actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2009, 22:50
Valerie.Vaes Valerie.Vaes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Itegem
Posts: 24
Moureaux: uitbreiding Brussel blijft beste weg naar B-H-V compromis

De grote bereid van de PS om de communautaire dialoog aan te gaan, gaat gepaard met een al even grote vastberadenheid met betrekking tot de eisen voor Wallonië, Brussel en de Franstaligen in de rand. Dat heeft Philippe Moureaux, de voorzitter van de Brusselse PS-afdeling, vanavond verklaard tijdens een congres over de inzet van de communautaire onderhandelingen van de volgende maanden.

Philippe Moureaux, de Waalse gewestminister Jean-Claude Marcourt, federaal vicepremier Laurette Onkelinx en de Brusselse minister-president Charles Picqué legden hun militanten om de beurt uit waarom ze snel van start willen gaan met de institutionele onderhandelingen, of toch zeker met de bespreking van het dossier Brussel-Halle-Vilvoorde.

Voor Philippe Moureaux blijft de uitbreiding van Brussel wel de beste weg naar een compromis over BHV. (belga/mvdb)

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...compromis.dhtml


Philippe Moureaux is een Waal, en natuurlijk pleit hij voor een uitbreiding van Brussel, in het voordeel van Wallonië, wat anders. Na een jaar of 2 van BHV bestuderen tijdens de lessen geschiedenis ben ik nog steeds niet helemaal mee in waarover het probleem nu écht over gaat. Ik dacht me nog te herinneren dat het in Vlaanderen ging om een territoriaal conflict tegenover een moreel conflict(ben ik niet echt zeker meer van) in Wallonië. De Vlamingen zeggen dat wat altijd al Vlaams gebied is geweest, Vlaams gebied moet blijven. De Walen zeggen dan weer dat het gebied zich moet aanpassen aan de taal die er wordt gesproken(als ik het mij goed herinner tenminste).
Dit is mijn plan: als iedereen een beetje water bij de wijn doet en gewoon hier en daar wat toegevingen doet en wat verdraagzamer is, kan het probleem misschien ooit opgelost worden. Misschien is mijn voorstel iets te simplistisch en ik ken ook absoluut niets van politiek. Ik weet alleen dat ik me Belg voel, en niet per se Vlaming, en dus maakt het voor mij weinig uit of de randgemeenten van Brussel nu ingedeeld staan als Vlaams of Waals, als we er komen zullen we toch sowieso Frans moeten spreken. Ik weet dat het ook iets te maken heeft met kieskringen, maar hier snap ik te weinig van, daar ga ik mij dus niet over uitspreken.
Ik weet één ding: tijdens onze uitwisseling met de jongeren in Louvain-la-Neuve was er, buiten de taal, weinig verschil te merken tussen Vlaming of Waal. Zij houden even veel van feestjes als wij! Dus, als jongeren overeen kunnen komen, waarom volwassenen dan niet?
Misschien moeten we allemaal het begrip macht wat beginnen te relativeren, en ons beginnen druk maken om wat écht belangrijk is, zoals de opwarming van de aarde.
Leve België!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.