actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2016, 06:14
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Samen eten om eenzame bejaarden te helpen

Samen eten om eenzame bejaarden te helpen

De overleden man uit Gent die pas maanden na zijn dood werd ontdekt in zijn flatgebouw is geen alleenstaand geval. Meer dan 150.000 bejaarde Belgen voelen zich 'ernstig tot zeer ernstig eenzaam'. Het Zorgbedrijf Roeselare is daarom gestart met een nieuw project: maaltijdbezorgers zullen één keer per week blijven eten.

Uit onderzoek in opdracht van de Koning Boudewijnstichting blijkt dat van alle 65-plussers 3 procent zich ‘zeer ernstig eenzaam’ voelt en 5 procent ‘ernstig eenzaam’ is. Samen gaat dat om 165.000 bejaarde Belgen. Ter vergelijking: Brussel centrum telt 178.000 inwoners.

Het verbaast allicht niet: eenzaamheid neemt toe naarmate iemand ouder wordt. Levenspartners, familie en vrienden vallen een voor een weg. Toch nuanceert Leen Heylen, de onderzoeksleider van Vonk3 en docent ouderencoaching aan de Thomas More Hogeschool: ‘Eenzaamheid is een pijnlijk gevoel dat je op elke leeftijd kan overvallen. Het wordt vooral een probleem als dat gevoel chronisch wordt, want dan heeft het een impact op je levensverwachting.’

De impact van eenzaamheid op de gezondheid mag niet worden onderschat. Enerzijds voelen ouderen die in slechte gezondheid verkeren zich vaker eenzaam dan gezonde leeftijdsgenoten, anderzijds kan eenzaamheid de goede gezondheid aantasten. ‘Volgens een internationaal onderzoek heeft de negatieve emotie van eenzaamheid een even grote invloed op de gezondheid als obesitas en roken', aldus Heylen in De Standaard.

Maaltijden aan huis

Het Zorgbedrijf Roeselare, en meer bepaald dienstencentrum Ten Elsberge, levert al dertig jaar elke middag maaltijden aan huis bij ouderen die daarom vragen. Hun medewerkers komen zo vaak in contact met eenzame mensen die bijvoorbeeld een partner hebben verloren.

‘Om dat zo veel mogelijk te beperken, organiseren wij al heel wat activiteiten in het dienstencentrum en onze chauffeurs maken de ouderen daar ook attent op', vertelt centrumleider Laurens Deboeuf. 'Maar een grote groep van zeer ernstig eenzame mensen wordt nog steeds niet bereikt op die manier. Wie echt eenzaam is, heeft geen interesse om buiten te komen en kwijnt snel weg.’

Daarom vatte het centrum het plan op om zijn maaltijdbezorgers één keer per week te laten stoppen bij de bejaarde en zelf mee te eten, volledig gratis. ‘Een zeer goed initiatief’, vindt maaltijdbezorger Stephanie Huys. ‘Ik merk zeer vaak dat mensen mij iets willen vertellen, over hun dag of zelfs het weer, en dat ik daar geen tijd voor heb door het grote aantal bestellingen. Heel veel klanten reageren nu al enthousiast op het initiatief. Wanneer ze dan ergens mee zitten, hebben ze een luisterend oor, maar voor sommigen kan het al genoeg zijn dat er gewoon iemand bij hen zit tijdens het eten. Er moet dan zelfs niet eens veel gepraat worden.’

Het gaat als volgt: wanneer een bejaarde aangeeft dat hij graag wat gezelschap zou hebben, worden de agenda’s naast elkaar gelegd om te bepalen welk moment voor allebei het beste uitkomt. Later op de week blijft de chauffeur dan eten.

Zorgbedrijf Roeselare merkt dat er heel wat interesse is vanuit andere steden en gemeenten voor het initiatief. Het gaat zijn aanpak dan ook openbaar maken. ‘We merken dat dit buiten Roeselare ook bruikbaar is en willen het idee dan ook niet voor ons houden’, klinkt het. De volledige aanpak staat op hun website.

Bron: De Standaard, 20/10/2016 (http://www.standaard.be/cnt/dmf20161019_02529028)

Mening

Het voorval in Gent laat op ons allen een wrang gevoel na. Ikzelf was er ook van geschrokken dat niemand dit eerder had opgemerkt. Het kan toch niet zijn dat je zoiets niet gaat ruiken.
Ik vind het wel een goed initiatief om een middagje met een eenzame bejaarde te eten. Wat ik me wel afvraag, is of de maaltijdbrengers de vraag gaan kunnen trekken. Zouden er niet vele vrijwilligers nodig zijn om dit te doen? Ik denk dat dat het grote probleem zal worden. Al denk ik dat wanneer je wat empathie toont en je dit zelf later niet wil ervaren, dat je het wel sneller zult doen. Ik vind het ook goed dat ze initiatieven ondernemen om eenzame mensen weer buiten te krijgen. Een beetje sociaal contact is toch goed voor die mensen. Ik hoop dat er vele vrijwilligers gaan komen want elke vrijwilliger een ster krijgt, dan wordt het nooit meer donker voor de eenzame bejaarden.

Laatst aangepast door L*ura.present : 20th October 2016 om 06:24.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.