actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th January 2012, 20:30
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
'Voedselverspilling moet met helft omlaag'

Het Europees Parlement wil tegen 2025 de voedselverspilling in Europa met de helft terugdringen. Nu gaat per Europeaan jaarlijks 179 kilo voedsel verloren, een hoeveelheid die tegen 2020 met 40 procent dreigt toe te nemen.

Er moeten dringend actie ondernomen worden tegen voedselverspilling in Europa. Dat stelt het Europees Parlement donderdag in een resolutie. Nu al gaat elk jaar per Europeaan 179 kilo voedsel verloren, en bij ongewijzigd beleid dreigt de verspilling tegen 2020 nog eens met 40 procent toe te nemen.

Volgens Europese cijfers verspillen gezinnen, producenten, handelaars en horeca elk jaar 30 tot 50 procent van het eetbare en gezonde voedsel. Vanuit economisch oogpunt is dat een groot verlies, maar het ontlokt ook ethische vragen op een moment dat bijna 80 miljoen Europeanen onder de armoedegrens leven, en 16 miljoen Europeanen afhankelijk zijn van voedselhulp.

In de resolutie mikken de Europarlementsleden op een halvering van de voedselverspilling tegen 2025. Bij de gezinnen bijvoorbeeld, die goed zijn voor ruim veertig procent van de verspilling, kan tot 60 procent voorkomen worden. De resolutie lijst alvast een hele batterij maatregelen op nationaal en Europees niveau op, van sensibiliseringscampagnes tot regels inzake verpakking en etikettering.

Zo blijkt er nogal wat verwarring te bestaan tussen het kwaliteitsgerelateerde 'ten minste houdbaar tot' en het veiligheidsgerelateerde 'te gebruiken tot'. 'Volgens een recente enquête van de Europese Commissie begrijpt 18 procent van de Europese burgers de vermelding 'ten minste houdbaar tot' niet. Hierover meer duidelijkheid scheppen voor de consument, kan een stap vooruit betekenen', meent Frieda Brepoels (N-VA).

Bron: www.destandaard.be
Datum: 19 januari 2012

Per Europeaan gaat er elk jaar 179 kilogram voedsel verloren. Enerzijds val ik hiervan achterover, want 179 kilogram is enorm veel.. Maar anderzijds verbaast het me niets... Welk gezin verspilt nooit voedsel en eet alles op wat ze kopen? Ik ken er geen. Er zijn altijd wel restjes en er zijn altijd bepaalde voedingsmiddelen die hun houdbaarheidsdatum hebben overschreden. Mensen zijn bang om ziektes te krijgen van voedsel dat amper een paar dagen 'vervallen' is. Maar dat wil absoluut zeggen dat het voedsel dan niet meer gezond of eetbaar is. De meeste houdbaarheidsdata zijn gewoon richtlijnen (natuurlijk moet je bij rauw vlees bijvoorbeeld wel meer oppassen dan bij een potje yoghurt).

Wat ook letterlijk beschreven staat in het artikel, en waar ik volledig achtersta, is dat gezinnen een groot deel van de voedselverspilling kunnen voorkomen. 40 procent van de voedselverspilling is namelijk te wijten aan gezinnen. (Dat is bijna de helft!!) En die voedselverspilling kan tot 60 procent voorkomen worden, wat volgens mij perfect haalbaar is.
Mensen moeten zich meer bewust zijn/worden van het feit dat wij elke dag voedsel weggooien, maar dat 80 miljoen mensen onder de armoedegrens leven.
'Wat niet weet, niet deert' is de mentaliteit van veel mensen, hier moet (dringend!) verandering in komen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st January 2012, 00:33
EvelienE EvelienE is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 87
Volkomen mee eens! We gooien veel te veel weg en kopen meer dan we eigenlijk nodig hebben. Toch vind ik dat de producenten hier ook rekening mee moeten gaan houden. Vaak zijn de porties die je moet kopen veel te groot en moeten veel mensen de helft weggooien. Met de houdbaarheidsdatums zit ik een beetje te wringen. Enerzijds weet je dat de producten een dag na de vervaldatum nog niet echt slecht zijn, anderzijds is er ook dat stemmetje dat zegt "Waarom zouden ze er anders een datum opzetten?" maar dat is voor iedereen natuurlijk persoonlijk.

Ik vond dit artikel trouwens ook wel opmerkelijk. Ze willen dat we minder weggooien maar een man die eten gaat halen uit de containers (eten waar niets mis mee was, dat gewoon was weg gegooid door de winkels en waar de man voor zichzelf voor kookte en in volkskeukens) wordt verdorie gestraft! Met andere woorden: we gooien eten, perfect in staat, liever weg dan dat we het uit een container moeten vissen (menswaardigheid...*ahum*) dan dat we het aan voedselbanken en soms maar op geven! Waar zijn we dan mee bezig? Kunnen we hier dan al niet heel wat besparen op voedsel weggooien?
(Ik verwees naar de muffinman http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...deren/1.1188299)
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st January 2012, 12:47
Sabrina's Avatar
Sabrina Sabrina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 106
Thumbs down

Citaat:
Orgineel gepost door EvelienE
Ze willen dat we minder weggooien maar een man die eten gaat halen uit de containers (eten waar niets mis mee was, dat gewoon was weg gegooid door de winkels en waar de man voor zichzelf voor kookte en in volkskeukens) wordt verdorie gestraft! Met andere woorden: we gooien eten, perfect in staat, liever weg dan dat we het uit een container moeten vissen (menswaardigheid...*ahum*) dan dat we het aan voedselbanken en soms maar op geven! Waar zijn we dan mee bezig? Kunnen we hier dan al niet heel wat besparen op voedsel weggooien?
(Ik verwees naar de muffinman http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...deren/1.1188299)


Ikzelf stel mij deze vraag ook heel vaak. Waar zijn we hier in hemelsnaam mee bezig. Grote winkelketens zoals o.a. Delhaize gooien dagelijks eten weg waarvan de vervaldatum overschreden is. Welke mensen kopen nog een doos koekjes waarop staat ten minste houdbaar tot?
Wat mensen vaak vergeten is dat dit een richtdatum is. Een wet die er voor zorgt dat overal een datum op moet staan. Ten minste houdbaar tot. Het staat in de omschrijving zelf he mensen. TEN MINSTE. Dit wil zeggen dat het daarna ook nog goed is. Men kan gewoon niet exact zeggen tot wanneer. Wanneer er dan iemand is die het weggesmeten eten uit de containers gaat halen om dit te schenken aan andere die er nood aan hebben, wordt hij gestraft. Waarom? Omdat het blijkbaar diefstal is.
Waar gaan we dan naartoe?
Wanneer stoppen we met aan ons zelf te denken en gaan we eens aan andere denken? Dagelijks wordt er eten weggegooid terwijl andere soms dagen moeten wachten op eten. Waar is het evenwicht? Langs de andere kant valt het te begrijpen dat je als winkelketen niet kan zeggen: alle 'vervallen' producten die na 18u niet verkocht zijn geven we weg. Dit zou er voor zorgen dat vele die in de dag naar de winkel gaan wachten tot 18u. Hier kan een winkelketen zich niet mee bezig houden. Maar kunnen ze geen overeenkomst sluiten met instanties die voor voedselverdeling zorgen? Op deze manier gooien ze het eten niet weg en helpen ze er onrechtstreeks andere mensen mee? Nu ja, misschien is dit gewoon te veel werk voor de ketens en het weggooien is zoveel makkelijk. Dat is misschien wel het grootste probleem van heel deze maatschappij. "Als ik er geen baat bij heb dan steek ik er geen moeite en tijd in.." Tot jij ooit de persoon wordt die er nood aan hebt..
__________________
What we do does not define who we are. What defines us is how well we rise after falling..
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.