actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd October 2008, 17:28
Evelien Snels Evelien Snels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 70
Armoede slecht voor gezondheid

Armoede slecht voor gezondheid
CM-studie bevestigt gezondheidsongelijkheid

Hoe lager iemand op de sociale ladder staat, hoe slechter hij scoort op de gezondheidsindex. Dat bevestigt een studie van de Christelijke Mutualiteiten naar de gezondheidsongelijkheid in ons land.

De CM wil de studie aangrijpen om binnen de eigen werking acties te ondernemen, maar roept ook andere partijen op werk te maken van het wegwerken van de ongelijkheid.

De meest opmerkelijke resultaten van het onderzoek zijn dat mensen uit de zwakste klasse 45 procent meer kans lopen om binnen het jaar te overlijden dan mensen uit de hoogste klasse. Ze hebben ook 24 procent minder kans thuis te overlijden of lopen tweemaal meer het risico op een opname in een psychiatrische instelling of een (neuro)psychiatrische afdeling van een algemeen ziekenhuis.

Volgens de onderzoekers bevestigt de studie wat andere onderzoeken al aantoonden. Ze benadrukken dat het om meer gaat dan alleen de beschikbaarheid, de financiële toegankelijkheid en kwaliteit van de gezondheidsdiensten. Ook structurele en culturele oorzaken spelen hun rol, zoals arbeidsomstandigheden, huisvesting, leefmilieu en kwaliteit van het sociale netwerk.

Bron: http://destandaard.be/Artikel/Detai...DMF02102008_043
================================================
Wat ergens jammer genoeg wel logisch is niet? Als je het financiel moeilijk hebt loop je niet bij het minste koutje of pijntje naar de dokter.. Wat wij wel doen. Een doktersvisite aan huis kost tegenwoordig gemakkelijk 30 euro dus als je slecht te been bent en het financieel moeilijk hebt bijt je liever door. Naar de dokter gaan kost algauw 25 euro of meer wat het ook niet echt aantrekkelijk maakt om daar heen te lopen ookal is het ernstiger. Wat ik persoonlijk schandalig vind meestal ben je nog niets eens een kwartiertje binnen. Conclusie: Het probleem is nu vastgesteld en bevestigd. Wie vindt er nu een oplossing? Dat zal de CM niet alleen kunnen oplossen vrees ik.

Laatst aangepast door Evelien Snels : 2nd October 2008 om 17:48.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd October 2008, 17:54
Inne.Vets Inne.Vets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: tielen
Posts: 103
Ik vind dat Evelien gelijk heeft. Als je arm bent en je hebt kinderen zal je volgens mij nog veel minder naar de docter gaan omdat je dat geld in de kinderen wilt steken. Voor hun moet het goed zijn, voor mij niet. Maar wat gebeurt er met die kinderen als je de volgende dag thuis dood ligt? Hiervoor alleen al vind ik dat er een oplossing voor dit probleem moet komen.

Ook is het dat je rapper ziek wordt als je minder gezond eten eet. Dit is ook meestal het geval bij de armen, zij kunnen hun dat niet veroorloven. Ook het fruit is vrij duur voor deze mensen en dit kunnen ze dus ook niet aanschaffen.
Maar wat moet er dan met het gezegde "1 appel per dag houdt de dokter buiten" voor hun?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd October 2008, 18:18
Mathias Van der Sanden Mathias Van der Sanden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Hulshout
Posts: 65
Ik sluit mij aan bij deze motiveringen. Het is vaak zo dat mensen uit de laagste sociale klasse met hun zieke kinderen iets langer wachten om naar de dokter te gaan omdat ze er gewoon het geld niet voor hebben. Daarmee bedoel ik niet alleen het geld dat nodig is om de consultatie bij de dokter te betalen. Maar ook het geld dat nodig is om de nodige geneesmiddelen te betalen. Want deze zijn toch ook niet budgetvriendelijk.
Anderzijds kunnen deze mensen wel de hulp van verschillende organisaties inroepen die de armoede in de wereld wil doen verdwijnen.

Kortom is het goed dat de CM deze studie heeft uitgevoerd. Hopelijk zet het nog meer mensen aan het denken om zo met meer mensen te werken aan de bestrijding van armoede in de wereld.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th October 2008, 21:51
Silke De Roover Silke De Roover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Pulderbos
Posts: 49
Ik vind het jammer dat dit echt zo is. Mensen die het financiëel niet breed hebben kunnen ook vaak niet voor een evenwichtige maaltijd zorgen. Vele groenten en vitamienen beschermen de mensen tegen bepaalde kwaaltjes. Als je gezond en fit bent ga je vaak ook minder snel ziek worden. En als men dan ziek wordt dan gaan wij direct naar de dokter. Maar als mensen die het niet zo breed hebben een verkoudheid hebben, keelpijn dan denken ze even rusten en dat gaat wel over. Want een dokterbezoek past niet in hun budget. En dit kan wel oplopen tot ernstige ziektes. Ook de medicatie is vaak heel moeilijk voor bepaalde gezinnen, ik vind het dus wel een hele goede oplossing dat de CM zich inspant om dit tegen te gaan. Dat iedereen een gelijk kans heeft op dokterbezoeken en alle medicatie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.