actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Sociaal-wetenschappelijke achtergronden
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2007, 22:03
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Unhappy Wie braaf is krijgt toch niet altijd lekkers

Wie braaf is krijgt toch niet altijd lekkers


BRUSSEL - Marokkanen spreken beter Nederlands dan Turken, ze zijn vaker lid van een autochtone vereniging en ze voelen zich meer Belg. En toch zien de Vlamingen de Turken liever komen.



De politiek ziet het (meestal) zo: onbekend maakt onbemind, en dus doen allochtonen best zoveel mogelijk inspanningen om dicht bij de leefwereld van Vlamingen te komen. Door Nederlands te leren en te spreken, door hun normen en waarden over te nemen en mee te doen aan hun verenigingsleven, kunnen ze de angst en vooroordelen wegnemen die bij autochtonen leven. Wie hard zijn best doet, zo luidt de heersende mening, zal voor die inspanningen beloond worden.

Dat klinkt logisch, maar klopt die stelling ook? Nieuw onderzoek van de Universiteit Hasselt wijst op het tegendeel, want hoewel Marokkanen in de Limburgse mijngemeenten meer inspanningen doen om de Vlaamse leefwereld te omarmen, worden ze vaker dan Turken gediscrimineerd. De verwachte beloning voor hun integratie-inspanningen blijft uit. De onderzoekers noemen dit de integratieparadox. Enkele cijfers:

Turken spreken minder vaak Nederlands. 37 procent van de Turken spreekt altijd of meestal Nederlands, tegenover 61 procent van de Marokkanen.

Marokkanen zijn vaker lid van een autochtone jeugd- of sportvereniging. 5,9 procent van de Marokkaanse en 3 procent van de Turkse jongeren gaat naar een jeugdbeweging. 17,9 procent van de Marokkanen sport onder Vlamingen, tegenover 8,4 procent van de Turken.

Bovendien voelen Marokkanen zich meer 'Belg' dan Turken: 40procent van de Marokkanen voelt zich (heel) sterk Belg, tegenover maar 22 procent van de Turken.

En toch worden Marokkanen vaker met de nek aangekeken. Dat bleek toen de onderzoekers aan hun Turkse, Marokkaanse en autochtone respondenten vroegen hoe ze over de andere etnische groepen dachten.

Zowel autochtonen als Turken hielden er een overwegend negatief beeld van de Marokkanen op na. Ze schreven ze eigenschappen als 'oneerlijk' en 'onverdraagzaam' toe. Turken werden vaker 'vriendelijk' en 'hulpvaardig' genoemd. Ook zeiden Marokkanen vaker dan Turken dat ze de afgelopen twaalf maanden minstens één keer gediscrimineerd werden (50 tegenover 36 procent). Gek genoeg hadden Marokkanen wel een positief beeld van Turken én van autochtonen.

Hoe verklaren de onderzoekers de integratieparadox? Ze reiken een aantal hypothesen aan. Ten eerste zijn Marokkanen gemiddeld lager geschoold dan Turken. Jobs voor ongeschoolde arbeiders zijn schaars. Zien ongeschoolde autochtonen Marokkanen daarom als een grotere bedreiging?

Ten tweede leven in Limburg, waar het onderzoek werd gevoerd, meer Turken dan Marokkanen, Limburgers maken vaker een praatje met ze en leren ze op een positieve manier kennen.

Marokkanen zijn religieuzer. Ze leven de islamitische voorschriften (ramadan, alcoholverbod) stipter na dan Turken en hebben minder begrip voor een hoofddoekenverbod. Een hoofddoek is een zichtbaar symbool van religiositeit; na 11 september 2001 nemen meer en meer mensen daar aanstoot aan. Zijn Marokkanen daarom kwetsbaarder voor negatieve stereotypering?

Ten slotte wijzen de onderzoekers erop dat Marokkanen vaker bij overlast en criminaliteit betrokken zijn. Zeker sinds de opgang van Vlaams Belang hebben de media daar belangstelling voor, wat mee het negatieve imago van Marokkanen kan verklaren.

Voorbij wij en zij? De sociaal-culturele afstand tussen autochtonen en allochtonen tegen de meetlat. Maarten Van Craen, Kris Vancluysen en Johan Ackaert. Uitgeverij Vanden Broele.

www.uhasselt.be/integratieparadox


DS, 24-10-2007 (Ilse Degryse)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th October 2007, 13:04
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Ik vraag me af of autochtonen een gefundeerd oordeel kunnen vellen over Marokkanen en Turken. Ik ben in Turkije op reis geweest en ben tot de conclusie gekomen dat dé Turk niet bestaat. Daar heerst een enorme diversiteit qua huids- en haarkleur, gestalte enz. Ik durf ervoor te wedden dat als je 10 Turken op een rij zet 90% van de bevolking er maar 2 uithaalt als zijnde Turk. Logisch ook als je de geschiedenis van Turkije bekijkt, als ik me niet vergis is dat land doorheen zijn geschiedenis bezet geweest door wel 16 verschillende volkeren.
Dus zeker wat uiterlijke kenmerken betreft is het onmogelijk om een Turk te herkennen. Ik heb wel gemerkt dat men in Turkije ongelooflijk gastvrij en vriendelijk is. Dat heb ik nog nooit meegemaak. En niet enkel als ze er zelf voordeel uithalen.
Dus een vrij dubieus onderzoek lijkt me, toch zeker ook omdat er over Marokkanen simpelweg meer vooroordelen zijn (Makakken...). Waar die vooroordelen vandaan komen weet ik niet, maar ik weet wel dat de kans dat ze terecht zijn klein is.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 31st October 2007, 23:11
jan.dufraing jan.dufraing is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: poederlee
Posts: 117
Verrassend dat ze meer in spanningen doen en toch niet voor beloond worden. De verklaringen die gegeven worden zijn wel een feit. Marokkanen komen meer in het nieuws omdat ze iets slecht gedaan hebben. Ze zijn ook een minderheid dus minder gekend om hun individuen. Dus blijven de slechte dingen van een paar Marokkanen hangen. Zo ontstaan er meer vooroordelen. Om vooroordelen te kunnen doorbreken moet je echt wel zeer veel moeite doen. Het is spijtig dat vooroordelen zo sterk doorwegen op de mening van de mensen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.