoplossing?

Maar er zijn in 'onze'(!) wereld voldoende tegenvoorbeelden ('non-believers') aanwijsbaar, en nog niet van de minste ook... Wellicht hebben mensen als Bush, Dewinter, Bin-Laden en Poetin weinig of geen affiniteiten met het onderwijs...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 31st December 2004 om 04:28.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Soortgelijke onderwerpen
Onderwerp Auteur Forum Reacties Laatste Post
Harder werken... binnenkort ook in Vlaanderen? Barst Sociaal-economisch 1 28th June 2004 13:51


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.