actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th March 2018, 22:07
Kelly.L*mbrechts Kelly.L*mbrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Minderhout
Posts: 56
Facebook hertimmert privacy

Facebook hertimmert privacy

Via een nieuw privacy-scherm wordt het veel gemakkelijker om te zien wat Facebook over u weet, en om die gegevens te wissen. Het sociale netwerk hoopt zo ons vertrouwen terug te winnen .

Facebook belooft zijn gebruikers meer controle over hun privacy op een simpelere manier. Over de komende weken worden de privacy-instellingen van het sociale netwerk grondig hertimmerd.

Het Amerikaanse bedrijf heeft de afgelopen weken zware imagoschade geleden, omdat Cambridge Analytica profielen van 50 miljoen gebruikers in handen kon krijgen en inzetten voor politieke beïnvloeding. De nieuwe privacy-instellingen zijn daar nochtans geen reactie op - er zou al ongeveer een jaar aan worden gewerkt. Toch is de timing allerminst toeval. Op 25 mei treedt namelijk de nieuwe Europese privacy-wetgeving in werking, de GDPR (General Data Protection Regulation). Die legt ondernemingen strengere regels op over het omgaan met gevoelige informatie van Europese burgers, en voorziet vooral ook zwaardere straffen bij inbreuk.

De nieuwe privacy-instellingen van Facebook

Een eerste verandering is dat Facebook ale instellingen rond privacy samen brengt. Op dit moment zitten sommige onderdelen nog ergens ‘verdwaald’ in de instellingen. Bijvoorbeeld: in het Facebook-onderdeel ‘activiteitenlogboek’ staan veel instellingen die met privacy te maken hebben. Dat zou nu allemaal op één plek te vinden zijn. Het wordt ook gemakkelijker om op te zoeken welke informatie Facebook precies over je heeft, en om die te wijzigen of te wissen. Dat zal gebeuren via een nieuw ‘privacy shortcuts’ menu. Dat zal onder meer toelaten om oude berichten of reacties die je zelf hebt gepost, of oude zoekopdrachten in het Facebook zoekvenster (ja, ook die worden bewaard!) weg te halen.

Vandaag is het al mogelijk om je Facebook-gegevens te downloaden in de vorm van één gecomprimeerd bestand. Dat wordt gemakkelijker. Je zult alle informatie ook terug kunnen vinden - en uitwissen - op de Facebook website en je zult de optie hebben om alleen een bepaald gedeelte te downloaden (bijvoorbeeld: alleen je foto’s).

De veranderingen zullen in de komende weken geleidelijk zichtbaar zijn voor Belgische gebruikers.

Bron: Het Nieuwsblad
Link: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180328_03434664

Mening:
Als Facebookgebruiker stem ik mee in het verbeteren en structureren van de privacy op Facebook. Persoonlijk lijkt Facebook zeer overzichtelijk, totdat blijkt dat wanneer je een privacyinstelling wilt veranderen, je dat nergens vindt. Soms heb ik het gevoel dat hier een commerciële reden achter zit. Neem nu de gepersonaliseerde reclames, de reclamebeelden zijn het gevolg van je surfgedrag, want daar worden ze op afgestemd. Waar kan ik deze instelling ongedaan maken, want ik wordt er irritant van: nergens te vinden. Dit is nu slechts een klein voorbeeld, maar toch weet je niet 100% zeker wat Facebook van je volgt, opslaat, deelt... Als de nieuwe privacy-instellingen voldoen aan wat ze beloven, voel ik me veel veiliger op Facebook. De vraag rest wel of Facebook het enige sociale netwerk is dat stilstaat over de privacy van hun gebruikers...

Laatst aangepast door Kelly.L*mbrechts : 28th March 2018 om 22:18.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.