actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th October 2017, 13:27
Lander.W*yts's Avatar
Lander.W*yts Lander.W*yts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Noorderwijk
Posts: 38
Inzamelaars roepen op: stop met afval te dumpen in kledingcontainers

‘Het zijn klédingcontainers. Stop er dus alstublieft mee ze als vuilnisbak te gebruiken.’ De inzamelaars van textiel in Vlaanderen vinden dat het welletjes is geweest. Zó vaak zitten tegenwoordig zaken in hun containers die er niet thuishoren, dat ze nu een oproep doen om te stoppen met het dumpen van afval. ‘Zodra we iets vinden wat er niet in thuishoort, riskeren we de hele inhoud te moeten vernietigen. Dat is erg spijtig voor al die mensen die de kleren zo goed kunnen gebruiken.’

Her en der staan in Vlaanderen zo’n zevenduizend kledingcontainers verspreid. De bedoeling is dat de inhoud ervan rechtstreeks naar de Derde Wereld gaat, maar in werkelijkheid is dat helaas niet mogelijk. De privébedrijven en vzw’s die de kleding ophalen, moeten namelijk geregeld een deel van de kleren vernietigen, omdat ze beschadigd of besmeurd zijn geraakt door dingen die niet in de containers thuishoren. Een klein aantal vervuilers zorgt er zo voor dat veel goede bedoelingen verloren gaan.

‘Je kunt het zo gek niet bedenken of we hebben het al gevonden’, zegt Koen De vos, gedelegeerd bestuurder van Curitas, een privébedrijf met 1.500 kledingcontainers in Vlaanderen. ‘Kapotte speelgoedgeweren en dvd’s kunnen we er nog uithalen, maar met keukenafval, pampers, kattenbakvulling of, nog erger, kadavers van dode dieren, komen we in de problemen. Ik moet er geen tekening bij maken wat er gebeurt als het buiten twintig graden of meer is. Dan duurt het niet lang of we vinden maden, en wordt de volledige inhoud van de container waardeloos.’

‘Het loopt de spuitgaten uit’, vinden ze ook bij Wereld Missie Hulp, met 1.300 containers de grootste sociale organisatie in Vlaanderen op het vlak van kledingophaling. ‘Een tijd geleden zat er zelfs een lévend lammetje in een van onze containers’, zegt directeur Wim Smit. ‘Het was verzwakt, maar ademde nog, en heeft zijn avontuur uiteindelijk overleefd. Van de kleding in de container kon helaas niet hetzelfde worden gezegd.’

Containerpark betalend

Curitas haalt elk jaar veertien ton uit de containers, en volgens Koen De vos is tien procent daarvan ‘pure vuilnis’. ‘Het merendeel is huishoudelijk afval, maar sinds meer en meer steden en gemeenten hun containerpark betalend maken, vinden we ook grof huisvuil. En hét probleem is dat we niet anders kunnen dan het ophalen. Contractueel zijn we verplicht “de container en de onmiddellijke omgeving netjes te houden”. Ook een uitgebroken meubel dat tegen een container staat, moeten we dus meenemen.’

Het vernietigen van het afval jaagt de inzamelaars van textiel op kosten: per ton moeten ze 122 euro betalen. ‘Op korte termijn kunnen we dit aan, want we krijgen nog steeds 350 tot 450 euro per ton opgehaalde kleding’, zegt Koen De vos. ‘Maar als niet gauw iets verandert, gaan we wél in de problemen komen.’ ‘Al is het nog steeds vooral erg spijtig voor al die mensen die de kleren zo goed kunnen gebruiken’, zegt Wim Smit.

Bron:
Roose, A. (2017, Oktober 14). Inzamelaars roepen op: stop met afval te dumpen in kledingcontainers. Opgeroepen op Oktober 14, 2017, van De Standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171014_03131914

Eigen mening:
Sluikstorten is een van de dingen die ik echt niet begrijp. Dat je nu eens een flesje of een papiertje weggooit, daar kan ik nog inkomen, maar volledige vuilniszakken? Zoiets langs de weg zien liggen maakt mij triest, maar het doet ook mijn bloed koken. Je kan je vandaag de dag noch achter onwetendheid noch achter mobiliteit verstoppen. Er zijn immers genoeg campagnes geweest om sluikstorten te voorkomen en iedereen kan met zijn auto in minder dan een halfuur een vuilnisbelt bereiken. Neen, dit is gewoon het toppunt van luiheid en egoïsme. Het storten in kledingcontainers is dan ook de kers op de taart. Dit is niet meer gewoon egoïsme; dit is gemeen. Dit is wreed. Niet alleen bezorg je mensen een hoop werk, je zorgt er letterlijk voor dat andere mensen zich niet eens kunnen aankleden. Als iemand betrapt wordt op dit soort sluikstorten (wat waarschijnlijk niet vaak gebeurt) is een fikse boete en een nachtje in de cel zeker niet overdreven!

Laatst aangepast door Lander.W*yts : 14th October 2017 om 13:38.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th October 2017, 14:35
Wout.V*nDyck Wout.V*nDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 69
Het is een regelrechte schande dat sommige individuen hun burgerzin durven te ontlopen. Ik vind het trouwens niet dat je "een papiertje of flesje" kan weggooien zoals in vorige reactie beschreven staat. Waar trek je dan de grens voor het sluikstorten? Er moet een absolute duidelijkheid komen over wat er moet gebeuren met mensen die betrapt worden. Nu krijgen ze hoogstwaarschijnlijk een boete, maar laat hen ook een werkstraf uitvoeren. Naargelang het gewicht van het afval wordt een straf uitgesproken. Sommige mensen moeten maar eens twee keer nadenken voor ze zulke 'criminele' daden van plan zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th October 2017, 12:28
Lander.W*yts's Avatar
Lander.W*yts Lander.W*yts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Noorderwijk
Posts: 38
Citaat:
Orgineel gepost door Wout.V*nDyck
Ik vind het trouwens niet dat je "een papiertje of flesje" kan weggooien zoals in vorige reactie beschreven staat. Waar trek je dan de grens voor het sluikstorten?

Even voor de verduidelijking: ik vind een papiertje of flesje weggooien ook absoluut niet acceptabel. Ik bedoelde enkel dat ik nog kan begrijpen waarom mensen dit doen, in tegenstelling tot het weggooien van hele zakken afval. Zelf doe ik het nooit en als mijn vrienden dit doen zeg ik er ook iets van.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.