actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2014, 09:27
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
‘Misschien moet paus ingrijpen bij bisdom Brugge’

GEZAGHEBBENDE KERKJURIST HAALT UIT NAAR BISSCHOP DE KESEL NA BENOEMING PEDOFIELE PRIESTER

‘Misschien moet paus ingrijpen bij bisdom Brugge’

Bisschop Jozef De Kesel heeft zijn beslissing niet alleen genomen, zegt zijn woordvoerder. ‘Ook de bisschopsraad steunde zijn besluit.’

Gezaghebbend kerkjurist Kurt Martens vindt dat de handelswijze van het bisdom Brugge in de zaak rond Tom F., de priester die benoemd zou worden in Middelkerke, onderzocht moet worden. ‘Deze affaire toont weer eens aan dat de Kerk meer empathie voelt voor de daders dan voor de slachtoffers.’
‘Kunnen de bisschop van Brugge en zijn vicaris-generaal blijven functioneren?’ In een erg scherp opiniestuk neemt de kerkjurist Kurt Martens, vroeger verbonden aan de KU Leuven en vandaag professor aan The Catholic University of America in Washington D.C., bisschop Jozef De Kesel en zijn rechterhand Koen Vanhoutte onder vuur. De bisschop wilde Tom F., die eerder een minderjarige had aangerand, tot pastoor van Middelkerke benoemen.

Dat vrijdag beslist werd om de benoeming te annuleren, volstaat voor Martens niet. De benoeming van F. tot pastoor is volgens de kerkjurist het zoveelste bewijs dat het bisdom Brugge meer begrip heeft voor de daders van seksueel misbruik dan voor de slachtoffers. ‘De beleidsmakers in het bisdom Brugge hebben nog altijd niet begrepen wat empathie jegens slachtoffers betekent.’

Martens vraagt zich ook af hoe de benoeming van F. überhaupt groen licht kon krijgen van de hogere kerkelijke overheid. In soortgelijke dossiers ‘heeft de Congregatie voor de Geloofsleer in Rome immers tegenovergestelde beslissingen genomen’. ‘De vraag is wat de bisschop van Brugge dan wel heeft doorgestuurd’, zegt Martens. Met andere woorden: heeft Rome alle documenten van het dossier gezien?

De kerkjurist vindt dat paus Franciscus de situatie in het bisdom grondig moet onderzoeken. ‘Misschien moet paus Franciscus ingrijpen en, zoals hij al deed in andere bisdommen, een apostolische visitator sturen om de situatie grondig door te lichten. Dat zou pas een teken van verandering zijn.’

Bron:
Mec, D. (2014, 11 3). 'Misschien moet paus ingrijpen bij bisdom Brugge'. De Standaard.

Eigen mening:
Ik ben het honderd procent eens met de opinie die in dit artikel naar voren komt. Bij de benoeming van priester Tom F. werd er geen rekening gehouden met de moreel achter de benoeming. De beslissing heeft puur op juridisch vlak plaatsgevonden.
Ik vind dat er meer en dieper nagedacht moest worden over de benoeming binnen een pastorale kring. De feiten van de priester zijn nog zeer recent en hij is hiervoor nog in behandeling. Als ik hoor dat hij geen celstraf heeft moeten uitzitten maar enkel geen contact mocht hebben met kinderen. Vind ik dat hij nog een zeer milde straf heeft gekregen. Misschien zelfs te mild. En dan dit er nog eens bovenop? Ik kan de kritiek van de inwoners van Middelkerke vast en zeker begrijpen. Het zou hetzelfde zijn als een leraar terug vastbenoemd zou kunnen worden in een school. Daar zou ook enorm veel kritiek op gegeven worden. Die vast en zeker terecht is, net als de kritiek op de benoemde priester in Middelkerke.
Het feit dat er in het bisdom zo makkelijk over zijn benoeming beslist kon worden moet inderdaad van naderbij onderzocht worden. Daar ben ik het ongetwijfeld helemaal mee eens.

Laatst aangepast door L*en van Overveld : 3rd November 2014 om 09:39.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.