actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th March 2018, 09:45
Daan.D*upagne Daan.D*upagne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Olmen
Posts: 49
Voor een notaris is een maandloon van 100.000 euro niet uitzonderlijk

De Vlaamse notaris stelt het met een gemiddeld maandloon van 60.000 euro uitstekend. Bovendien is de laatste jaren hun gemiddeld inkomen fors gestegen, stelt Knack. Het magazine onderzocht de jaarrekeningen van een veertigtal notarissen, en keek daarbij naar hun jaarlijkse brutowinst.

De maandlonen die naar voor komen zijn opmerkelijk hoog. Een notaris in Gent verdiende in 2016 bijna 1,5 miljoen euro. Het dubbele van vijf jaar eerder. Een collega uit Knokke-Heist deed nog beter: 1,9 miljoen euro, of een maandinkomen van 160.000 euro bruto.

Volgens Knack is een maandloon van 100.000 euro bruto zeker geen uitzondering in Vlaanderen. De minder goed boerende notarissen in het onderzoek hebben een maandloon tussen 60.000 en 70.000 euro bruto. Knack stelt dat tien van de veertig notarissen werden gecontacteerd om toelichting te geven, geen enkel wou reageren.

Uitzonderingen
Tegen VRTNWS stelt de federatie van notarissen Fednot dat notarissen "goed hun kost verdienen", maar dat de bedragen die Knack aanhaalt, uitzondering zijn. Woordvoerder Erik van Tricht vindt de cijfers niet representatief. "Ik ben geen wiskundige, maar met een steekproef van 40 notarissen kom je maar aan 2,6 procent van het volledige notariaat. Volgens onderzoek van de federatie van vrije beroepen van een paar jaar geleden, ligt het gemiddelde inkomen eerder rond 16.000 euro bruto per maand."

Door de groeiende vastgoedmarkt zijn de inkomens van de notarissen eveneens gestegen. Uit onderzoek van de jaarrekeningen blijkt dat het aantal transacties is gestegen. Een aantal beslissingen van de Vlaamse regering leidde tot meer schenken, wat ook een belangrijke bron van inkomsten is voor notarissen.


link: https://www.demorgen.be/economie/vo...rlijk-b1df8cca/

Eigen mening:
Ik vind het raar dat er zelfs zo'n lonen bestaan. Waarom verdient de ene zo belachelijk veel en de andere werkt zich kapot voor een minimumloon? Speelt dit soort zaken de kloof tussen arm en rijk niet meer in de hand? Ik begrijp niet dat er voor bepaalde groep beroepen geen maximumloon wordt opgelegd. Zoals zangers, voetballers, acteurs,.... Deze mensen verdienen zoveel geld dat ze het nooit in 1 mensenleven kunnen opdoen. Hierdoor verkwisten ze het ook vaak. Ik vraag mij af of dit ook helemaal volgens de regels verloopt. Het zou mij niet verbazen dat notarissen weten hoe ze door de mazen van het net moeten glippen. Ik begrijp het wel dat sommige beroepen meer verwachten van een persoon en dat deze daar ook gecompenseerd voor moeten worden, Maar zouden toch wel grenzen mogen zijn. Wat is het belangrijkste? Dat iemand een nieuwe auto op zijn oprit heeft of dat een moeder eten op tafel kan zetten voor haar kinderen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.