actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > Vluchtelingen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2016, 08:38
Jolien.R*ns Jolien.R*ns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Geel
Posts: 68
Francken: 'Asielzoekers moeten zélf bewijzen dat hun verhaal klopt'

Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Fran*cken (N-VA) wil dat asielzoekers voortaan zelf de bewijslast verzamelen die hun reisverhaal staaft. ‘Controversieel maar logisch’, noemt hij zijn idee, dat hij de komende weken op de Europese onderhandelingstafel wil voorleggen.

Francken schreef zijn ideeën afgelopen weekend neer op zijn blog ‘Theo tuurt naar Vlaanderen en de wereld’.

‘We weten dat van de asielzoekers die via de luchthavens van Brussel of Charleroi binnenkomen – wat nog altijd een minderheid is – velen dat via een tussenstop in een ander land doen', vertelt hij aan De Standaard. 'Het merendeel komt over land en doorkruist sowieso meerdere landen. Allemaal weten ze hoe moeilijk het voor ons is om dat parcours te bewijzen. Kunnen we het toch bewijzen, dan volgt een ‘Dublin-weigering’ omdat ze hun asielaanvraag moeten doen in het eerste Europese land dat ze betreden. De bewijslast omkeren maakt dat het voor ons veel realistischer om dergelijke fraude te bestrijden.’

'Aantrekkingskracht blijft te groot'


Het grote vraagteken bij de ideeën van staatssecretaris Francken is of grenslanden Italië en Griekenland er ooit mee akkoord zullen gaan. Zij zijn immers de landen waar de overgrote meerderheid van de vluchtelingen voor het eerst voet op Europese bodem zet.

‘België heeft al grote inspanningen gedaan en die landen weten dat', zegt Francken. 'Waar denk je dat de miljardensteun vandaan kwam? West-Europa. Ik heb bovendien nu al vier keer zoveel humanitaire visa uitgereikt in vergelijking met de vorige regering. Ik vertrouw erop dat ze naar ons luisteren. De geesten zijn bijzonder snel aan het rijpen. En dan heb ik het ook over centrumlinkse regeringen in Europa. Iedereen beseft dat de chaos en het vrij doorrijden moeten stoppen. De aantrekkingskracht blijft te groot.’

Bron: De Standaard, 14/11/2016, http://www.standaard.be/cnt/dmf20161113_02569759

Eigen mening:
Ik begrijp dat Francken een systeem moet uitdokteren om zeker te zijn dat de verhalen van de asielzoekers waar zijn. Zelf betwijfel ik of dit systeem waterdicht is, omdat er altijd gezinnen of mensen zullen zijn die geen bewijzen kunnen voorleggen. Natuurlijk kan hij ook geen vluchtroutes aanbieden, want dan vergroot hij de aantrekkingskracht. Het is wel goed dat ze dit doen, want er zijn ook een groot aantal mensen die niet uit een bedreigd- of oorlogsgebied komen. Wij weten ook dat er een aantal daarvan geen goedkeuring hebben gekregen voor hun asielaanvraag. Een aantal van hen werden ook teruggestuurd naar hun eigen land. Het plan van Francken is nog niet waterdicht, maar hopelijk komt Europa tot een beter akkoord om de verhalen van de asielzoekers na te gaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.