actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd May 2018, 16:45
Arno.V*andenBergh Arno.V*andenBergh is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Herentals
Posts: 43
Voedingsindustrie biedt te weinig gezonde producten aan

Voedingsindustrie biedt te weinig gezonde producten aan

Een internationale studie heeft 22 voedings- en dranken*multinationals doorgelicht. Uit de resultaten blijkt dat ze nog altijd te weinig gezonde producten aanbieden.

De studie - 2018 Access to Nutrition Index (ATNI) - is een initiatief van de in Nederland gevestigde "Access to Nutrition Foundation", een stichting die steun krijgt van het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken en de "Bill and Melinda Gates Foundation". De studie rangschikt 22 multinationals uit de voedings- en drankenindustrie op basis van de inspanningen die ze leveren om mensen gezonder te doen eten.
De 22 bedrijven - waaronder Coca Cola, Nestlé, Danone en Mars - zijn wereldwijd actief in 200 landen en hebben een gezamenlijke omzet van 425 miljard euro. Voor de onderzoekers hebben ze dan ook een grote verantwoordelijkheid. De studie die ze nu hebben uitgevoerd, is de derde in een reeks.
23.000 producten
Voor de nieuwe studie hebben de onderzoekers steekproefsgewijs gekeken naar de producten die de bedrijven aanbieden in 9 landen, verspreid over heel de wereld (in Europa het Verenigd Koninkrijk). Van de 23.000 producten die ze onderzocht hebben, bleek maar een derde gezond te zijn. De andere bevatten te veel zout, suiker en verzadigde vetten.
Ook blijken de bedrijven hun ongezonde producten vooral aan te prijzen bij kinderen. Dat doen ze via misleidende marketingcampagnes. Sommige bedrijven die ook babyvoeding produceren, blijken in hun marketing*campagnes zelfs voorschriften van de Wereld*gezondheids*organisatie en lokale wetten te overschrijden. Dat hebben de onderzoekers meer bepaald vastgesteld in Thailand en Nigeria.
Grote verantwoordelijkheid
Hoewel het beleid van de bedrijven nog altijd te wensen overlaat, hebben ze ten opzichte van de vorige studie (2016) toch vooruitgang geboekt. Zo geven ze tegenwoordig meer informatie over de ingrediënten en de voedings*waarde van hun producten, en doen ze ook meer inspanningen om hun producten voedzamer te maken.
De "Access to Nutrition Foundation" wijst erop dat wereldwijd 1 op de 3 mensen aan overgewicht of ondervoeding lijdt. De voedingsindustrie heeft de sleutel in handen om dit probleem mee op te lossen.


Bron: VRT NWS https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/0...-producten-aan/
Datum: 23/05/2018

Mijn mening: Uit het onderzoek blijkt dat van de 23 000 geteste producten slechts 1/3e gezond is. Ik neem even de vrijheid om het probleem te veralgemenen. Als slecht één derde van de voeding die we in de supermarkten kunnen kopen gezond is, baart me dat toch wel zorgen.

Ik vind het in zekere zin zelfs ironisch dat we op tv steeds meer programma’s zien verschijnen die ons willen aansporen om gezonder te eten (Ik denk spontaan aan “Open keuken met Sandra Bekkari”) en dat ik dan hier lees dat slechts 1/3e van de voeding die voor ons ter beschikking wordt gesteld ook gezond is. De media kan ons stimuleren zoveel ze wil. Ik denk als we als samenleving gezonder willen gaan eten dat daarvoor ook onze voedselproducenten mee zullen moeten veranderen.

Laatst aangepast door Arno.V*andenBergh : 23rd May 2018 om 16:53.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.