actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2009, 07:50
marijn.van.de.waeter marijn.van.de.waeter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Retie
Posts: 28
De Crem onder vuur

BRUSSEL - Minister van Defensie Pieter De Crem (CD&V) plande een trip naar Zuid-Amerika. SP.A-senator John Crombez reageert scherp: ‘Bilaterale contacten aan een waterval? Pure geldverspilling.'

Van onze redacteur

Normaal gezien had minister van Defensie Pieter De Crem (CD&V) de voorbije week in Zuid-Amerika moeten doorbrengen. Het vertrek van ex-premier Herman Van Rompuy naar Europa gooide echter roet in het eten. Met de terugkeer van Yves Leterme als eerste minister moest de volledige regering immers opnieuw de eed afleggen in Laken. Ook De Crem, die daardoor zijn reis op de valreep moest annuleren.

Ondanks het feit dat de minister uiteindelijk in het land bleef, schiet de SP.A met scherp. Senator John Crombez kreeg het vliegschema van de reis in handen en stelt zich vragen. Uit dat schema blijkt dat de minister van Brussel naar Manaus in het Braziliaanse Amazonewoud zou vliegen. Vandaar moest het naar Rio De Janeiro en de Chileense hoofdstad Santiago gaan. Waarna koers zou worden gezet naar Mendoza, de Argentijnse wijnhoofdstad. Vervolgens stond Iguazu op het programma. Die plek op de grens tussen Argentinië en Brazilië is vooral bekend wegens de enorme watervallen. Na een bezoek aan Buenos Aires zou terug naar Brussel worden gevlogen.

Volgens Kurt Verwilligen, de woordvoerder van minister De Crem, stond er tijdens de missie een hele reeks bilaterale contacten op het programma. Voorts was er ook een ontmoeting gepland over de Polar Foundation, die de Belgische basis op de zuidpool beheert. ‘Maar ik kan u zeggen dat het zeker geen plezierreis zou geweest zijn. Wie ooit met de minister mee is geweest op een officiële missie weet dat.'

Crombez vraagt zich af waarom bilaterale contacten per se aan een wereldberoemde waterval moeten gebeuren. ‘Maar dat is niet eens wat me het meeste stoort', klinkt het. ‘Wel dat De Crem de trip wilde uitvoeren met de Airbus A330-300 die het Belgische leger net in gebruik heeft genomen. De halve wereld rondvliegen met een delegatie van een tiental mensen in een toestel dat 270 personen kan transporteren, is pure geldverspilling.'

De SP.A-senator vindt dat een dergelijke geldverspilling niet kan op een moment dat de minister een driest besparingsplan aan het doordrukken is. ‘Dit is absoluut niet evident voor de honderden militairen die door de geplande reorganisaties uren langer zullen moeten pendelen of zelfs moeten verhuizen.'

Het was niet de eerste keer dat De Crem een reis naar Zuid-Amerika in het water zag vallen. Precies een jaar geleden was dat ook al het geval. Dat gebeurde na heisa over een bezoek aan New York. Volgens de minister was de echte reden van de afgelasting toen echter het afzeggen van geplande contacten met de presidentes van Chili en Argentinië.


eigen mening:

Dit is natuurlijk voor een deel geldverspilling. Maar is dit niet iets wat bij veel politici voorkomt? Niet dat ik dit hierbij goedkeur. IK begrijp voor een deel ook wel dat Meneer De Crem het nieuwe "speelgoed" van het Belgische leger wil uittesten. Of deze reis nu helemaal zakelijk was dat vind ik moeilijk om over te oordelen. Maar ik vind dit maar een gemuggenzift van de politici. Als er over dergelijke dingen al gediscussieerd moet worden. Heeft niet iedereen het recht om zijn eigen job te plannen zoals hij het het liefste wil in hoeverre dit mogelijk is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd December 2009, 08:31
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door marijn.van.de.waeter
Heeft niet iedereen het recht om zijn eigen job te plannen zoals hij het het liefste wil in hoeverre dit mogelijk is.

Wat mij betreft wel, maar niet als die mens betaald wordt met ons belastinggeld.
Het is niet enkel schandalig tegenover de militairen en onze economie, maar ook klimatologisch gezien gaat dit er ver over. Enig idee wat zo'n Airbus verbruikt? Zoals in het artikel vermeld wordt: 10 man in een vliegtuig voor 270 is gewoon decadent. En het is niet de eerste minister van defensie die ons zoiets 'flikt': denk aan Flahauts bezoekje met een helikopter aan de premiere van 'An Inconvenient Truth'. Het wordt tijd dat daar wat beter op wordt toegezien.

Ik citeer ook even wat volgens de Belgische - in New York tewerkgestelde - barmeid die Crembo in 'haar' café ladderzat tegen de grond zag gaan en dit meldde in haar blog, hoorde van de diplomatieke raadgever van de minister:
Citaat:
"Wat komen jullie hier eigenlijk doen?" vroeg ik nieuwsgierig.
Hij antwoordde dat ze normaal besprekingen hadden met de mensen van de VN, 'maar die zitten op dit moment in Genève.' Ik was heel verbaasd: waarom dan met een delegatie naar New York komen?' 'In Brussel gebeurt er zo weinig, en ik was nog nooit in New York geweest...'

Dit gebeurt volgens mij wel vaker. Goed dat er nog kritische - of jaloerse, maakt niet uit, het resultaat blijft hetzelfde - politiekers zijn.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.