actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2011, 10:08
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Staatsbosbeheer gaat meer bos kappen

Staatsbosbeheer gaat meer bos kappen

Toegevoegd: maandag 12 dec 2011, 08:39

Staatsbosbeheer gaat de komende jaren de helft meer bos kappen. De organisatie wil zo meer eigen inkomsten zien te krijgen, omdat het kabinet een groot deel van de subsidie op natuurbeheer schrapt. Hoeveel Staatsbosbeheer moet inleveren, wordt eind deze maand bekend. Er wordt rekening gehouden met een bezuiniging van minstens 40 procent.

In plaats van 4 kubieke meter hout per hectare wordt er de komende jaren 6 kuub weggehaald. Dat levert elk jaar maximaal 3 miljoen euro op.

Volgens de organisatie zal de extra kap niet tot kaalslag leiden in het Nederlandse bos. Bomen groeien snel genoeg om dat op te vangen, zegt de organisatie. De extra kap is ook goed voor de bosverjonging. Nederland telt 90.000 hectare bos. Ongeveer 54.000 hectare daarvan wordt behalve voor natuur en recreatie ook gebruikt voor houtkap.

Verantwoord

De extra bomenkap is een van de maatregelen van Staatsbosbeheer om meer inkomsten te krijgen. De organisatie zoekt ook naar andere manieren. Daarbij wordt onder meer gedacht aan het aanbieden van groen-vergader-arrangementen, exclusieve excursies en het leveren van biomassa voor energieproductie.

Hoogleraar bosecologie Jan den Ouden vindt de plannen van Staatsbosbeheer verantwoord en logisch. Volgens hem schaadt de extra kap de bossen en de biodiversiteit niet. Bossen hebben altijd al gediend als houtvoorraad en niet alleen als decor om in te vertoeven, zegt hij. De extra kap kan er daarnaast voor zorgen dat er meer hout van eigen bodem komt, aldus Den Ouden.

Stichting Kritisch Bosbeheer is tegen de extra kap en vindt dat Staatsbosbeheer de natuur zijn gang moet laten gaan. Als je het bos niet beheert, gaan er bomen omwaaien, ontstaan er ziektes en dan gaat het bos vanzelf verjongen, zegt Hans van der Lans van de stichting.

Bron: http://nos.nl/artikel/321454-staats...bos-kappen.html

Op zich kan ik de mening van bosbeheer volledig begrijpen. Zij zijn net zoals elk ander bedrijf een schakel die zijn plek moet behouden in de maatschappij om de economie en zo de samenleving draaiende te houden. Zij willen meer bos gaan kappen om te streven naar hogere inkomsten en op die manier een betere winstmarge en/of marktpositie.
Ondanks de verschillende commentaren vanuit de onderneming zelf, ben ik het niet volledig akkoord met hun standpunt. Je kan mij niet wijsmaken dat deze maatregel een gevolg heeft voor de biodiversiteit. Uiteraard is het wel nodig om bomen om te kappen voor houtproductie om onder andere meubels van te maken, maar deze aantallen opdrijven, heeft zo en zo een indruk op de biodiversiteit. Om nog maar te zwijgen over de fotosyntheseprocessen die worden verstoord door het minder aantal bomen. Dit is niet zo goed voor de mens, want er blijft meer koolstofdioxide in de lucht en er wordt minder zuurstof geproduceerd. Mensen lijken te denken dat de natuur zich wel zal herstellen door zich aan te passen, maar daar ben ik het ook niet mee eens. Wij hebben de natuur doorheen de generaties, eeuwen, geschiedenis, ... al meer dan genoeg doen afzien. Ik geloof er dan ook sterk in dat de natuur zich gewoon niet meer kan herstellen en dat deze hierdoor tegen ons keert: veranderende weersomstandigheden, klimatswijzigingen, ... Het is misschien al vijf na twaalf, maar als iedereen zich een beetje engageert, op welke manier dan ook, kunnen we naar mijn mening de klok terugdraaien naar twaalf uur en op lange termijn zelfs naar vijf voor twaalf!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.