actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2015, 10:31
Kato L*anslots Kato L*anslots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Gierle
Posts: 70
De Wever: "Hoogstens 10% vluchtelingen bruikbaar op arbeidsmarkt, leert Duitsland"

Bart De Wever was gisterenavond te gast in de studio van 'Terzake'. Daar sprak hij zich uit over de lessen die Europa moet trekken over de onrustwekkende overwinning die de extreemrechtse partij Front National (FN) gisteren behaalde tijdens de eerste ronde van de regionale verkiezingen in Frankrijk.

De Wever is niet verbaasd over de overwinning van Front National. Hij wijst erop dat FN inspeelt op de drie O's: sociaaleconomische ontevredenheid, ongerustheid over de terreurdreiging en een cultureel ongenoegen dat in heel West-Europa leeft over de toekomst van onze manier van leven.

De populistische partij schuift onrealistische en onuitvoerbare oplossingen naar voren, zegt De Wever, "maar zolang de andere partijen geen antwoorden lijken te bieden op de bestaande problemen, wordt het moeilijk en die moeilijkheid bestaat in heel Europa".

De Wever pleit daarom voor een "push-backbeleid" en wil dat Schengen gesloten wordt. Europeanen worden volgens hem stilaan wakker in het besef dat Europa fout geconstrueerd is. "Schengen: we zijn één huis, maar de voordeur hangt in Griekenland en die hebben ze uit de hengsels getrokken en we weten niet meer wat gedaan. Honderdduizenden lopen binnen en kiezen een land naar voorkeur om daar asiel aan te vragen."

Schengen sluiten
Daar moet volgens de N-VA-voorzitter verandering in komen. "Schengen moet gesloten worden. Mensen mogen niet zomaar kunnen doorlopen naar hun land van voorkeur". De Wever pleit voor een triage aan de buitengrenzen. Ook wie bijvoorbeeld in Brussel asiel aanvraagt, moet worden teruggebracht naar het triagepunt om daar asiel aan te vragen. Hij stelt voor dat de migranten daar eerlijk verdeeld worden over de landen die asielzoekers willen opnemen, eventueel met financiële steun van de landen die geen vluchtelingen willen opvangen.

Griekenland is voor De Wever deel van het probleem en moet minstens tijdelijk uit de Schengenzone - waarin het vrij bewegen is - gezet worden. "Op dit moment denk ik dat mini-Schengen eigenlijk Schengen is zonder Griekenland", zo verwoordde hij het in Terzake. "Men zegt daar eigenlijk 'wandel allemaal maar door'. Als ze daarin niet bewogen kunnen worden, om de eigen Europese regels uit te voeren, dan denk ik dat je beslissingen moet durven nemen."

"Ik geloof in gecontroleerde migratie", aldus De Wever. "Migratie is positief. Als je het kan controleren. Als je mensen kan opnemen." Hij pleit voor een gezond evenwicht tussen actieve en passieve migranten en richt de aandacht op de vaststelling die momenteel in Duitsland wordt gemaakt: "Hoogstens 10 procent is in te schakelen voor de arbeidsmarkt. Het grootste deel is helemaal niet opgeleid. Een groot deel is analfabeet. En ze zullen hier niet kunnen werken. (...) Die mensen gaan allemaal naar de steden. Die steden zijn aan het verpauperen. Als dit niet ophoudt, dreigt er zich een proletariaat te vormen zoals we het sinds de negentiende eeuw niet meer gezien hebben."

Bron De Morgen
http://www.demorgen.be/buitenland/d...sland-bd318228/
Eigen mening Ik vind het idee van gecontroleerde migratie positief. Ik geloof dat migratie op dit moment aan structuur mist. De migranten, maar ook de burgers van de landen die migranten opnemen, weten niet wat ze kunnen verwachten. Indien er een structuur komt die over alle landen geldt, geeft dit volgens mij een soort van houvast. Het vrij kiezen van een land is hierbij volgens mij inderdaad een probleem. Hierdoor krijg je situaties waarbij een land meer asielzoekers opneemt dan de buurlanden. Hierin zou een evenwicht moeten komen. Wat er in het artikel gezegd wordt over het verpauperen van steden baart me toch een beetje zorgen. Zouden we niet geleerd moeten hebben uit de geschiedenis om dit te kunnen vermijden? Dan moeten we natuurlijk wel in staat zijn om samen te kunnen werken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th December 2015, 11:03
I*te.VanHerreweghe I*te.VanHerreweghe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Vorselaar
Posts: 95
Het voorstel dat De Wever aanhaalt in zijn pleidooi om vluchtelingen eerlijk te verdelen over de landen, lijkt me nog niet zo slecht. De vluchtelingen zouden ieders een veilige thuis krijgen en sneller geholpen kunnen worden. Door de ongelijke verdelingen nu, lopen wachtrijen soms lang op.
Of de schengen moeten sluiten, laat ik in het midden. Er zijn erg veel vluchtelingen en ik begrijp dat er ergens een grens moet worden getrokken, maar uiteindelijk zijn we allemaal gewone mensen die bang zijn en een veilige plaats zoeken.
Volgens Duitsland zijn de vluchtelingen niet inzetbaar in de arbeidsmarkt wegens analfabetische en te weinig scholing. Waarom lost Duitsland dit niet op door de vluchtelingen scholing te geven? Het creëert werkgelegenheid voor Duitse inwoners, de vluchtelingen worden meer betrokken bij de cultuur en de gewoonten van het land en kunnen later ingezet worden binnen het arbeidsleven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.