actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th October 2016, 13:54
elke.d*puydt elke.d*puydt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Arendonk
Posts: 50
Seksisme in de kunstsector spinglevend

Seksisme in de kunstensector springlevend: "Met zo'n gezicht zal ze weinig opdrachten krijgen"

In de kunstensector is seksisme springlevend, het glazen plafond vuistdik. Dat blijkt uit een bundel getuigenissen van vrouwen uit de sector in cultureel magazine Rekto:verso. "Als het over man-vrouwverhoudingen gaat, is dit allesbehalve een progressieve sector", duidt actrice Barbara Sarafian vandaag*in De Morgen.

'Toch opmerkelijk, die kwalitatieve bijdragen van vrouwen.' Of: 'Waarom wilde je niet meewerken? Zat je tampon verkeerd?' Of:*'Fantastisch werk! Nu niet zwanger worden hé!' Of: 'Met zo'n gezicht zal ze weinig opdrachten krijgen.'*Het zijn enkele van de talrijke getuigenissen op Rekto:verso.

In de kunstensector, zowat de meest progressieve sector, blijft seksisme schering en inslag. Een doorlichting van de sector toont dat het nog steeds een mannenbastion is. "Mannen houden het overwicht en bepalen het systeem", concluderen journalisten Wouter Hillaert en Delphine Hesters, die het meest recente onderzoek onder de loep namen

"Je moet er als vrouw zogezegd maar tegen kunnen dat ze in je achterste knijpen, je publiekelijk negeren of denigrerende opmerkingen maken omdat je actrice en geen acteur bent", getuigt actrice Barbara Sarafian. "Ik verdien ook nog altijd minder dan mannelijke collega's. We zijn echt nog heel ver van huis. Als het over man-vrouwverhoudingen gaat, is dit allesbehalve een progressieve sector."

bron: De Morgen, http://www.demorgen.be/cultuur/seks...ijgen-ba727395/

datum: 19/10/2016

eigen mening
Groot was mijn verontwaardiging toen ik dit artikel las. Waarom zou je als vrouw minder geld mogen verdienen dan een mannelijke collega? Het is toch niet normaal dat er meer rekening wordt gehouden met je geslacht dan met de kwaliteit van werk dat je levert. Wat mij vooral verraste was dat seksisme nog zo sterk leeft in de kunstsector. Deze sector is zowat de meest progressieve in onze maatschappij. Hoe komt het dan dat net seksisme hier zo een probleem is? Meer vrouwen met een hogere functie in de sector zou deze al veel toegankelijker maken voor vrouwen en de man-vrouwverhouding wat meer in evenwicht brengen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.