actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th December 2013, 09:45
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
Patiënten worden verzorgd door stagiairs die soms meer dan 24 uur wakker zijn

Op spoeddiensten in Vlaamse ziekenhuizen werken stagiair-artsen soms tot 36 uur aan één stuk. Diensten langer dan 24 uur zijn geen uitzondering. Dat schrijft 'Veto', het studententijdschrift van de KULeuven.

Volgens getuigenissen van zesdejaarsstudenten geneeskunde, die op spoeddiensten worden ingeschakeld als eerstelijnshulp, is dat behalve onwettelijk ook bijzonder gevaarlijk voor de patiënten.

"De spoedarts die met mij moest komen werken, kwam niet opdagen. Daarom heb ik hem moeten vervangen. Toen ik na 24 uur werken naar huis reed, ben ik gedurende enkele seconden in slaap gevallen achter het stuur. Toen de adrenaline na mijn dienst wegviel, sloeg de vermoeidheid plots toe", aldus een getuige in 'Veto'.

Sommige ziekenhuizen geven openlijk toe dat ze de wet niet naleven.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...kker-zijn.dhtml

Mening:
Enkel toegeven dat je de wet niet naleeft, is niet voldoende. Er moet ingegrepen worden. Ik kan begrijpen dat er iemand moet worden ingeschakeld als een andere verpleger of chirurg afwezig blijkt te zijn. Toch vind ik meer dan 24 uur werken niet menselijk, ook al blijkt uit het artikel dat dit zeer vaak gebeurt. Of het nu stagiairs zijn of niet, voor elke arts is het gevaarlijk om zo lang te moeten werken. Zoals het voorbeeld uit het artikel schetst, kunnen die werkuren zowel gevolgen hebben voor artsen als patiënten. Artsen raken oververmoeid en dat kan eveneens patiënten in gevaar brengen doordat ze bv. niet attent genoeg zijn. Op die manier gebeuren er ergere dingen en wie is er dan verantwoordelijk? Aangezien dit evenwel onwettelijk is, hoop ik dat er dringend iets aan gedaan wordt.
__________________
- Some people are so poor, all they have is money
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th December 2013, 17:40
Wannes.Daems Wannes.Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 32
Ik ga volledig akkoord met Raisa. Meer dan 24 uur wakker blijven is enorm ongezond voor het menselijk lichaam. Hoe kan je nu een operatie uitvoeren als je er suf en moe bij staat? Het gaat hier over stagiaires, dit zijn in principe nog geen volwaardige geneeskundigen. Dat maakt in mijn ogen de zaak alleen nog maar problematischer. Eén van de studenten quote dat hij na het werk enkele seconden in slaap is gevallen achter het stuur omdat de adrenaline van het werk was verdwenen. Op deze manier breng je stagiaires geneeskunde dus wel effectief in gevaar. En stel je voor, een burn-out tijdens je stage, dat is volgens mij niet de bedoeling.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.