actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2015, 21:28
Lisa.H*ylen Lisa.H*ylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Hulshout
Posts: 71
Rwandese president waarschuwt voor genocide in Burundi

Rwandese president waarschuwt voor genocide in Burundi

De Rwandese president Paul Kagame heeft buurland Burundi gewaarschuwd voor etnisch geweld, zoals dat in zijn land in 1994 eindigde in een genocide. Dat deed hij in een emotionele toespraak in Kigali.

Regionaal en international groeit de bezorgdheid dat de onrust in Burundi kan leiden tot een burgeroorlog of een genocide. Dit weekend liep de deadline voor het inleveren van wapens af, en gevreesd wordt dat de situatie zal escaleren.

De afgelopen maanden zijn er al minstens 200 doden gevallen en zijn tienduizenden Burundezen op de vlucht geslagen. De onrust begon toen president Pierre Nkurunziza aankondigde dat hij een derde ambtstermijn ambieerde. In juli won hij de fel betwiste verkiezingen.

"Ze zouden lessen moeten trekken uit onze geschiedenis", zei de Rwandese president Paul Kagame vandaag in een speech in de Rwandese hoofdstad Kigali, die massaal werd gedeeld op sociale media. "Sommige mensen denken misschien dat ik heiligschennis pleeg omdat ik over een bepaald land spreek, en dat kan politiek worden genoemd. Maar dit heeft ook een impact op ons Rwandezen", zei Kagame.

In 1994 kwamen zo'n 800.000 tutsi's en gematigde hutu's om tijdens de Rwandese genocide, vooraleer de rebellen onder leiding van Kagame een einde maakten aan het bloedvergieten. In Burundi is ongeveer 85 procent van de bevolking hutu en 14 procent tutsi.

Kritiek

Kagame heeft tot nog toe vermeden om zich uit te spreken over de crisis in Burundi, ook al omdat Rwanda zelf aan het aantal presidentiële ambtstermijnen aan het morrelen is. Hierdoor zou ook Kagame zich kandidaat kunnen stellen voor een derde ambtstermijn.

In zijn toespraak was Kagame scherp voor Nkurunziza, een voormalige huturebellenleider. Volgens Kagame laat Nkurunziza toe dat zijn mensen sterven. "Niemand weet waar hij is, niemand kan met hem spreken. Hoe leidt hij zijn mensen? Elke dag sterven er mensen, lijken worden elke dag door de straten gesleept. Hoe kunnen leiders zichzelf toestaan om van 's morgens tot 's avonds een bloedbad aan te richten onder de eigen bevolking", zo verklaarde Kagame vrijdag in Kigali. De speech raakte pas zondag bekend.

De al maanden aanslepende politieke onrust in Burundi heeft de relaties tussen de twee Centraal-Afrikaanse landen naar een dieptepunt gebracht. Het regime in Burundi beticht Rwanda ervan de oppositie te steunen. Rwanda is dan weer bezorgd over de mogelijke aanwezigheid in Burundi van Hutu-rebellen van het FDLR, waarvan sommige leden in 1994 nog deelgenomen zouden hebben aan de genocide in Rwanda.

Gisteren zei de Burundese minister voor veiligheid Alain Guillaume Bunyoni dat het ontwapeningsproces is gestart, "met respect voor de mensenrechten".

"De veiligheidsdiensten zullen blijven tot de vrede is weergekeerd. Al wie de terugkeer van de vrede in de weg staat, zal een probleem hebben", klonk het.

Bron: DM, 08/11/2015 (http://www.demorgen.be/buitenland/r...rundi-b3028bd2/)

Eigen mening: Ik vind het vreselijk dat genocide nog steeds kan gebeuren in landen. De kans dat genocide opnieuw wordt toegepast in dit land zoals in 1994 was gebeurd, is groot en dit vind ik niet kunnen. Na WOII werd beslist dat genocide nooit meer zou mogen gebeuren en toch lees ik dit artikel op de website van de Morgen. De EU en de VS moeten, naar mijn mening, eens dringend samen aan tafel komen om dit probleem te bespreken en eventueel maatregelen te nemen op militair en politiek vlak.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.